کد خبر : 290933
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
-

پوتین روابط با پکن را نمونه همکاری‌ واقعی بین دولت‌ها در قرن ۲۱ خواند

پوتین روابط با پکن را نمونه همکاری‌ واقعی بین دولت‌ها در قرن ۲۱ خواند

رئیس‌جمهور روسیه روابط کشورش با چین را به عنوان نمونه‌ای از همکاری واقعی بین دولتها در قرن بیست و یکم توصیف کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ویدیو کنفرانس با شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین تاکید کرد: “خوشحالم که یک لینک مستقیم ویدئویی با شما دارم. این ما را قادر می سازد تا یک بحث اساسی در مورد روابط روسیه و چین، شراکت فراگیر و تعامل استراتژیک داشته باشیم. من این روابط را نمونه‌ای از همکاری واقعی بین دولتها در قرن بیست و یکم در نظر می‌گیرم.”

پوتین در آغاز دیدارش، دست خود را به نشانه خوش آمد گویی تکان داد و شی جینپینگ رئیس جمهور چین را “دوست عزیز” خود خواند. رهبر چین هم با همان ژست و لبخندی چشمگیر پاسخ داد.

پوتین گفت: به رغم ادامه محدودیت‌های بهداشتی و اپیدمی، ما تماس دائمی خود را حفظ می‌کنیم.

وی دیدار ویدیوکنفرانسی درماه مه به مناسبت یک مراسم ویژه آغاز پروژه ساخت چهار راکتور هسته ای را یادآوری کرد. همچنین یک دیدار ویدیوکنفرانسی در ماه ژوئن از بابت بیستمین سالگرد معاهده دوستی روسیه و چین برگزار شد. رهبر روسیه افزود که با همتای چینی خود تلفنی در مورد “برخی از امور بین المللی دارای فوریت از جمله مشکل افغانستان” گفتگو کرده است.

پوتین گفت: امسال مصادف با بیستمین سالگرد معاهده حسن همجواری و همکاری دوستانه است. این معاهده برای مدت پنج سال تمدید شده است. او اضافه کرد، تفاهم بین مردم روسیه و چین امکان ارتقای روابط را به سطح بالای بی‌سابقه‌ای فراهم کرد.

رئیس دولت روسیه خاطرنشان کرد: همانطور که قبلاً توافق کردیم، قبل از شرکت در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی گفتگو خواهیم داشت.

رئیس جمهور روسیه در این تماس ویدیویی با شی جینپینگ، رهبر چین گفت که مشتاقانه منتظر دیدار حضوری آنها در فوریه ۲۰۲۲ است.

پوتین بیان کرد: “دوست محترم من! رئیس شی جینپینگ عزیز! من انتظار دارم که ما سرانجام بتوانیم در ماه فوریه آینده در پکن ملاقات حضوری داشته باشیم. همانطور که قبلاً توافق کردیم، قبل از شرکت در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی مذاکراتی انجام خواهیم داد.” او همچنین از شی جینپینگ برای دعوتش از وی به این رویداد تشکر کرد.

رئیس جمهور روسیه گفت: مایلم به این نکته اشاره کنم که ما همیشه در خصوص همکاری های ورزشی بین المللی از جمله با موضعگیری علیه تلاش ها برای سیاسی کردن ورزش و جنبش المپیک حامی یکدیگر هستیم.

او اظهار اطمینان کرد که المپیک زمستانی آینده به بهترین شکل ممکن سازماندهی خواهد شد.

پوتین تاکید کرد که مسکو و پکن سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را به عنوان سالهای همکاری روسیه و چین در حوزه های تربیت بدنی و ورزش گرامی خواهند داشت.

پوتین اظهار کرد: “در مجموع، با توجه به مقیاس وسیع همکاری بین کشورهایمان، امروز باید در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات ضروری بحث کنیم. من همچنین از این فرصت استفاده می‌کنم و سال نوی مبارکی را برای شما و همه دوستان چینی و شادی، سلامتی و بهترین‌ها را آرزو می کنم.

بازی های المپیک زمستانی از چهارم تا ۲۰ فوریه در پکن برگزار می شود.

به گفته رئیس‌جمهور روسیه، مکانیسم گفت‌وگوی گسترده‌ای بین دولت‌ها و آژانس‌های تخصصی هر دو کشور وجود دارد که به‌خوبی کار می‌کند.

ولادیمیر پوتین بر نقش همکاری روسیه و چین در زمینه ثبات در روابط بین‌المللی تاکید کرده و گفت: “هماهنگی نزدیک روسیه و چین در اقداماتشان در عرصه جهانی به همراه رویکرد مشترک مسئولانه برای حل مشکلات جهانی عامل مهم ثبات در روابط بین‌المللی شده‌اند.”

به گفته وی، با تقویت همکاری‌های پارلمانی و حفظ تماس‌های مستمر در راستای پیوندهای دیپلماتیک و دفاعی، مکانیزم گفت‌وگوی فراگیر بین دولت‌ها و نهادهای تخصصی دو کشور بدون مشکل کارکرد دارد.

رئیس جمهور روسیه همچنین خاطرنشان کرد که مسکو و پکن در کنار یکدیگر به طور فعال در شورای امنیت سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای و در بلوک بریکس همکاری می کنند که در مجموع به تشکیل یک نظم جهانی عادلانه بر اساس قوانین بین المللی کمک می کند.

پوتین روابط با پکن را نمونه همکاری‌ واقعی بین دولت‌ها در قرن ۲۱ خواند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × پنج =