کد خبر : 290645
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۴۰
-

چتر “تستا” برای تبادل فناوری بین بخش‌های عرضه‌کننده و تقاضاکننده فناوری از امروز باز شد

چتر “تستا” برای تبادل فناوری بین بخش‌های عرضه‌کننده و تقاضاکننده فناوری از امروز باز شد

بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای فناوری و فن بازار و نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در حالی امروز سه‌شنبه ۲۳ آذرماه کار خود را آغاز کرد که بر اساس تاییدیه‌های ستاد ملی کرونا، این نمایشگاه به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود و طی آن قرار است تفاهم‌نامه‌های تبادل فناوری میان عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان فناوری تبادل شود.

به گزارش عصرقائم، از امروز سه‌شنبه ۲۳ آذرماه دو نمایشگاه بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در حالی آغاز به کار کرد که به دلیل محدودیت‌های کرونایی به صورت مجازی و حضوری برپا شده است.

اطلاع رسانی و آشنا سازی بین بخش‌های عرضه و تقاضا، کمک به مساله محور و هدفمندسازی فعالیت‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور از اهداف برگزاری این نمایشگاه‌ها عنوان شده و در این راستا دبیرخانه شورای عالی عتف از سال ۱۳۹۷ نسبت به برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) در کنار نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری برنامه ریزی کرده است.

بر این اساس این نمایشگاه برگزار می‌شود تا پاسخگوی نیازمندی‌های مورد نیاز صنایع با استفاده از توان داخلی، مقاوم سازی کشور در برابر تحریم‌ها با اتکا به توانمندی‌های داخلی و هدفمندسازی پژوهش‌ها و تلاش‌های فناورانه در راستای نیازهای کشور باشد.

در این راستا اولین دوره نمایشگاه “تستا” در سال ۱۳۹۷ و با حضور ۷۰ سازمان و شرکت و معرفی و ارائه حدود ۹۰۰ نیاز پژوهشی و فناورانه در حوزه­‌های صنایع دفاعی، تجهیزات پزشکی، صنایع معدنی و فلزی، صنایع غذایی، گاز و پتروشیمی، برق و انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات و صنایع شیمیایی همزمان با هفته پژوهش و فناوری برگزار شد.

چتر "تستا" برای تبادل فناوری بین بخش‌های عرضه‌کننده و تقاضاکننده فناوری از امروز باز شد

عقد ۸۹ تفاهم‌­نامه به ارزش تقریبی ۱۲۰ میلیارد تومان در حوزه‌های “صنایع معدنی و فلزی”، “دفاعی”، “برق و انرژی”، “فناوری اطلاعات”، “تجهیزات پزشکی”، “گاز” و “پتروشیمی”  از دستاوردهای برگزاری این نمایشگاه بوده است.

در نمایشگاه تستا سال ۱۳۹۸ تعداد ۸۵ سازمان و شرکت، حدود ۶۰۰ نیاز پژوهشی و فناورانه ارائه کردند و حاصل آن تنظیم و امضای ۳۵۰ تفاهم نامه به ارزش حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال بین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان شد.

نمایشگاه تستا ۱۴۰۰ نیز با توجه به تجربیات دو دوره گذشته و با هدف برگزاری منسجم و یکپارچه نمایشگاه، مقرر شد که از سومین دوره نمایشگاه تستا به جای حضور انفرادی سازمان‌ها و شرکت‌ها، دستگاه‌های اصلی دولتی به همراه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آنها در این رویداد بزرگ ملی در حوزه فناوری در کنار هم جمع شوند.

برای این منظور طبق هماهنگی‌های صورت گرفته در نمایشگاه تستای سال ۱۴۰۰ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان انرژی اتمی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شهرداری تهران، کانون صنعت، دانش و بازار لوازم خانگی به همراه شرکت‌ها و موسسات تابعه اقدام به ارائه نیازمندی‌های پژوهش و فناورانه خود کرده‌اند.

همچنین به منظور پشتیبانی و تامین مالی از قراردادها و تفاهم نامه‌های منعقد شده بین دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها به عنوان طرف تقاضا و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به عنوان طرف عرضه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در نمایشگاه تستا ۱۴۰۰ حضور خواهند داشت.

در این دوره از نمایشگاه علاوه بر ارائه ۱۵ دستاورد جدید در بخش نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی، از ۴۱ فناوری نیز رونمایی خواهد شد.

در نمایشگاه دستاوردهای فناوری و فن بازار ۱۹ دانشگاه، ۱۷ پژوهشگاه، ۳۲ پارک علم و فناوری حضور دارند و در کل ۳۱۳۲ فناوری در آن عرضه خواهد شد.

در نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی نیز ۳۷۰ شرکت فناوری بیش از ۹ هزار محصول را ارائه کردند. بر اساس آمارها در ۸ دوره قبلی این نمایشگاه بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان با ۳۵ درصد حمایت معاونت علمی و استفاده از اثر اهرمی، خرید دولتی صورت گرفته است.

در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت، معاونت علمی پرداخت بخشی از هزینه‌های خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی بر اساس سطح بندی محصولات را تقبل کرده است، به گونه‌ای که محصولات دانش بنیان سطح یک از تخفیف ۴۰ تا ۵۰ درصدی، محصولات سطح ۲ از تخفیف ۲۵ درصدی و محصولات دانش بنیان سطح سوم از تخفیف ۱۰ درصدی برخوردار هستند.

علاوه بر آن پژوهش‌سراهای وزارت آموزش و پرورش و مدارس نیز در صورت تایید ستادهای توسعه فناوری راهبردی برای خرید از محصولات آزمایشگاهی از تخفیف ۷۰ درصدی برخوردار می‌شوند.

چتر "تستا" برای تبادل فناوری بین بخش‌های عرضه‌کننده و تقاضاکننده فناوری از امروز باز شد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 + 13 =