کد خبر : 290784
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
-

تزریق ۲ دوز واکسن برای جلوگیری از “اُمیکرون” کافی نیست

تزریق ۲ دوز واکسن برای جلوگیری از “اُمیکرون” کافی نیست

نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که سویه جدید “امیکرون”(Omicron) از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده تولید شده توسط دو دوز از واکسن‌های فایزر و آسترازنکا طفره می‌رود و بنابراین تزریق دو دوز از این واکسن‌ها از ابتلا به سویه امیکرون جلوگیری نمی‌کند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از نیو اطلس، یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه “آکسفورد” انجام شده است، نشان داد که تزریق دو دوز واکسن “فایزر” یا “آسترازنکا” برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ ممکن است برای محافظت در برابر عفونت ناشی از سویه امیکرون کافی نباشد.

این داده‌ها هیچ نشانه‌ای از محافظت در برابر ابتلای شدید به این بیماری ارائه نمی‌دهد و همچنین نشان می‌دهد که تزریق دو دوز برای جلوگیری از عفونت امیکرون در اکثر افراد کافی نیست.

همین‌طور که دانشمندان در حال رقابت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سویه تازه پدید آمده ویروس کرونا موسوم به امیکرون هستند، مطالعات آزمایشگاهی شروع به ارائه بینش‌هایی در مورد نحوه واکنش این سویه از ویروس به آنتی بادی‌ها یا پادتن‌های ناشی از واکسن کرده است.

این مطالعه جدید که به‌عنوان یک مقاله پیش‌ چاپ در دسترس است و هنوز مورد بررسی همتا قرار نگرفته یا در یک مجله علمی منتشر نشده است، به نحوه واکنش آنتی‌بادی‌های تولید شده پس از تزریق دو دوز واکسن کووید-۱۹ به یک ویروس از نوع امیکرون جمع‌آوری‌ شده از یک مورد آلوده در بریتانیا نگاه انداخته است.

این سویه روی نمونه‌های خونی آزمایش شد که از افرادی که حدود چهار هفته از تزریق دوز دوم واکسن فایزر یا آسترازنکای آنها گذشته بود، گرفته شده بودند. محققان دریافتند که تزریق دو دوز از این واکسن‌ها اثر خنثی کنندگی کمی در برابر امیکرون دارد و پاسخ آنتی بادی کمتری در واکنش به این ویروس ایجاد می‌شود.

در واقع تزریق دو دوز از واکسن آسترازنکا بدترین عملکرد را نشان داد و این مطالعه نشان داد که میزان خنثی کنندگی ویروس به زیر محدوده قابل تشخیص در همه نمونه‌ها به جز یک نمونه رسیده است.

واکسن فایزر اما بسیار بهتر عمل کرد و تنها یک نمونه به زیر محدوده قابل تشخیص رسید. با این حال، محققان همچنان شاهد کاهش متوسط ​​۳۰ برابری در اثر خنثی کنندگی برای دو دوز واکسن فایزر در مقایسه با پاسخ‌های آنتی بادی مشاهده شده با سویه قبلی این ویروس بودند.

محققان با احتیاط اشاره می‌کنند که این یافته‌ها لزوما نشان نمی‌دهند که تزریق دو دوز از هر یک از این واکسن‌ها در پیشگیری از ابتلای شدید به بیماری کووید-۱۹، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ بی‌اثر است. پاسخ‌های آنتی بادی تنها بخشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن به یک تهدید ویروسی است و در حالی که پاسخ‌های آنتی بادی به طور کلی نقش مهمی در جلوگیری از عفونت اولیه ایفا می‌کنند، سایر سلول‌های ایمنی برای کشتن و پاکسازی ویروس به محض اینکه ویروس مهار شود، وارد چرخه می‌شوند.

این داده‌ها نشان می‌دهد که سویه امیکرون منجر به نرخ بالاتری از عفونت در افرادی که تنها دو دوز واکسن زده‌اند، می‌شود. اگرچه شدت بیماری ناشی از ابتلا به امیکرون هنوز نامشخص است، اما محققان تاکید می‌کنند که موارد ابتلای بیشتر حتی اگر به طور کلی منجر به بیماری خفیف‌تری شود، به ناچار منجر به تحمیل بار بیشتری بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی می‌شود.

“گاوین اسکریتون” نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر افزایش خطر ابتلای شدید یا مرگ ناشی از ابتلا به این سویه از ویروس در میان جمعیت‌های واکسینه ‌شده وجود ندارد، ما باید محتاط باشیم، زیرا تعداد موارد ابتلای بیشتر همچنان بار قابل ‌توجهی بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی وارد می‌کند.

گفتنی است که این مطالعه بینش جدیدی در مورد تأثیر تزریق سه دوز واکسن علیه سویه امیکرون ارائه نمی‌دهد، اما محققان تصور می‌کنند که تزریق دوز تقویتی، پاسخ آنتی بادی خنثی کننده را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. ضمن اینکه مطالعه اخیر منتشر شده از سوی فایزر داده‌های ارزشمندی را ارائه می‌دهد که این فرضیه را تأیید می‌کند.

این یافته‌های جدید تا حدودی بر تلاش‌های اخیر برای تزریق سومین دوز واکسن به همه بزرگسالان در انگلستان به محض گذشت سه ماه از تزریق دوز دوم، صحه می‌گذارد.

در بریتانیا، استفاده گسترده از واکسن آسترازنکا و رشد گسترده موارد ابتلا به سویه امیکرون باعث شد که “بوریس جانسون” نخست وزیر این کشور اخیراً وضعیت اضطراری اعلام کند. دولت بریتانیا به دنبال تزریق دوز سوم به ده‌ها میلیون نفر تا پایان سال جاری میلادی است.

تزریق ۲ دوز واکسن برای جلوگیری از "اُمیکرون" کافی نیست
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =