کد خبر : 290549
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
-

هیچکس جلودار تولیدکنندگان دولتی مواداولیه نیست

هیچکس جلودار تولیدکنندگان دولتی مواداولیه نیست

اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در تشریح مشکلات فعلی مجموعه صنعت خودروسازی (خودرو و قطعه‌سازی) ضمن اشاره به اینکه فشار دولت برای سرکوب قیمت‌ خودرو و قطعه‌ در حالی رخ می‌دهد که دست تولیدکنندگان مواداولیه‌ که همگی نیز دولتی هستند، برای به روزرسانی و افزایش قیمت‌ مواداولیه در ابتدای زنجیره باز است و کسی جلودار آن‌ها (حتی شورای رقابت) نیست، بر منطقی نبودن واردات خودرو در شرایط تحریمی و با شرایط تدوین شده تاکید کردند.

به گزارش عصرقائم، انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو صبح امروز(دوشنبه) نشست خود را با حضور اعضا هیات مدیره به منظور بررسی آخرین وضعیت صنعت قطعه‌سازی خودرو، موانع، مشکلات و ارائه راهکارهای موثر برگزار کرد.

زیان چند ١٠ هزاری ناشی از قیمت‌گذاری دستوری

در ابتدای این نشست، گلوردی گلستانی- رئیس انجمن مذکور –  با بیان اینکه مشکل اساسی صنعت قطعه‌سازی کشور این است که این صنعت هنوز از دیدگاه دولت و سیاست‌گذاران چندان جدی گرفته نمی‌شود، گفت: با وجود گردش مالی ۱۲ هزار میلیارد تومانی این صنعت، محلی از اعراب نیست که بایستی نسبت به اصلاح این وضعیت اقدام شود. با توجه به اینکه صنعت قطعه‌سازی بخش خصوصی است، طی سال‌های اخیر بیشترین اشتغال‌زایی و به کارگیری تکنولوژی در صنعت را هم دارا بوده است اما متاسفانه در این شرایط  کسب سودهای سرشار یکطرفه شرکت‌های تولیدکننده مواداولیه مورد نیاز این صنعت که دولتی هم هستند را شاهد هستیم اما در مقابل مجموعه صنعت خودروسازی متحمل ضرر و زیان‌های هنگفتی است که به سبب قیمت‌گذاری دستوری شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: با دخالت دولت هزاران میلیارد زیان در صنعت خودروسازی و قطعه سازی انباشت شده که موجبات نگرانی فعالان این حوزه برای سرمایه‌گذاری را فراهم آورده است. ٧۵ الی ٨٠ درصد کار برای تولید یک خودرو توسط قطعه‌سازان انجام می‌شود اما در نهایت همان خودرو با زیان بسیار چند ١٠ هزاری در بازار فروخته می‌شود و زمینه سوددهی تنها دلالان را فراهم  می‌کند.

رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه خودروهای ایران، ضمن تاکید بر اینکه قطعه‌سازان مواداولیه را با قیمت‌هایی حتی بالاتر از نرخ‌های بین‌المللی خریداری می‌کنند، خاطرنشان کرد: اعضای انجمن قطعه‌سازان قصد دارند تا مشکلات و موانع صنعت قطعه سازی کشور را در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رئیس جمهوری دولت سیزدهم تشریح کنند.

گلستانی ضمن اشاره به گلایه‌ها از کیفیت خودروهای داخلی، تصریح کرد: امروزه خودروی تولیدی کشور که حدود ۴٠٠٠ الی  ۵٠٠٠ دلار فروخته می شود، با خودروهای هم رده خود در اروپا که بیش از ۲۵ هزار دلار قیمت دارند، مقایسه شده و نسبت به کیفیت آن بدون در نظر گرفتن قطعات مصرفی و آپشن‌ها، اظهارنظر می شود. خودرو در کشور ما کمترین پیشرفت افزایش قیمت را داشته است اما از سوی دیگر تولیدکنندگان مواد اولیه دولتی بیشترین سوددهی را دارند.

این مقام صنعتی تاکید کرد: لازم است که دولت توجه بیشتری به بخش خصوصی داشته باشد و با رها کردن مدیریت اقتصادی، تمرکز خود را بر مدیریت سیاسی قرار دهد.

با هزینه صرف شده برای واردات خودرو می‌توانستیم ۶ خودروسازی بزرگ ایجاد کنیم

در ادامه این نشست،  اصغر خسروشاهی- نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان- با یادآوری اینکه در دولت‌های نهم، دهم و اوایل دولت یازدهم به سبب وفور ارز،  ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شد که هزینه ۱۳ میلیارد دلاری برای کشور داشت و ارز از کشور خارج شد، اظهار کرد: آن زمان نیز این موضوع مطرح بود که با واردات خودرو ایجاد رقابت شود، اما سوال اینجاست که آیا واردات آن حجم خودرو کمکی به صنعت خودرو داخلی کرد؟ زمانی که تحریم‌ها شدت گرفت، واردات خودرو منع قانونی نداشت و تنها به سبب کمبود منابع ارزی واردات خودرو ممنوع  و از ثبت سفارش جلوگیری شد. اکنون نیز نه‌تنها تغییری حاصل نشده، بلکه شرایط بدتر هم شده است؛ لذا  اصرار برای واردات خودرو عجیب به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: مشکل واردات خودرو، مشکل ارزی است که هنوز هم حل نشده است. آیا برنامه‌ریزی برای واردات صورت گرفته است یا صرفا به واردات خودرو فکر شده است؟  باتوجه به اینکه واردات خودرو مشروط به صادرات است، بیان می‌شود که در ازای صادرات، واردات خواهیم داشت؛ لذا ارز مازادی که ایجاد نخواهد کرد. در حال حاضر نیز اگر شرکتی توان صادرات داشته باشد، در حال انجام است.

نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان  تصریح کرد: تنها در یک صورت ممکن است واردات سوددهی داشته باشد آن هم اینکه صادرات زیر قیمت صورت گیرد تا خودروی لوکس وارد و سود هنگفت کسب شود. بطور مثال قطعه‌ای که در حال حاضر یک دلار صادرات می‌شود با ۵٠ سنت صادر شود اما در ازای آن یک خودرو لوکس وارد شود؛ این موضوع دقیقا حراج کردن صنعت و سرمایه کشور است.

خسروشاهی با بیان اینکه در کشور برای ایجاد یک خودروسازی در سطح ایران‌خودرو و سایپا حداکثر دو میلیارد دلار نیاز است، گفت: بنابراین اگر همان ١٣ میلیارد دلار صرف شده برای واردات خودرو در سال‌های گذشته، در داخل صرف شده بود، توان ایجاد ۶ خودروسازی وجود داشت؛ بنابراین لازم است که نسبت به اصلاح سیاست‌های کلان با هدف ایجاد رقابت اقدام شود. سپس در کنار آن البته در شرایط غیر تحرکی بخشی هم واردات خودرو طی یک برنامه بلندمدت صورت گیرد.

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات ایران در پایان اظهار کرد: ما به هیچ عنوان مخالف واردات خودرو نیستیم اما بطور کلی در شرایط فعلی که تحریم هستیم، واردات خودرو به صلاح کشور نیست؛ بهتر است که این هزینه صرف امور خودروسازان و قطعه‌سازان شود.

وی در پایان در رابطه با بحث قیمت‌ها نیز گفت: انجمن به هیچ وجه علاقه‌ای به افزایش قیمت خودرو ندارد؛ چراکه هرچه قیمت مناسب‌تر باشد، فروش بیشتر است و از این محل تولید نیز بیشتر خواهد شد. همانطور که اشاره شد ٧۵ الی ٨٠ درصد خودرو قطعه است که ۵٠ درصد آن مستقیماً مواد اولیه است. این درحالیست که قیمت مواد اولیه همچون فولاد همگی نسبت به سال گذشته بالغ بر ١٠٠ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. نسبت به ابتدای امسال نیز بطور مثال فولاد بیش از ۵٠ درصد، آلومینیوم بیش از ٢۵ درصد و… افزایش قیمت داشته‌اند، اگر قرار است قیمت خودرو افزایش نداشته باشد، بایستی از افزایش قیمت مواد اولیه نیز جلوگیری شود.

مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به ٣۵ هزار میلیارد تومان رسید

شاپور سامعی- رئیس کمیته پولی و مالی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در ادامه این نشست، ضمن اعلام این موضوع که مجموع بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به بیش از ٣۵ الی ۳۶ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: از این میزان بدهی ١٢ الی ١٣ هزار میلیارد تومان،  سررسید شده است. در گذشته  زمانی خودروسازان بدون توافق با قطعه‌سازان بدهی خود را ٣٠ تا ۴۵ روز پرداخت می‌کردند، سپس این تاخیر در پرداخت بیشتر و بیشتر شد تا ١٢٠ روز رسید اما در حال حاضر  دریافت طلب شرکت‌های قطعه‌سازی از خودروسازان در ۱۲۰ روز، تبدیل به رویا شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه مشکلات صنعت قطعه در حوزه مالی در ارتباط با بانک مرکزی و مشکلات تامین ارز به حداقل رسیده است، خاطرنشان کرد:  از زمان تخصیص ارز مهلت پیش‌بینی شده برای پرداخت ریالی یک ماهه بوده که مدت کوتاهی بود اما با پیگیری‌های انجام شده به دوماه افزایش یافته که این روند مشکلات ارزی قطعه‌سازان را به حداقل رسانده است اما در حال حاضر بزرگترین معضل قطعه سازان کمبود ریال است.

سامعی دلیل این روند را قیمت‌گذاری دستوری  دانسته و تصریح کرد: این امر موجب عدم پرداخت بدهی خودروسازان شده و در نتیجه کمبود نقدینگی را رقم زده است.  بنابراین بزرگترین معضل ما در روزهای جاری موضوع قیمت‌گذاری دستوری خودرو و عدم توانایی مالی خودروسازان و عدم پرداخت بدهی آن‌ها به قطعه‌سازان است.

وی ضمن تاکید بر اینکه شرکت‌های خودروسازی ارزش پنج تا ۱۰ درصد قطعاتی که به خودروساز تحویل شده را به صورت خرید دین به قطعه‌ساز پرداخت می‌کنند که در شرایط فعلی ظلمی بزرگ در حق صنعت قطعه‌سازی به حساب می‌آید به تشریح این روند پرداخت و گفت: بانک‌ها علاوه بر سود ١٨ درصدی، قریب به ٢۵ درصد از مبالغ وام‌های دریافتی ما را در همان ابتدای امر به مدت یکسال بلوکه می‌کنند. بطور مثال برای تقاضای وام ١٠٠ میلیون تومانی از محل مطالبات ١٢٠ روزه قطعه‌ساز، بلافاصله پس از ثبت نام‌های اداری ٢۵ درصد را از حساب قطعه‌ساز برداشت می‌کنند و خالص ۵٧ میلیون تومانی را ارائه می‌دهند. این درحالیست که بعضاً همین ۵٧ میلیون تومان طی چند هفته پرداخت می‌شود که تا یکماه هم می‌رسد اما سود دریافتی از زمان روز اول محاسبه می‌شود.

هیچکس جلودار تولیدکنندگان دولتی مواداولیه نیست/ واردات خودرو در شرایط فعلی توجیهی ندارد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده + هفت =