کد خبر : 289928
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
-

طرز پخت آبگوشت خوشمزه به همراه مواد لازم

طرز پخت آبگوشت خوشمزه به همراه مواد لازم

غذاهای ایرانی عطر و طعم بی‌نظیری دارند و غذاهای سنتی ایرانی از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در بین مردم داشته، زیرا علاوه بر مزه دلچسب و فوق العاده‌ای که دارند، ویژگی‌ها و ارزش غذایی بالایی دارند و تمام نیازهای بدن را پاسخ می‌دهند.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام آف دکور، یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین غذاهای سنتی ایرانی آبگوشت است که در هر خانه ایرانی بر سر سفره آورده می‌شود و خیلی‌ها علاقه دارند آن را داخل ظرف سنگی بپزند که به آن دیزی سنگی هم می‌گویند. البته طرز تهیه آبگوشت در مناطق مختلف کشور متفاوت است و ممکن است کمی از مواد اولیه برای تهیه آبگوشت در شهرهای مختلف متفاوت باشد؛ ولی مواد لازمی که در این مطلب برای تهیه آبگوشت مشاهده می‌کنید همان‌هایی است که در بیشتر شهرها رایج است و طرز تهیه آبگوشت که شرح داده می‌شود مرسوم‌ترین طرز تهیه آبگوشت در اکثر شهرها می‌باشد.

برای اینکه غذای خوشمزه‌ای تهیه کنید باید مواداولیه برای تهیه آن را با نسبت ‌های مشخصی کنار یکدیگر قرار دهید تا ترکیب طعم‌ها یک غذای خوشمزه را برای شما فراهم کند و دانستن این نسبت ها کمک می‌کند تا برای هر تعدادی که بخواهید غذای بی نقصی تهیه کنید.

جهت آموزش طرز پخت آبگوشت خوشمزه روی لینک کلیک کنید.

مواد اولیه‌ای که در این مطلب مشاهده می‌کنید برای ۶ نفر مناسب است و اگر بخواهید این غذا را برای تعداد نفرات کمتر یا بیشتر تهیه کنید باید با رعایت نسبت‌های بین مواداولیه، مقدار آن‌ها را تغییر دهید. برای پختن این غذا تقریباً ۲ الی ۳ ساعت زمان نیاز است. البته با زمان بیشتر آبگوشت جا افتاده‌تری خواهید داشت.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت

·         زمان پخت: ۱۲۰

·         گوجه فرنگی: چهار عدد

·         پیاز: یک عدد بزرگ

·         نخود: نصف پیمانه

·         گوشت گوسفندی با استخوان و چربی : ۳۰۰ گرم

·         سیر: دو حبه ( دلخواه )

·         لوبیا سفید: نصف پیمانه

·         دارچین: یک قاشق چای ‌خوری

·         رب گوجه فرنگی: دو قاشق غذاخوری

·         سیب زمینی: دو عدد

·         نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

·         لیمو عمانی: سه عدد

طرز پخت آبگوشت خوشمزه به همراه مواد لازم

بهترین طرز تهیه آبگوشت سنتی دیزی

برای تهیه یک آبگوشت خوشمزه و حرفه‌ای بهتر است از شب قبل حبوباتی که داخل آبگوشت می‌ریزید را بخیسانید و چند مرتبه آب آن‌ها را عوض کنید. این کار باعث می‌شود هم نفخ حبوبات گرفته شود و هم بهتر بپزند.

برای شروع پختن آبگوشت باید در اولین مرحله گوجه فرنگی، لوبیا، نخود و دنبه و گوشت و پیاز را به قسمت‌های مناسب تقسیم کنید و درون یک قابلمه بریزید و ۶ برابر حجم محتویات داخل آن آب بریزید. برای اینکه آبگوشت شما قوام و طعم بهتری داشته باشد همه مقدار آبی که نیاز است را در همان ابتدا اضافه کنید تا آب گوشت لعاب دار و غلیظی باشد.

اکنون قابلمه را روی شعله گاز بگذارید و حرارت را زیاد کنید. هنگامی که به جوش افتاد کف اضافه را بگیرید و کمی نمک و فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید و در قابلمه را ببندید و شعله را کم کنید تا آبگوشت به آرامی پخته و جا بیفتد.

هرچه آبگوشت با شعله ملایم و مدت زمان بیشتری بپزد جا افتاده‌تر می‌شود. بعد از آن باید هنگامی که دو تا سه ساعت از پختن آبگوشت رد شد، لیمو عمانی‌ها و سیب‌زمینی را هم داخل قابلمه بریزید و یک ربع بعد مقداری دارچین، نمک و رب گوجه‌فرنگی به آن اضافه کنید. اگر سیب‌زمینی خیلی بزرگ بود آن را چند قطعه کنید و داخل غذا بریزید.

بعد از اضافه کردن آن‌ها ۲ ساعت دیگر باید آبگوشت آرام بپزد و یک ساعت قبل از اینکه آبگوشت را سرو کنید لیمو عمانی‌ها را در بیاورید تا طعم تلخی به آبگوشت ندهد.

برای اینکه آبگوشت را بهتر سرو کنید قبل از اینکه آنها را داخل ظرف بریزید دنبه را بیرون بیاورید و با گوشتکوب آن را بکوبید و سپس داخل قابلمه بریزید. این کار باعث می‌شود که طعم لذیذ دنبه در همه قسمت های آبگوشت به شکل یکنواخت بخش باشد و طعم لذیذتری داشته باشد. سپس می‌توانید آبگوشت آماده شده را در کنار نون سنگک، سبزی خوردن و ترشی و پیاز میل کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

طرز پخت آبگوشت خوشمزه به همراه مواد لازم

همانطور که گفته شد آبگوشت یکی از رایج‌ترین غذاهای ما ایرانی‌ها است و هر کسی در خانه خود آن را می‌پزد، اما پختن آبگوشت خوشمزه و اصیل ایرانی فوت و فن هایی دارد که با دانستن آن­ها می‌توانید  غذای خوشمزه‌تری تهیه کنید.

از جمله آبگوشت‌هایی که در شهرهای مختلف طبخ می‌شود می‌توان از آبگوشت کشک، آبگوشت گندم، آبگوشت بزباش و غیره نام برد که مواد اولیه برای طرز تهیه آن­ها کمی متفاوت است ولی به طور کلی طرز تهیه این غذا آسان است و شما می‌توانید خیلی راحت آن را تهیه کنید.

در صورتی که وقت کافی برای خیساندن حبوبات ندارید و یک دفعه هوس پختن آبگوشت به سر شما می‌زند می‌توانید حبوبات را داخل آب بجوشانید و آب را بیرون بریزید و بعد از حبوبات استفاده کنید.

یکی از نکاتی که برای یک آبگوشت خوشمزه‌تر به کار شما می‌آید این است که گوشت را با چربی و استخوان استفاده کنید و قلم گوسفند را هم داخل آب گوشت بیندازید زیرا طعم آبگوشت را بهتر می‌کند و قوت آن بیشتر می‌شود و لیمو عمانی‌ها را حتماً از آبگوشت در بیاورید تا در همان مدت زمان کوتاه ترشی دلخواه را به غذای شما بدهد.

طرز پخت آبگوشت خوشمزه به همراه مواد لازم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − 14 =