کد خبر : 289119
تاریخ انتشار : شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
-

«پلاک تاریخی» برای خودروهای بالای ۳۰ سال

«پلاک تاریخی» برای خودروهای بالای ۳۰ سال

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اعلام کرد: مالکان وسیله‌های نقلیه تاریخی با قدمت حداقل ۳۰ سال و دارای اصالت کالبدی و سلامت فنی، می‌توانند برای دریافت پلاک تاریخی اقدام کنند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، اردشیر درویشی ـ مدیر حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ عملکرد کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی را در هفت ماه گذشته تشریح کرد و با بیان این‌که کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی تمام تلاش خود را برای حفظ این بخش از میراث فرهنگی صنعتی کشور به کار گرفته است، گفت: در راستای اجرای آیین‌نامه هیأت وزیران در خصوص شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی، از آغاز امسال تا پایان مهرماه از ۷۲ دستگاه خودرو با قدمت ۳۰ سال به بالا به منظور بررسی و صدور شناسنامه، ثبت‌نام شده است.

او اضافه کرد: از میان خودروهای ثبت‌نام‌شده، پس از انجام بررسی‌های تخصصی توسط کارشناسان پلیس راهور ناجا، کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی و نمایندگان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، ۴۵ دستگاه خودرو بر اساس ضوابط دستورالعمل اجرایی و احراز اصالت، واجد شرایط شناخته شده و برای دریافت پلاک به پلیس راهور معرفی شده‌اند.

درویشی به نقش صدور شناسنامه و پلاک تاریخی در حفظ و نگهداری وسیله‌های نقلیه تاریخی و کلاسیک اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی فروردین تا مهرماه ۱۴۰۰ برای ۴۵ دستگاه خودرو شناسنامه تاریخی صادر شده است تا از نابودی و فراموشی این میراث گذشتگان جلوگیری شود.

او صدور مجوز خروج از کشور برای وسیله‌های نقلیه بالای سن فرسودگی را از وظایف کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی برشمرد و اظهار کرد: بر اساس وظایف این کارگروه، در سال ۱۴۰۰ مجوز خروج موقت از کشور برای ۸۹۸ دستگاه از این نوع وسیله‌های نقلیه صادر شده است.

«پلاک تاریخی» برای خودروهای بالای ۳۰ سال

درویشی به عضویت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی اشاره کرد و افزود: کانون در راستای این عضویت و با توجه به وظایف ذاتی خود، امسال با همراهی و همکاری علاقه‌مندان به این خودروها، اقدام به راه‌اندازی کمیته وسیله‌های نقلیه تاریخی در ۳۱ استان کشور کرده است. وظیفه این کمیته‌ها که از سوی علاقه‌مندان و یا به نوعی عاشقان خودروهای کلاسیک، مدیریت و اداره می‌شود، برگزاری همایش، نمایشگاه، گردهمایی و انواع رالی است که با کمک حامیان مالی در استان‌ها برگزار می‌شود.

به گفته مدیر حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، دارندگان و مالکان وسیله‌های نقلیه تاریخی با قدمت حداقل ۳۰ سال و دارای اصالت کالبدی و سلامت فنی، می‌توانند برای ثبت‌نام خودرو در سامانه دریافت پلاک تاریخی به نشانی اینترنتی www.taci.ir مراجعه کنند.

بر اساس مصوبه هیأت وزیران، در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ آیین‌نامه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی (اصلاحیه ۱۷ شهریور ۱۳۹۵) به‌تصویب رسید و بر اساس ماده ۲ این مصوبه به منظور شناسایی مصادیق خودروهای تاریخی و اتخاذ تدابیر هماهنگ برای حفظ و صیانت از آن‌ها، کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان رییس، سازمان‌ حفاظت محیط زیست، وزارت ورزش و جوانان (فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی)، معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

«پلاک تاریخی» برای خودروهای بالای ۳۰ سال
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش + سه =