کد خبر : 289171
تاریخ انتشار : شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
-

نیم‌قرن تجربه برنامه‌نویسی

نیم‌قرن تجربه برنامه‌نویسی

مراسم نکوداشت احمد صمیمی با حضور چهره‌هایی از نسل‌های مختلف مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه کشور در موزه تصاویر معاصر برگزار شد.

به گزارش عصرقائم، در این مراسم که به مناسبت بازنشستگی او برگزار شده بود، محمدباقر نوبخت و حمیدرضا برادران شرکا، دو تن از روسای سابق این سازمان نیز حضور داشتند. آقایان روغنی‌ زنجانی، ستاری‌فر و فرهاد رهبر، دیگر روسای اسبق سازمان برنامه و بودجه نیز با ارسال پیام‌هایی برای او آرزوی توفیق کردند.

در ابتدای این مراسم بایزید مردوخی، پیشکسوت تدوین برنامه‌های توسعه، از صمیمی به عنوان مرکز محبت سازمان برنامه و بودجه یاد کرد که رفتارهایش همواره بوی رفاقت و انسانیت داشته است. او با بیان این که صمیمی با نگاهی کارشناسانه و موشکافانه به تعهدات سازمانی خود عمل می‌کرد، وی را فردی مسئولیت‌پذیر خواند و تاکید کرد صمیمی در عین حال رفیق شفیقی برای همکارانش بود. این اقتصاددان برجسته ابراز امیدواری کرد که علی‌رغم بازنشستگی او از سازمان برنامه و بودجه کشور، همچنان از تخصص و تجارب وی برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور و استقرار نظام تدبیر استفاده شود.

در ادامه مراسم محمدباقر نوبخت از سه دوره همکاریش با صمیمی یاد کرد. نخست در دوران نمایندگی و عضویت ۱۶ ساله او در کمیسیون برنامه و بودجه که با صمیمی به عنوان یکی از کارشناسان زبردست سازمان برنامه و بودجه همکار بود. دوم هشت سال همکاری تنگاتنگ در مرکز تحقیقات استراتژیک که منجر به تهیه گزارش‌ها و پژوهش‌های موثری در حوزه اقتصاد و توسعه شده است. سومین دوره از همکاری این دو نفر به هشت سال گذشته و در سازمان برنامه و بودجه کشور مربوط بود که نوبخت درباره آن گفت: یکی از انگیزه‌هایی که سبب شد با اطمینان خاطر زیر بار مسئولیت سازمان برنامه و بودجه بروم، حضور و همراهی دوست و برادر عزیزم، جناب آقای دکتر صمیمی بود که حتی ایشان را به عنوان معاون این سازمان نیز منصوب نمودم اما ایشان که سرمایه ارزشمندی برای سازمان برنامه و بودجه کشور بودند، در نظر داشتند با هدف گردآوری نخبگان علمی اقتصادی و توسعه‌نگر، در شورای مشاوران، انجمن‌ها و صاحبنظران توسعه را در سازمان تشکیل دهند.

به گفته نوبخت، صمیمی در تمامی این ادوار همواره از حضور کارشناسان باتجربه و موفقی همچون دکتر بایزید مردوخی، دکتر برادران شرکا، دکتر فیروزه خلعتبری، دکتر رویا طباطبایی بهره برده و جمع ارزشمندی را گرد هم آورده است. او با اشاره به این که صمیمی مدت‌ها بود که قصد بازنشستگی داشت، ادامه داد: بنده همواره در برابر این درخواست ایشان مقاومت می‌کردم و حاضر نبودم سازمان برنامه و بودجه را از حضور چنین شخصی محروم کنم.

او صمیمی را فرزند لایق کشور خواند و ضمن آرزوی توفیق برای او، ابراز امیدواری کرد که همچنان از مشاورت و خدمات وی استفاده شود.

حمیدرضا برداران شرکا، رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه کشور در دولت سیدمحمد خاتمی، سومین سخنران این مراسم بود. او که می‌گفت اشتغال در سازمان برنامه، بانک مرکزی و شرکت ملی نفت از آرزوهای دانشجویان هم‌نسل او بوده است، سخنانش را این گونه آغاز کرد: بارها این موضوع را اعتراف کرده‌ام و این بار هم در جمع می‌گویم که پذیرفتن بنده در سازمان برنامه و بودجه همواره برایم افتخار بوده است. بعد از مدت‎ها ریاست دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه را پذیرفتم و نهایتا نیز رییس این سازمان شدم. البته این مسئولیت را به پشت‌گرمی دوستان عزیزم دکتر مردوخی و دکتر صمیمی پذیرفتم که همواره با رویی گشاده مرا همراهی می‌کردند.

او از جدیت و مسئولیت‌پذیری صمیمی در تمامی دوران حضورش در سازمان برنامه و بودجه یاد کرد و گفت: هر مسئولیتی را که به او می‌سپردیم اطمینان داشتیم به نحو شایسته‌ای انجام خواهد شد. افتخار می‌کنم که همکار او بودم و همواره به دوران حضورم در سازمان برنامه و بودجه افتخار کرده‌ام. امیدوارم که این سازمان نقش خطیر خود را در امور کلان کشور به خوبی ایفا کند.

به گفته او وجود صمیمی در سازمان برنامه و بودجه همواره منشا اثر بوده و عدم حضورش نقطه نقصانی در این سازمان خواهد بود. البته او اطمینان داشت که روحیه مردم‌دوستی و کشوردوستی صمیمی باعث خواهد شد تا چنانچه همچنان از او برای امور مرتبط با برنامه و بودجه درخواست کمک شود، این مسئولیت را بپذیرد.

فیروزه خلعتبری، اقتصاددان برجسته، نیز با اشاره به همکاری مشترک با صمیمی در مرکز تحقیقات استراتژیک، از نگاه منصفانه و دقت نظر وی یاد کرد و افزود: در دورانی که کشور به صداقت نیاز داشت، ایشان همواره به‌درستی و راستی عمل کرد و حاضر نشد نگاه کارشناسی و قضاوت صادقانه و خالصانه خود را فدای امور بی‌ارزش کند.

به زعم وی اگر روزی تاریخ اثرگذاری پژوهشگران کشور نوشته شود، حتما صمیمی جایگاه خاصی در آن خواهد داشت و تاریخ به اثرگذاری وی در سازمان برنامه و بودجه کشور گواهی خواهد داد. همان طور که مردوخی چنین است. خلعتبری تاکید کرد: پژوهشگران جایگاه درخشانی در کشور خواهند داشت.

مهدی پازوکی، از مدیران ارشد پیشین سازمان برنامه و بودجه، نیز با تاکید بر این که نباید در برابر اظهارات غیرکارشناسی سر تعظیم فرود آوریم، بزرگترین حسن صمیمی را در اتکایش به موضع‌گیری‌های علمی صاحبنظران و استفاده از تجارب آنان دانست.

از نگاه وی یکی از مشکلات کشور، عدم ورود نیروهای کارآمد دانشگاهی به دستگاه‌های تراز اول اجرایی کشور همچون سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است. از همین رو در طول خدمتش در سازمان برنامه و بودجه، پشتیبان ورود نیروهای کارآمد به سازمان بوده است.

پس از آن که جمع دیگری از همکاران ‌و دوستان صمیمی در این مراسم سخنرانی کردند، گزیده‌ای از پیام‌های تبریک روسای سابق این سازمان، آقایان روغنی‌ زنجانی، ستاری‌فر و فرهاد رهبر قرائت شد.

در پایان احمد صمیمی نیز در این مراسم از سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان دانشگاهی یاد کرد که همواره از آن اخلاق انسانی آموخته و افزود: در این سازمان از بزرگانی، موضوعات بسیاری را بدون قیل و قال و بدون نماد و نمود، آموختم. وی با تقدیر از همکاران و دوستانش که در این مراسم سجایای اخلاقی او را برشمردند، گفت: همه آن چه گفته شد، همان چیزهایی بود که من در دانشگاه سازمان برنامه و بودجه آموختم. ماموریت اصلی سازمان برنامه و بودجه، حل مسائل بود نه خلق مسائل.

صمیمی با اشاره به این که پنج تن از روسای سازمان در نظر داشتند او را به عنوان معاون سازمان منصوب کنند اما وی همواره ترجیح داده در موضع کارشناس در کنار آنها باشد، ادامه داد: خوشبختانه سازمان توانست مرجع و ملجایی برای نخبگان باشد و در قالب شورای مشاوران و انجمن‌های تخصصی و صاحبنظران برنامه و توسعه، با بیش از ۴۰۰ صاحب‌نظر و ۳۴ مرکز پژوهشی ارتباط برقرار کردیم. اسناد مهمی همچون سند ملی آمایش سرزمین و احکام دائمی برنامه‌های توسعه و قانون تنظیم مقررات یک و دو و … با استفاده از همین ظرفیت تهیه و تدوین شده است.

او در ادامه سخنان خود از چهار دوست مرحومش حسین عظیمی، حسین شمس، بیژن رحیمی دانش و اکبر ترکان یاد کرد که بسیار از آنها آموخته است و در این مراسم یاد وخاطر آنها را گرامی داشت.

صمیمی در پایان این مراسم تاکید کرد که بالاترین پست در سازمان برنامه و بودجه، کارشناس‌بودن است که همواره مورد تاکید تمام سطوح سازمان بوده است.

نیم‌قرن تجربه برنامه‌نویسی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =