کد خبر : 288993
تاریخ انتشار : جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
-

کدام کشور آفریقایی اصلی‌ترین مشتری کالاهای ایران است؟

کدام کشور آفریقایی اصلی‌ترین مشتری کالاهای ایران است؟

آمار تجارت هفت ماهه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که ایران توانسته جای پای خود را در بازار کشورهای آفریقایی محکم‌تر از گذشته کند.

به گزارش عصرقائم، هر چند بخش قابل توجهی از صادرات ایران به چند کشور منطقه و چین محدود می‌شود و با توجه به مشکلات تحریم، سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که فعلا اولویت نخست کشور استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه و بالا بردن سهم ایران از بازار این کشورهاست اما بر اساس اطلاعات جدید ارائه شده از سوی این سازمان، صادرات ایران به کشورهای آفریقایی نیز در سال جاری رشد قابل توجهی داشته است.

پیلتن – مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت – گفته: در ۷ ماهه سال جاری ۶۲۰ میلیون دلار صادرات ایران به کشورهای آفریقایی صورت گرفته که در مقایسه با ۱۸۸ میلیون دلار صادرات مدت مشابه سال گذشته، با ۴۳۲ میلیون دلار افزایش شاهد رشد ۲۳۰ درصدی بوده‌ایم.

از لحاظ وزنی نیز صادرات ایران به آفریقا رشدی ۴۶ درصدی را در قیاس با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

در این مدت کشور غنا با حدود ۲۵۲ میلیون دلار در جایگاه نخست طرف‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و آفریقای جنوبی با حدود ۱۰۵ میلیون دلار، الجزایر با حدود ۶۶ میلیون دلار، کنیا ۴۵ میلیون دلار، نیجریه ۴۳ میلیون رتبه دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین تانزانیا با ۴۰ میلیون دلار، سودان ۱۹ میلیون دلار، ساحل عاج ۱۳ میلیون دلار، سومالی ۱۲ میلیون دلار، موزامبیک ۷ میلیون دلار، مصر با حدود ۶ میلیون دلار در جایگاه ششم تا یازدهم کشورهای هدف صادراتی در آفریقا قرار دارند.

در حوزه واردات نیز ایران در ۷ ماهه سال جاری، ۳۱ میلیون دلار از قاره آفریقا واردات داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده کاهش ۳۹ درصدی در ارزش است.

واردات ایران از تانزانیا با ۶.۵ میلیون دلار رتبه اول، اتیوپی با ۵.۷ میلیون دلار رتبه دوم، غنا با ۴.۶ میلیون دلار رتبه سوم، کنیا با ۳.۳ میلیون دلار رتبه چهارم و آفریقای جنوبی هم با ۳.۲ میلیون دلار رتبه پنجم را در هفت ماهه سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده‌اند.

این مقام سازمان توسعه تجارت همچنین گفته: با توجه به نگاه ویژه‌ای که به قاره آفریقا در حاکمیت، قوه مقننه، نمایندگان مجلس و دولت جدید وجود دارد، در حال برنامه‌ریزی برای فعال کردن کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا هستیم و امیدواریم در شرایط جدیدی که هم در سطح داخلی هم در سطح بین‌المللی اتفاق افتاده با استفاده از این فرصت مبادلات تجاری با قاره آفریقا را به سطح بالاتری برسانیم و در آینده‌ای نزدیک با فعال کردن کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا و پیگیری مصوبات قبلی کمیسیون با پیشنهادات خوبی به ستاد آفریقا بتوانیم به تقویت زیرساخت‌های تجاری با کشورهای آفریقایی و تسهیل روابط تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و آفریقا کمک کنیم. پیش‌بینی می‌شود در پایان سال جاری صادرات ایران به کشورهای آفریقایی از مرز یک میلیارد دلار بگذرد و رشد جدیدی را در صادرات کالا از ایران به این قاره شاهد باشیم.

کدام کشور آفریقایی اصلی‌ترین مشتری کالاهای ایران است؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =