کد خبر : 288979
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
-

تحرکات روسیه نزدیک اوکراین، محور رایزنی بلینکن و ناتو

تحرکات روسیه نزدیک اوکراین، محور رایزنی بلینکن و ناتو

وزیر امور خارجه آمریکا و دبیرکل ناتو در تماسی تلفنی به بررسی آنچه “تحرک نظامی غیرمعمول” روسیه در نزدیکی مرز اوکراین خواندند، پرداختند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو تلفنی درباره دستورکار نشست وزارتی سی نوامبر و اول دسامبر وزرای خارجه ناتو و گزارش‌هایی درباره تحرک نظامی غیرمعمول روسیه در نزدیکی مرز اوکراین پرداختند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آنتونی بلینکن تاکید کرد که مشتاق شرکت در نشست وزرای خارجه در ریگا، پایتخت لتونی و گفت‌وگو درباره طیف وسیعی از مسائل پیش روی ناتو است.

در گرماگرم افزایش نگرانی‌ها بر سر تحرکات نظامیان روس در نزدیکی مرزهای اوکراین، که به گفته کی‌یف می‌تواند مسیر یک تشدید نظامی قدرتمند را هموار کند، اوکراین مانورهای نظامی خود را با جدیت دنبال می‌کند.

تدابیر کی‌یف در شرایطی صورت می‌گیرد که سه‌شنبه دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این نگرانی که روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد، بی‌اساس دانسته و گفت: ما مکرراً و در سطوح مختلف، تصریح کرده‌ایم که قصد حمله به هیچ جایی را نداریم. روسیه هیچ برنامه ستیزه‌جویانه‌ای ندارد و هر که خلاف آن را بگوید، اشتباه گفته است. ضمناً، نسبت دادن تحرکات نیروهای روسیه در خاک خود به چنین نقشه‌هایی (با انگیزه‌های تهاجمی)، کاملا اشتباه است.

پسکوف همچنین برنامه آمریکا و ناتو برای ارسال نیرو و تجهیزات به اوکراین را انکارناپذیر خوانده و گفت: مشاوران و تجهیزات نظامی به آنجا (اوکراین) می‌روند، سامانه‌های تسلیحاتی نه تنها از آمریکا، بلکه از دیگر کشورهای عضو ناتو هم به آنجا فرستاده می‌شوند… و این نتیجه‌ای جز وخامت بیشتر اوضاع در مرز ندارد.

سخنگوی کرملین همچنین گفت کی‌یف باید به توافقات مینسک عمل کند چرا که عدم پیشرفت، تنش‌ها در اروپا را افزایش می‌دهد.

پسکوف با بیان اینکه “جمهوری دونباس” هیچ اقدام تحریک‌آمیزی در منطقه نداشته است، گفت: ما عمیقا از فعالیت‌های تحریک‌آمیز نیروهای مسلح اوکراین در مرز روسیه و آماده شدن برای یک راه‌حل نظامی احتمالی، نگران هستیم، اقدامی که هدف آن، حل و فصل مسئله دونباس، با استفاده از زور است.

تحرکات روسیه نزدیک اوکراین، محور رایزنی بلینکن و ناتو
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =