کد خبر : 288713
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
-

لوکاشنکو در پاسخ به تهدید رهبران لهستان: اگر می‌توانید مرز را ببندید!

لوکاشنکو در پاسخ به تهدید رهبران لهستان: اگر می‌توانید مرز را ببندید!

رئیس جمهور بلاروس گفت: بلاروس خواهان رویارویی با لهستان نیست، اما منتظر پاسخ اتحادیه اروپا در مورد پذیرش ۲۰۰۰ مهاجر سرگردان است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا بلاروس را متهم می‌کند که در واکنش به تحریم‌های اروپا، هزاران مهاجر و آواره را از خاورمیانه از طریق لهستان، لیتوانی و لتونی به مرزهای اتحادیه اروپا انتقال می‌دهد. مینسک دامن زدن به این بحران را رد می کند.

ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان، هشدار داده که بحران مهاجران در مرز بلاروس ممکن است مقدمه‌ای برای “چیزی بسیار بدتر” باشد و گارد مرزی لهستان گفت که نیروهای بلاروس همچنان مهاجران را به مرز منتقل می کنند.

به نقل از خبرگزاری بلتا، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس گفت که نمی‌خواهد اوضاع تشدید شود. وی تاکید کرد: ما باید به لهستانی‌ها، به همه آنها بفهمانیم که وحشی نیستیم، که خواهان رویارویی نیستیم. نیازی به این کار نیست، ما درک می کنیم که اگر زیاده‌روی کنیم، جنگ اجتناب ناپذیر می‌شود.

لوکاشنکو افزود: و این یک فاجعه خواهد بود. ما این را به خوبی درک می‌کنیم. ما هیچ نوع شعله ور شدن تنش‌ها را نمی‌خواهیم.

لوکاشنکو همچنین گفت که اصرار دارد آلمان برخی از مهاجران را بپذیرد و از عدم تماس اتحادیه اروپا با مینسک در مورد این موضوع شکایت کرد. وی تصریح کرد: منتظر پاسخ اتحادیه اروپا هستم. آنها حتی به آن (مشکل) نگاه نمی کنند.

به گفته وی، طرف بلاروسی “به عمد کسی را به آن سوی مرز منتقل نمی کند.”

وی تاکید کرد: با این حال ما تا حد امکان از این مردم فقیر محافظت خواهیم کرد. تهدیدات لهستان برای بستن خطوط ریلی با بلاروس ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و به این معنی است که قطارها باید از طریق دونباس اوکراین حرکت کنند.

الکساندر لوکاشنکو تأکید کرد که به همین دلیل است که رهبری لهستان – رئیس جمهور لهستان، آندری دودا، نخست وزیر ماتئوش موراویتسکی – به بدتر شدن وضعیت مرزی نیاز دارند. آنها از آن برای منحرف کردن توجه جامعه بین‌المللی و لهستانی‌ها از این مشکلات [داخلی و خارجی خود] بهره می‌برند. ما به آنها فرصت نمی دهیم. ما با این مهاجران مانند یک انسان رفتار خواهیم کرد. مشکل چندان بزرگی نیست. آنها باید ببینند در دریای مدیترانه چه می گذرد، چند نفر در آنجا می میرند. هزاران نفر از طریق بالکان و کشورهای دیگر، از طریق دریای مدیترانه، [به اتحادیه اروپا] قاچاق می شوند. [درباره آن] سکوت می کنند. اما آنها بلاروس را مقصر می دانند.

وی تصریح کرد: یک چیز دیگر وجود دارد که می‌خواهم به آن اشاره کنم. این در وهله اول در مورد لهستان است. سیاستمداران بی‌پروا و مقامات عالی رتبه آنها تهدید به بستن مرزها و بستن گذرگاه مرزی راه آهن کوزنیکا کرده‌اند. اگر می‌خواهند آن را ببندند، بگذار این کار را بکنند. اگر فکر می کنند راه حل خوبی است، بگذارید ادامه دهند. اما به آنها پیشنهاد می‌کنم قبل از هر چیز به ارتباط خود با روسیه، چین و به طور کلی آسیا فکر کنند. آنها باید از مسیرهای دونباس استفاده کنند.

مقامات لهستانی درباره انتخابات ریاست جمهوری ما صحبت می کنند. به یاد داشته باشید که چگونه آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان پیروز شد. او تنها با چند رای در انتخابات پیروز شد. این یک جعل کامل بود. اگر ایالات متحده نبود، در آنجا آشوب به وجود می آمد. همه آنچه در بلاروس در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد قابل مقایسه نیست. ایالات متحده مداخله کرد و به دودا اجازه داد تا بعداً قدرت را در دست بگیرد.

رهبر بلاروس گفت: همه چیز آنجا از خارج کنترل می شود. آنها از ما انتقاد می کنند. برای چی؟ آنها در انتخابات تقلب کردند، دودا را به قدرت رساندند.

الکساندر لوکاشنکو گفت: “من صادقانه و صریح می گویم که از طریق همه کانال ها دستور دادم تا از بلاروس، موضوعات مرزی و مهاجران در بازی‌های خود استفاده نکنند.”

لوکاشنکو در پاسخ به تهدید رهبران لهستان: اگر می‌توانید مرز را ببندید!
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − سیزده =