کد خبر : 288446
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
-

هشدار آمریکا: فرصت اندکی برای مقابله با اقدام نظامی روسیه در اوکراین باقیست

هشدار آمریکا: فرصت اندکی برای مقابله با اقدام نظامی روسیه در اوکراین باقیست

مقامات سازمان‌های اطلاعاتی غرب، بیش از پیش بر این باورند که روسیه می‌خواهد قلمرو بیشتری از اوکراین را تحت کنترل خود درآورد؛ این در حالی است که عدم شفافیت روسیه در مورد علت تجمیع نیروهایش در مرز اوکراین، موضع‌گیری و واکنش مناسب را برای مقامات آمریکا، بسیار سخت کرده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از وب‌سایت روزنامه نیویورک تایمز، طبق اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی، مقامات اطلاعاتی آمریکا به متحدان خود هشدار داده‌اند که برای جلوگیری از اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین، فرصت کمی باقی مانده است و کشورهای اروپایی باید با اقدامات اقتصادی و نظامی، مسکو را از این کار بر حذر بدارند.

به ادعای مقامات آمریکایی، روسیه هنوز تصمیم نگرفته که با نیروهایی که در نزدیکی اوکراین مستقر کرده، چه کار کند، اما این افزایش نیروهای نظامی، جدی قلمداد شده و آمریکا معقتد است که روسیه “بلوف” نمی‌زند.

آوریل هینز، رئیس امنیت ملی آمریکا، هفته گذشته به بروکسل سفر کرد تا یافته‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در این مورد و “حمله احتمالی روسیه به اوکراین” را با سفیران ناتو در میان بگذارد. سفر “هینز” از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود و مسائل گوناگونی را پوشش می‌داد، اما به گفته مقاماتی که در دیدار با هینز حضور داشتند، نگرانی‌های فزاینده در مورد روسیه، در میان “تهدیدات کوتاه مدتی بود” که بررسی شد.

همچنین به گزارش ستاد مشترک ارتش آمریکا، واشنگتن اطلاعات خود را با اوکراین نیز به اشتراک گذاشته و در روز جمعه، ژنرال مارک میلی، رئیس این ستاد، برای بررسی “اقدامات نگران‌کننده روسیه در منطقه” با فرمانده کل ارتش اوکراین گفت‌وگو کرد.

مقامات اطلاعاتی آمریکا و انگلیس بیش از پیش مجاب شده‌اند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در فکر به دست گرفتن کنترل بخش بیشتری از اوکراین است و یا می‌خواهد این کشور را آنقدر بی‌ثبات کند که دولتی نزدیک به مسکو را روی کار بیاورد.

همچنین به نقل از وبسایت دیلی میل، تجمع نیروهای روسیه در مرز اوکراین، مقامات آمریکایی را “گنگ” و واکنش‌های دولت بایدن را “نامشخص” کرده است.

برخی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکا، دولت این کشور را برای افزایش حمایت نظامی از اوکراین تحت فشار قرار داده‌اند. اما این کار، ممکن است “تهدیدات” و “قدرت‌نمایی”های روسیه را وارد مرحله اجرایی و یک رویارویی تمام عیار کند، تقابل نظامی‌ای که تنها به خطرات تهدیدکننده اوکراین افزوده و ممکن است یک بحران انرژی در اروپا را در پی داشته باشد.

با این حال، انفعال و واکنش ضعیف از سوی آمریکا نیز، خطرات خود را دارد. این امر می‌تواند به پوتین، که نگرانی‌هایی مبنی بر قصد او برای الحاق مناطق بیشتری از اوکراین وجود دارد، جرأت این را بدهد که احتمالا اقدامات تهاجمی‌تری علیه کی‌یف انجام دهد.

اگر آمریکا درک بهتری از آنچه پوتین به دنبال آن است، داشت، ایجاد این تعادل آسان‌تر بود، اما مقامات ارشد واشنگتن اذعان کرده‌اند که از مقصود نهایی پوتین از افزایش نیروهایش در مرز اوکراین، بی‌اطلاع هستند. آستین در روز چهارشنبه گفت “ما دقیقا نمی‌دانیم پوتین چه در سر دارد.” آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: ما به طور دقیق نمی‌دانیم که قصد مسکو چیست، اما دستور کار کلی روسیه را می‌شناسیم.

مایک کوییگلی، نماینده جمهوری‌خواه آمریکا و عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت، درک بهتر قصد پوتین، “در پیشگیری از اشتباهی که آغازگر بسیاری از جنگ‌ها بوده” بسیار مهم است.

وی افزود موضع‌گیری و واکنش آمریکا، نه باید منفعلانه باشد و نه تحریک‌آمیز. کوییگلی گفت: به دست آوردن اطلاعات در این حوره، بسیار سخت و دشوار است. این چالشی است که (شاید) از همیشه سخت‌تر است و بر توانایی ما برای اتخاذ تصمیم مناسب، تأثیری بسیار جدی دارد.

نزدیک به ۱۰۰ هزار تن از نیروهای نظامی روسیه با تانک و توپخانه در نزدیکی مرز اوکراین تجمع کرده‌اند و آمریکا مدعی است که نگرانی از اقدام نظامی روسیه در اوکراین جدی است.

هشدار آمریکا: فرصت اندکی برای مقابله با اقدام نظامی روسیه در اوکراین باقیست
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =