کد خبر : 288452
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
-

رونمایی نقاشی‌های کودکان از محوطه شش‌هزارساله

رونمایی نقاشی‌های کودکان از محوطه شش‌هزارساله

باستان‌شناس چگاسفلی همزمان با رونمایی از نقاشی‌هایی از آثار محوطه شش‌هزارساله جنوب غرب ایران با عنوان کتاب «چگاسفلای من»، با کودکان گپ و گفت می‌کند تا توجه آن‌ها را به تاریخ و میراث فرهنگی ایران برانگیزد.

به گزارش عصرقائم، زمستان سال گذشته یک ناشر کتاب‌های میراث فرهنگی برای معرفی و حفاظت و البته نجات محوطه‌ تاریخی «چگاسفلی»، مسابقه‌ نقاشی را برگزار کرد و از کودکان خواست آثار به‌دست‌آمده از این محوطه توسط باستان‌شناسان را نقاشی کنند تا بر آن اساس، کتابی منتشر شود.

کتاب «چگاسفلای من» مجموعه‌ای از نقش‌نگاه‌های کودکانه ایران است که اکنون توسط انتشارات دادکین منتشر شده و قرار است روز پنجشنبه ۴ آذرماه با حضور عباس مقدم، سرپرست هیأت باستان‌شناسی چگاسفلی رونمایی شود. مقدم در ادامه برای کودکان، از اهمیت این محطوطه باستانی شش‌هزارساله سخن خواهد گفت.

اسماعیل یغمایی، باستان‌شناس پیشکسوت که کاوشگر محوطه باستانی ارجان بهبهان خوزستان است، از حامیان اصلی این کتاب معرفی شده است.

مراسم رونمایی از این اثر کودکانه باستان‌شناختی که بیشتر با هدف آشنایی بچه‌ها با آثار تاریخی و میراث فرهنگی ایران تهیه شده است، پنجشنبه این هفته در خانه‌موزه خیمه شب‌بازی برگزار خواهد شد.

چگاسفلی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستان‌شناسی کشف‌شده در بهبان خوزستان است که در کنار محوطه باارزش ارجان باستانی، هویت خلیج فارس ایران را بیش از پیش تثبیت می‌کند. این محوطه حدود شش‌هزار سال قدمت دارد و ریشه‌های تمدن بین‌النهرین در آن یافت شده و به گفته مقدم، از نادرترین مکان‌های آئینی مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. با این وجود، همواره و به بهانه‌های مختلف، محوطه و حریم آن مورد تعرض و تخریب بوده است.

رونمایی نقاشی‌های کودکان از محوطه شش‌هزارساله
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =