کد خبر : 288502
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
-

افشای خدعه‌های بلر برای کشاندن خالد مشعل به لندن

افشای خدعه‌های بلر برای کشاندن خالد مشعل به لندن

در حالی که انگلیس برنامه‌هایی برای قرار دادن جنبش حماس در فهرست «گروه‌های تروریستی» در دست دارد، جزییات تازه‌ای از خدعه‌های رئیس سابق کمیته چهارجانبه صلح برای کشاندن رهبر سابق حماس به لندن افشا شده است.

به گزارش عصرقائم، براساس گزارش پایگاه میدل ایست آی، «تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس که سابقا فرستاده کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه بود، در سال ۲۰۱۵ در دوحه نشست‌هایی با «خالد مشعل» از رهبران ارشد گروه فلسطینی حماس داشته و از او دعوت کرده بود تا برای انجام مذاکراتی با هدف پایان دادن به محاصره نوار غزه به لندن برود.

این دعوت در جریان سری نشست‌های این دو مقام، در زمان فعالیت تونی بلر به عنوان فرستاده کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه و همچنین بعد از کناره‌گیری او از این سمت دیپلماتیک در ماه مه ۲۰۱۵ برگزار شدند، مطرح شد.

در جریان مذاکرات اوایل سال ۲۰۱۵ بین تونی بلر و خالد مشعل که در آن زمان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بود، در شهر دوحه یک تاریخ مشخص برای سفر به لندن در ژوئن ۲۰۱۵ پیشنهاد شد. در آن زمان میدل‌ایست‌آی گزارش کرد که بلر دست‌کم چهار بار در پایتخت قطر با خالد مشعل دیدار کرده است.

منابع به میدل‌ایست‌آی گفتند که بلر و دیگر مقام‌ها کاری کردند که خالد مشغول تصور کند این دعوت به سفر به لندن یک دعوت رسمی است که با اطلاع دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت انگلیس و مقام‌های آمریکایی مطرح شده است.

حماس که از زمان انتخابات سال ۲۰۰۶ و پیروزی نظامی متعاقبش بر جنبش رقیب فتح کنترل نوار غزه را در دست داشته، با این حال این دعوت را رد کرد. منابع به میدل‌ایست‌آی گفتند که مقامات نسبت به پذیرفتن یا نپذیرفتن این دعوت اختلاف‌نظر داشتند.

برخی از آنها چنین سفری را یک فرصت تبلیغاتی و فرصتی برای حماس برای تاکید بر خواسته‌اش در خصوص حذف شدن نام این جنبش از فهرست سیاه اتحادیه اروپا قلمداد می‌کردند. اما عده‌ای دیگر از آنها نگران کشیده شدن به فرآیند شکست خورده صلح اسلو و روابط بلر با امارات متحده عربی و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر بودند.

به گفته برخی از مقام‌های ارشد حماس، تونی بلر با خالد مشعل در قبال مجموعه‌ای از امور تعامل داشت. در آن زمان حماس در تدارک برای انتشار یک اعلامیه اصول بود که به اصلاح منشور سال ۱۹۸۸ برای تشکیل کشور فلسطین در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷ پرداخت بود. بلر پیشنهاد داد که پیش‌نویس این سند را به واشنگتن ببرد. مشعل این پیشنهاد را رد کرد.

تونی بلر در سال ۲۰۰۷، مدت زمان کمی بعد از کنار رفتن از نخست‌وزیری به عنوان فرستاده کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه که متشکل از آمریکا، سازمان ملل، روسیه و اتحادیه اروپا بود، منصوب شد.

مأموریت این کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه شامل میانجیگری در مذاکرات صلح خاورمیانه و آماده‌سازی زمینه برای تشکیل یک کشور فلسطین است؛ اما این کمیته از تعامل با حماس خودداری می‌کند زیرا این سازمان اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و متعهد به مبارزه مسلحانه علیه اشغالگری اسرائیل است.

تونی بلر بعد از کنار رفتن از نقشش در کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه در نوامبر ۲۰۱۵ اعلام کرد به کمپین برای برقراری توافق بین اسرائیل و فلسطین به عنوان یک شهروند و یک برنامه شخصی ادامه داده و گفت که نقش جدیدش به او اجازه می‌دهد مذاکراتی صریح را در همه طرف‌ها داشته باشد.

او در آن زمان درباره گزارش‌ها در خصوص دیدارهایش با خالد مشعل گفت: من قصد اظهار نظر درباره آن گزارش‌ها را نداشته و تنها می‌گویم که از زمان ترک نقشم در کمیته چهارجانبه صلح خاور میانه دریافتم که گفت‌وگو کردن با صراحت تمام با افرد آسان‌تر بوده است.

او بیان کرد: با توجه به روابطی که من دارم، حالا طرف‌ها ممکن است بیشتر بخواهند با من نسبت به زمانی که من را نماینده کمیته چهارجانبه در نظر می‌گرفتند، تعامل داشته باشند.

او در سال ۲۰۱۷ نسبت به اینکه انگلیس و دیگر کشورهای غربی حماس را از میز مذاکرات کنار گذاشته و از محاصره صهیونیست‌ها علیه نوار غزه حمایت کردند، ابراز تاسف کرده و گفت که انگلیس گفت‌وگویی غیر رسمی با این گروه داشته است.

بلر در اظهارنظرهایی که از سوی گاردین انتشار یافت، به دونالد مک اینتایر، خبرنگار انگلیسی گفت: با نگاه به گذشته، من فکر می‌کنم ما درست از همان ابتدای کار باید برای کشاندن حماس به یک گفت‌وگو تلاش می‌کردیم و مواضع آنها را تغییر می‌دادیم.

مک اینتایر گزارش کرد که بلر همچنین مذاکراتی را با اسماعیل هنیه، جانشین خالد مشعل به عنوان رئیس دفتر سیاسی حمایت انجام داده بود. میدل‌ایست‌آی دریافت که بلر دست‌کم هفت بار با رهبران حماس ملاقات داشته و اغلب مذاکراتشان تا پاسی از شب ادامه پیدا می‌کرده است.

دیگر مقام‌های انگلیسی نیز در نشست‌های بلر در دوحه با حماس شرکت کردند و این نشانه‌ای است از اینکه دولت انگلیس کاملا از این مذاکرات مطلع بوده است. چند مقام دیگر مربوط به دوره بلر هم از کنار گذاشتن حماس از مذاکرات با هدف تحقق صلح خاورمیانه انتقاد کردند.

سال ۲۰۱۷ جک استراو، وزیر خارجه اسبق انگلیس از این صحبت کرد که در سال ۲۰۰۶ بعد از ابراز حمایت از برگزاری مذاکرات با حماس طی گفت‌وگوهایی خارج از مصاحبه با چند خبرنگار از پستش کنار گذاشته شد.

افشای خدعه‌های بلر برای کشاندن خالد مشعل به لندن
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده + هفت =