کد خبر : 288564
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
-

توصیه آمریکا به عربستان: شما که از ما قوی‌تر نیستید

توصیه آمریکا به عربستان: شما که از ما قوی‌تر نیستید

به دنبال توصیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به عربستان برای آغاز مذاکره در یمن، سردبیر روزنامه البنا اعلام کرد فحوای توصیه آمریکا به سعودی‌ها این است: «کاری را که ما در افغانستان انجام دادیم انجام دهید. نه شما از ما قوی‌تر هستید نه آنها از طالبان ضعیف‌تر.»

به گزارش عصرقائم، پس از اینکه «کریستین جیمس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «البلاد» بر آغاز مذاکره با هدف جلوگیری از شکست سنگین ائتلاف سعودی-آمریکایی در مرکز یمن تأکید کرد و گفت:‌ «ما معتقدیم که عربستان با تهدیدات بزرگی در خاک خود مواجه است. ما به همکاری با این کشور برای کمک به سعودی‌ها در تقویت [پدافند] هوایی‌شان پایبند هستیم» برخی کارشناسان آن را مرتبط با پیروزی مهم انقلابیون یمن در مارب دانسته و به تحلیل مواضع اخیر آمریکا پرداختند.
این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان شده با گزارش منابع خبری درباره آغاز شمارش معکوس برای آزاد‌سازی استان بسیار مهم مأرب. جیمس گفته بود: «وقت آن رسیده است که حوثی‌ها برای از سر گرفته شدن مذاکرات سیاسی نبرد را متوقف کنند».

«ناصر قندیل» سردبیر روزنامه البناء لبنان یکی از این کارشناسانی است که به تحلیل تحولات یمن و موضع‌گیری‌های جدید آمریکایی‌ها پرداخته و در یادداشتی با اشاره به جدیدترین تحولات در عرصه یمن و زمزمه‌های آمریکا بر لزوم پایان دادن به جنگ یمن از سوی ائتلاف سعودی، نوشته «مواضع اخیر آمریکا نشان می‌دهد که واشنگتن به ریاض توصیه می‌کند همان سیاستی که واشنگتن در قبال افغانستان گرفت و در نهایت ناگزیر به خروج از آن شد را اتخاذ کند و هرچه سریعتر از یمن عقب‌نشینی کند…فحوای توصیه آمریکا به سعودی‌ها این است که، کاری را که ما در افغانستان انجام دادیم انجام دهید. شما نه از ما قوی‌تر هستید نه آنها از طالبان ضعیف‌تر.»

در این یادداشت با اشاره به مطالعات صورت‌گرفته از سوی‌اندیشکده‌های آمریکایی نیز آمده: «اندیشکده‌های آمریکایی کارگاه‌های بسیاری برای بررسی وضعیت در یمن به ویژه در سایه تحولاتی که دیگر قابل کتمان نیست، اختصاص داده‌اند. گزارش‌های آنها نیز به صورت متفق‌القول از سقوط دیر یا زود شهر مأرب به دست انصارالله حکایت دارد. «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه سابق آمریکا در یکی از کارگاه‌های تحقیقاتی در این خصوص، اذعان داشت که تسلط انصارالله بر مأرب قطعی است و این را بدترین سناریو برای واشنگتن و ریاض توصیف کرد و گفت که شکست در جنگ یمن یک خسارت و ضرر تمام‌عیار است.»
این نویسنده لبنانی افزود: «اغلب تحلیلگران و پژوهشگران آمریکایی، وضعیت یمن را با وضعیت افغانستان در آستانه خروج آمریکا مقایسه می‌کنند، وضعیت نیروهای عبدربه منصور‌هادی بهتر از اشرف غنی نیست و عزم، سرسختی و قدرت انصارالله کمتر از آنچه که طالبان نشان داد، نیست.

همان‌طور که میزان محاصره تحمیل شده بر افغانستان کمتر از حد محاصره در یمن نبود. آمریکایی‌ها با وجود این‌که در‌باره شرایط عقب‌نشینی اختلاف نظر دارند، می‌گویند قبول دارند که این گزینه تلخ بود اما‌گریزناپذیر بود. با توجه به وضعیت ناامیدکننده موجود، باقی‌ ماندن برای ۲۰ سال دیگر صحنه را تغییر نمی‌داد، جز این‌که موجب هزینه بیشتر و گرفتن جان انسان‌های بیشتر می‌شد.»
بنا بر این گزارش، برخی از این پژوهشگران نیز می‌گویند، شاید «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، آخرین کسی باشد که از عبارت جنگ پوچ استفاده کرد تا جنگی را که در آن پیروزی یا شکستی وجود ندارد، توصیف کند. زیرا این جنگ، دیگر امروز به جنگی با ضرر تضمین شده، تبدیل شده است و سعودی‌ها دیگر فرصتی برای گرفتن تصمیم به عقب‌نشینی ندارند و موضوع فراتر از حد صحبت در مورد یک فاجعه انسانی است. در واقع، این جنگ یک تغییر استراتژیک بزرگ ایجاد کرد.

گدایی ائتلاف سعودی
از سوی دیگر، نبرد نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در یمن که اکنون به نزدیکی شهر مأرب (مرکز استان مأرب) رسیده، به روشنی نماد نتیجه‌بخش بودن مقاومت و ایستادگی در برابر متجاوزان است. جنگ سعودی در یمن تا آنجا مغلوبه شده است که «صغیر بن عزیز» رئیس‌ستاد مشترک آنچه ارتش دولت عبدربه منصور‌هادی خوانده می‌شود و مقیم ریاض است، ناامید از ریاض، از این سفارتخانه به آن سفارتخانه می‌رود و دست به دامان سفرا و نمایندگان غربی و عربی شده است. در حالی که نیروهای مقاومت یمن با ادامه پیشروی‌ها در جبهه جنوبی شهر مأرب، به پنج کیلومتری این شهر رسیده‌اند و همزمان جبهه غرب مأرب را بار دیگر فعال کرده‌ و بخش‌هایی از بلندی‌های «بلق» و سد مأرب را به کنترل خود در آورده‌اند، این عالی‌ترین مقام نظامی دولت منصور‌هادی در جریان دیدار با نمایندگان و سفرای فرانسه، انگلیس، مصر و آمریکا درخواست سلاح و تجهیزات کرده است.

این رفت و آمدها و خواهش و تمناها به وضوح تفاوت مقاومت و تکیه بر قدرت ایمان و باور به خویشتن در برابر گدایی و دست درازی به سوی قدرت‌های خارجی را نمایان می‌کند.
شخص «عبد ربه منصور‌هادی» در تاریخ ۱۵ آبان ماه در دیدار با «تیم لیندرکینگ» فرستاده ویژه دولت آمریکا به یمن به صراحت گفته بود که «جلوی حوثی‌ها را بگیرید» و این دست به دامن شدن‌ها در حالی است که در هفت سال گذشته دولت مستعفی از انواع حمایت‌های نظامی، لجستیکی، سیاسی و اقتصادی بهره‌مند بوده و مقاومت یمن تحت شدیدترین محاصره، اکنون از انواع موشک‌های بالستیک و پهپادها برخوردار است.

ادامه پیوستن قبایل به انصارالله
همزمان با پیشروی چشمگیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان مأرب، منابع یمنی خبر دادند که یک هیئت از قبایل «جبل مراد» در استان مأرب یمن بعد از ظهر پنجشنبه به دیدار «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله رفتند. شبکه خبری المسیره گزارش داد، الحوثی در این دیدار از این قبایل خواست که امنیت و صلح و ثبات را در مناطق مختلف یمن افزایش دهند و برای حل مشکلات داخلی، همکاری کنند.

رهبر انصارالله ضمن قدردانی از این قبایل، از آگاهی و مخالفت آنان برای تداوم در میان نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی سپاسگزاری کرد. رهبر انصارالله خاطر نشان کرد، تصمیم قبایل جبل مراد برای حمایت از کشور یمن، یک تصمیم ملی‌گرایانه، شجاعانه، آزادانه و شرافتمندانه بود. وی گفت که هرکس، در صفوف ائتلاف متجاوز قرار داشته باشد، به کشورش آسیب می‌زند.
در همین ارتباط، یک هیئت از قبایل شهرهای «العبدیه»، مأرب و شبوه اوایل آبان ماه جاری با رهبر جنبش انصارالله دیدار کرد. الحوثی در جریان این دیدار، دستور داد که اسرای شهر العبدیه آزاد شوند.

وی از مسئولان محلی حاضر در استان‌های مأرب و شبوه خواست که در مناطق آزاد شده به شهروندان توجه داشته باشند. الحوثی از ساکنان العبدیه و تمامی مناطق آزاد شده نیز خواست که صلح عمومی را بپذیرند و با حکومت مرکزی همکاری کنند تا امنیت و ثبات در این کشور برقرار شود.

توصیه آمریکا به عربستان: شما که از ما قوی‌تر نیستید/مثل ما که از افغانستان خارج شدیم، از یمن خارج شوید
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − پانزده =