کد خبر : 285270
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
-

نشست علمی پیامبر اسلام (ص) پیامبر صلح و رحمت برگزار شد

نشست علمی پیامبر اسلام (ص) پیامبر صلح و رحمت برگزار شد

به مناسبت هفته وحدت اسلامی و میلاد پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص)، نشست علمی : پیامبر اسلام (ص) پیامبر صلح و رحمت،با حضور جمعی از چهره‌های فکری و شخصیت‌های برجسته دینی، علمی و فرهنگی تونس برگزار شد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،در این نشست میثم فراهانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس،در سخنانی، بیان کرد: این نشست به مناسبت میلاد فرخنده پیامبر عظیم الشأن اسلام و برای ذکر فضایل شخصیت عظیمی برگزار می‌گردد که به گواهی آیه “و ما أرسلناک إلا رحمة للعالمین” (انبیاء ١٠٧)، برای همه جهان مبعوث شده و خداوند آیه مبارکه “لقد جاءکم رسول من أنفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رؤوف رحیم” (توبه، ١٢٨) را درباره ایشان نازل فرموده است.

وی درسخنانی تاکید کرد: امروز وحدت اسلامی،نیاز مبرم جهان اسلام بوده و پیامبر ما “محمد” (ص)، پیامبر رحمت برای همه مردم اعم از مسلمان و کافر و عجم و دیگران است.

وی خاطر نشان ساخت :رحمت رسول گرامی اسلام، در آداب تعامل و برخورد با دیگران و پیمودن راه حق و دعوت به برادری و همزیستی مسالمت‌آمیز و گسترش صلح دیده می‌شود، زیرا او صاحب یک رسالت انسانی و اخلاقی رحیمانه با همه مردم بود که بر پایه موعظه، حکمت و رواداری بنا شده است. زیرا پیامبر رحمت بدی را با بدی پاسخ نمی‌دهد، بلکه آن را با نیکی جایگزین می‌کند و این، همان قانون قرآنی است که پیامبر اسلام صلوات الله علیه و ائمه اهل بیت علیهم السلام و اصحاب مخلص رسالت اسلامی پس از ایشان در برخورد با افرادی که به آنها بدی می‌کردند، در پیش می‌گرفتند.

فراهانی در ادامه سخنان خود ، به فرمایشات حضرت امام خامنه‌ای دام ظله‌العالی استناد کرد که فرمودند: «وحدت بین ملت‌های مسلمان به معنی کنار گذاشتن اختلاف‌ها و تفاوت‌های موجود در آداب و سنت‌های جاری در جوامع اسلامی نیست، ضمن اینکه اختلاف‌های موجود در اجتهاد را نیز از میان نمی‌برد. بلکه معنی وحدت آن است که ملت‌های مسلمان موضع یکپارچه‌ای را در رابطه با رخدادها و مسائل جهان اسلام اتخاذ کنند و در میان خود با یکدیگر همکاری نمایند و ثروت‌های خود را در فتنه‌ها و اختلافات داخلی بر باد ندهند». از این بابت شخصیت رسول اعظم به عنوان محور اصلی وحدت و صلح اسلامی مطرح است.

میثم فراهانی با اشاره به اینکه دین اسلام دین رواداری و دینی است که مردم را دور هم جمع می‌کند و دین تخریب و فسادی که برخی به نام اسلام مرتکب می‌شوند و دین سرکوبگری و تفرقه و تخریب و تعصب و انزجار نیست، برادران مسلمان را به وحدت اسلامی فرا خواند.

وی خاطرنشان کرد :دین بزرگ ما به گذشت و عفو در هنگام قدرت، رفتار نیکو و حفظ حقوق دیگران فرا می‌خواند و این دین، دژ مستحکمی است که مردم را گرد یکدیگر جمع می‌کند و قلب‌هایشان را به یکدیگر نزدیک می‌کند زیرا رسول اکرم محمد (ص) مردم را به وحدت و اجتماع بر حق برای حفظ مصلحت عمومی امت اسلامی فرا می‌خواند و به منظور تضمین ادامه کرامت ملت‌های مسلمان و در راستای دفاع از پایه‌ها و بنیان‌های همه انسانیت، از آن به “صلاح امت” و “مصلحت جماعت” و “مراعات مصلحت اسلام” و “برتر داشتن شعار توحید” یاد نمودند.

وی بیان داشت : پیامبر ما محمد صلی الله علیه و آله و سلم، مقومات اسلام و اصول مهرورزانه آن را بنیان نهاد. او با دردهای مردم همراه بود و با مشکلاتشان می‌زیست. در گرفتاری‌ها و مصیبت‌ها و شادی‌ها به یک اندازه در کنار آنها بود. او از شادی مردم شاد و از دردهایشان دردمند می‌شد و به هدایتشان حریص بود. در زمان بحران‌ها و جنگ‌ها مدیریت امور را به دست می‌گرفت و با همگان از جمله اسیران قبایل غیرعربی، با موعظه حسنه رفتار می‌کرد و به همین دلیل، خداوند متعال فرموده است: إنک لعلی خلق عظیم (قلم ۴). او پیامبری حکیم بود که با عدل و صلح حکومت می‌کرد، امری که باعث شد بسیاری از آن اسیران غیرعربی به اسلام بپیوندند و در نتیجه، امت سرور ما محمد به بالاترین مرتبه در دنیا و آخرت رسید، چراکه بر اساس شهادت قرآن، بهترین امتی است که برای مردم آمده است. یعنی امتی دارای شأنی والا و منزلتی عظیم. به همین دلیل وظیفه همه مسلمانان است که به پیامبر رحمت و صلح اقتدا کنند و راه هدایت و مسیر حق او را بپیمایند تا همگی به رستگاری بزرگی برسیم.

در ادامه این نشست ، مازن الشریف، استاد دانشگاه، نویسنده و متفکر تونسی و رئیس اتحادیه تصوف مغرب عربی در سخنانی بر اهمیت گرامیداشت سالروز میلاد پیامبر عظیم الشأن اسلام که خداوند ایشان را به عنوان رحمتی برای همه جهانیان مبعوث داشت، تاکید کرد. زیرا به گفته این استاد تونسی جوهر رحمت، پیش از خلق رسول گرامی اسلام در لوحی وصف شده بود و پیامبر اسلام، خود رحمتی هدایت شده بود.

وی همچنین تاکید کرد که چنین برنامه‌هایی گام مبارکی به سمت وحدت اسلامی به شمار می‌آید و ما اهمیت این مناسبت را در نزد امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای حفظه الله مشاهده کردیم و دیدیم که تمامی امت اسلام زیر نور محمدی گرد هم می‌آید و ایران، ثابت قدم بر احیای این مناسبت‌ بزرگ اصرار دارد و در این راه شهدای بزرگی همچون قاسم سلیمانی را تقدیم کرده است و عراق نیز شهید ابو مهدی المهندس را تقدیم اسلام کرده است. به همین شکل است.

مازن الشریف درادامه سخنان خود تأکید کرد: خداوند متعال با خلق نور محمدی به عنوان بزرگترین خلقت خود، همه مخلوقات را شگفت زده کرد و او را به مادر و پدری بزرگوار و دخترش فاطمه را به حسنین علیهم السلام گرامی داشت. از زمان میلاد رسول گرامی اسلام، زمان ‌تغییر کرد. او مشکاة الانواری است که ارزش‌ها و اصول بزرگمان را از ایشان وام می‌گیریم، او سر الهی است. این استاد تونسی در ادامه سخنان خود به تکرار شناخت، پذیرش یکدیگر و آشنایی میان مسلمانان با تحقق پایه‌های وحدت اسلامی و تجلی حقیقت محمدی، و در نتیجه ایجاد زندگی صلح‌آمیز و برخورداری از جوهر رسالت نبوی فرا خواند.

درادامه این مراسم”بدری المدانی” سخنران دیگر این نشست با اشاره به اهمیت چنین برنامه‌هایی که با ابتکار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس و با هماهنگی بسیار خوب در شرایط استثنایی برگزار می‌شود، بیان داشت که پیامبر گرامی اسلام همان نور رحمانی و تنه درخت خلقت است که فیض وجودی ایده‌آل و چراغ روشنگر وجود از اوست.

وی در همین رابطه بیان داشت که علاوه بر قواعد دین و فرایض پنجگانه، یک فریضه ششم نیز وجود دارد که همان جهاد فی سبیل الله است که به معنی جهاد در برابر فتنه و تفرقه است، چرا که خداوند متعال در قرآن فرمان “واعتصموا” را صادر کرده است که معنای آن، اتحاد در راه خدا و تجاوز از مرزهای جغرافیایی و مذهبی برای محقق ساختن یک اتحاد شناختی والا است.

این استاد تونسی در ادامه، با اشاره به عظمت سوره “ضحی” که به بیان ویژگی‌های رسول گرامی اسلام می‌پردازد، آن را سوره نعمت، رحمت، بخشش، هدایت و زندگی نامید و بیان داشت : در این سوره، به زمان‌ها قسم یاد شده است. بنابراین این سوره، دارای بعدی عظیم است که خود را بر ما می‌تاباند و قسم به شب، آن هنگام که سایه گستر می‌شود نیز دربردارنده معنای اطمینان و آرامش و نعمت هدایت است. اما در “ما ودعک ربک و ما قلی”، پیامبر خداوند در سایه حمایت و رحمت الهی قرار گرفته است، همانطور که جایگاه ایشان در ملکوت خداوند است و دلیل این مدعا نیز آن است که رسول گرامی اسلام یتیم زیست تا حکمت خداوند در آفرینش پیامبرش روشن گردد، به این معنی که خداوند سبحان تربیت او را بر عهده گرفت و او در کنف حمایت مولای عزوجل و نگاه همیشه بیدار او رشد کرد و اوپاسبان و نگهدار او بود.

بدری المدانی سخنان خود را با اشاره به این نکته به پایان برد که پیامبر خدا محمد (ص)، همان رسول گرامی است که آمد تا ما را زنده سازد و هیچ گاه به جنگ فرا نخواند، بلکه همیشه به محبت و الفت و رحمت و وحدت دعوت کرد.

در ادامه این نشست، شیخ “محمد بن حموده”، اندیشمند و متفکر تونسی ، با ابراز تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این نشست فکری که به منظور بزرگداشت میلاد رسول گرامی اسلام و هفته وحدت اسلامی برگزار شده است، به تمجید از عظمت سوره “یاسین” پرداخت که پیامبر گرامی اسلام در آن، به عنوان پیامبر صلح و اسلام معرفی شده است و اینکه نام “یاسین” یکی از اسامی پیامبر عظیم الشأن ماست که صاحب اخلاق پسندیده و فضایل بی‌نظیر بود، زیرا از هیچکس عیبجویی و به هیچ کس ظلم نمی‌کرد. عادل بود، دوستدار همه مردم بود و آنها را به وحدت و صلح فرامی‌خواند. او با آموزه‌های والایی که با خود آورد، توانست عرب‌ها و عجم‌ها را دور هم جمع کند و با روح جدیدی برانگیخته شد که سرشار از رواداری و وفاداری و محبت بود. در حالی که پیش از آن، جنگ و فتنه همه جا را در بر گرفته بود. از جمله نعمت‌های خداوند این بود که حضرت خدیجه سلام الله علیها را با اسلام گرامی داشت. اسلام دین صلح حقیقی و پیامبر، بهترین مردم برای انتشار صلح است. شیخ محمد بن حموده با ارائه پیشنهادی راجع به ضرورت تاسیس جایزه جهانی بزرگی تحت عنوان “جایزه صلح میان ملت‌ها” و با اشاره به اینکه اسلام کلید رشد و هدایت و رمز عبور از تاریکی به نور است، به سخنان خود خاتمه داد.

در ادامه، خانم “ذهبیه الفاهم”، استاد و پژوهشگر تمدن و فلسفه اسلامی تاکید کرد که وحدت اسلامی، کلید ضروری عبور از تمامی چالش‌ها است و اینکه اسلام بر مبنای رحمت و احترام به حقوق انسان‌ها و بالا بردن ارزش‌های شناخت محمدی و تأکید بر رحمة للعالمین بودن رسول خدا مبتنی است.

وی افزود :سخن گفتن درباره فضایل رسول خدا، اساساً به مباحث ایمان، هدایت، اقتدا، گفتگو و راه مستقیم مربوط می‌شود. وی تاکید کرد که ما امروز در شرایطی زندگی می‌کنیم که فتنه‌های بسیاری اطراف ما را فرا گرفته است و امت اسلامی نتوانسته ارزش‌های وحدت اسلامی را تثبیت کند. ما امروز در شرایطی که سیاست‌های جهانی در چارچوب “جنگ نرم” علیه ما و بزرگان امت ما تشدید می‌شود، به شدت به گفتگو و قبول نگاه‌های دیگر و عبور از بحران‌ها نیازمندیم.

در چارچوب همین نشست، تعدادی از اساتید و متفکران تونسی بر اهمیت برگزاری این نشست ها در جهت شناخت مجدد و فهم دوباره‌ای از دین اسلام تاکید کردند. متفکران دیگری نیز به این نکته اشاره کردند که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در شرایطی که همه کشورها سکوت کردند، به وحدت فرا می‌خواند. همچنین تعداد دیگری از نخبگان حاضر در نشست بیان داشتند که ارزش‌های جوهری در میراث اسلامی و نیز توجه به بعد ارزشی دین که در تصوف اسلامی نهفته است به حاشیه رانده شده‌اند. آنها خاطر نشان کردند که امروز، میدان فرهنگی به بقایای اتحاد بسنده کرده است که آن هم در معرض نفوذ طرف‌های غربی قرار دارد که تلاش می‌کنند با تمامی ساز و کارها و ابزارها حقایق را وارونه جلوه دهند و تصویر اسلام و مسلمانان را در جهان تخریب کنند (ترامپ، جورج بوش…)، اما بزرگان جهان حتی در کشورهای غربی به دلیل اینکه اصحاب اندیشه‌های آزاده هستند، به ارزش پیامبر اسلام شهادت می‌دهند.

این نشست با ارائه چندین شعر در مدح پیامبر اسلام توسط شاعرانی چون “بحری العرفاوی” و شاعر و دکتر “فتحی القاسمی” و شاعر و دکتر “لزهر النفطی” و همچنین خانم “سمیره الخلفی” به کار خود پایان داد.

گفتنی است گروه‌های تواشیح نورالهدی تهران و معراج قم نیز از طریق وب به اجرای همخوانی و تواشیح در مدح رسول گرامی اسلام پرداختند که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

نشست علمی پیامبر اسلام (ص) پیامبر صلح و رحمت برگزار شد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − ده =