کد خبر : 284828
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
-

انگلیس بدون هیچ اقدامی، به تحقیقات سوءرفتار نظامیانش در عراق پایان داد

انگلیس بدون هیچ اقدامی، به تحقیقات سوءرفتار نظامیانش در عراق پایان داد

به گفته وزیر دفاع انگلیس، تحقیقات درباره ادعای سوء رفتار نیروهای انگلیسی در عراق، بدون حتی یک پیگرد قانونی به پایان رسید.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتهامات علیه سربازان انگلیسی که در عراق و دیگر نقاط دنیا حضور داشته‌اند، گریبان‌گیر دولت و ارتش این کشور شده، اما در ماه ژوئیه سال گذشته، یک بازجوی مستقل که در حوزه ادعای ارتکاب جرائم جنگی اتفاق افتاده در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ تحقیق می‌کرد، گفت که همه‌ شکایات، به جز یک مورد، رد شده بود.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس در بیانیه‌ای کتبی به پارلمان گفت ۱۷۸ اتهام به طور رسمی از طریق ۵۵ تحقیق جداگانه پیگیری شده است، اما هیچ سربازی تحت تعقیب قانونی قرار نگرفته است.

در مجموع، از ژوئیه ۲۰۱۷، ۱۲ هزار و ۲۹۱ ادعا مورد بررسی قرار گرفت و گروه “تحقیقات درباره خدمات پلیس” که نهاد مسئول این تحقیقات بود، به صورت رسمی انحلال خود را اعلام کرد.

والاس مدعی شد: اکثریت قریب به اتفاق بیش از ۱۴۰ هزار نیروی مسلح ما که در عراق حضور داشتند، خدمتی شرافتمندانه کردند.

گروه تحقیقات درباره خدمات پلیس، جایگزین “گروه ادعاهای تاریخی عراق” شده بود که یکی از وکلایش که پرونده‌هایی را ارائه کرده بود، به دلیل سوء رفتار و عدم صداقت از کار برکنار شده بود.

والاس گفت برخی از اتهامات “معتبر” بودند اما برخی دیگر نه و بررسی همه آنها “چالش‌های بزرگی” به همراه داشت، از جمله در جمع آوری شواهد. وی همچنین افزود: همه اتهامات و ادعاها جعلی نبود، در غیر این صورت تحقیقات فراتر از بررسی اولیه انجام نمی‌شد و هیچ گونه درخواستی مبنی بر پرداخت غرامت صورت نمی‌گرفت.

وزیر دفاع انگلیس گفت: متأسفانه از تحقیقاتی که انگلیس انجام داده، مشخص است که تعدادی حوادث تکان دهنده و شرم آور در عراق رخ داده است. تایید می‌کنم که ما چهار پرسنل نظامی انگلیس در عراق را به جرایم تجاوز و رفتار غیرانسانی، محکوم کردیم. موضع دولت روشن است؛ ما همگی چنین حوادثی را محکوم و تقبیح می‌کنیم.

در فوریه ۲۰۰۵، سه سرباز انگلیسی به دلیل سوء استفاده از غیرنظامیان عراقی در اردوگاهی در نزدیکی بصره در جنوب عراق در سال ۲۰۰۳ بین ۲۰ هفته تا دو سال محکوم به زندان شدند.

در سال ۲۰۰۷، یک سرباز دیگر در ارتباط با مرگ “بها موسی” مسئول پذیرش هتل عراق که در سال ۲۰۰۳ در بازداشت توسط نیروهای انگلیسی مورد ضرب و جرح قرار گرفت، به مدت یک سال زندانی شد.

وزارت دفاع انگلیس در مجموع بیش از ۲۰ میلیون پوند به عنوان غرامت سوء رفتار با اتباع عراقی پرداخت کرده است. والاس گفت: من از همه کسانی که با رفتار این چنینی از نیروهای انگلیس مواجه شدند، بی قید و شرط عذرخواهی می‌کنم، این غیرقابل قبول بود.

انگلیس بدون هیچ اقدامی، به تحقیقات سوءرفتار نظامیانش در عراق پایان داد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت − یک =