کد خبر : 284284
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
-

کویل برج خنک‌کننده چیست و چه کاربردی دارد؟

کویل برج خنک‌کننده چیست و چه کاربردی دارد؟

کویل برج خنک‌کننده جزء قطعات کولینگ تاور مداربسته می‌باشد، وظیفه آن ایجاد بستر تبادل حرارت درون برج خنک کننده بطور غیرمستقیم است، به عبارتی کویل جایگزین پکینگ و نازل بشمار می‌رود.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام دما گستر، در برج‌های خنک‌کننده مداربسته با بکارگیری کویل، از نازل‌ها وپکینگ استفاده‌ای نمی‌شود. کویل را معمولاٌ با متریالهای چون مس، گاوانیزه و یا استیل می‌سازند. بویژه مواقعی که سیال خاصیت خورندگی دارد، بایستی از جنس استیل باشد. همان‌طور که می‌دانیم برج خنک کننده با مصرف آب بسیار بالایی همراه هستند. کویل‌ها مزیت‌ها و ویژگی‌هایی بسیار دارند که یکی از مهمترین این مزیت‌ها کاهش مصرف آب در برج خنک‌کننده است. استفاده از برج‌های مداربسته کویل‌دار در محیط‌هایی که با کمبود آب مواجه‌اند بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. در ادامه به بررسی سوالات زیر خواهیم پرداخت.

کویل چیست و چه کاربردی در برج‌های خنک‌کننده مداربسته و هیبریدی دارد؟

نحوه خنک کاری یا طرز کار کویل برج خنک‌کننده چگونه است؟

معرفی کویل مسی برج خنک‌کننده

آشنایی با کویل گالوانیزه برج خنک‌کننده

منظور از کویل یا لوله مانیسمان بدون درز و درز دار چیست؟

کویل استیل در کدام برجهای خنک کننده کاربرد دارد؟

تاثیر نوع کویل بر قیمت کولینگ تاور مدار بسته به چه صورت است؟

کویل برج خنک کننده بر اساس نوع متریال استفاده شده در آن‌ها به چند دسته مسی، استیل و گالوانیزه تقسیم‌بندی می‌شوند. که کویل‌های مسی جز پر کاربردترین متریال مصرف شده در کولینگ تاورهای مداربسته هستند. این مدل کویل مجموعه‌ای ای لوله‌های مسی با سایزهای معین بوده که به شکل لوله‌های مسی با سایزهای معینی بوده‌اند که به صورت شبکه‌ای در ابعاد متنوع وابسته به ظرفیت سرمایشی کولینگ تاور استفاده می‌شوند. محل قرارگیری این تجهیز معمولأ وابسته به مدل دستگاه، گاهی در نزدیکی فن‌های هوادهی و یا در قسمت زیرین پکینگ‌ها در برج هیبیریدی بکار برده می‌شود.

طرز کار کویل در برج خنک‌کننده

وظیفه پکینگ و نازل‌ها را در کولینگ تاورهای مداربسته، کویل‌ها انجام می‌دهند. تفاوت میان نازل‌ها وکویل‌ها به این شکل می‌باشد که نازل‌ها آب گردشی برج را پاشش می‌کنند در صورتی که کویل‌ها این آب را در لوله‌های خود تنها در جریان قرار می‌دهند. روش کار این تجهیز به گونه‌ای می‌باشد که آب گرم مصرفی وارد کویل‌ها می‌شوند و از چند ردیف لوله عبور می‌کنند. هر چه تعداد این ردیف‌ها بیشتر باشد، طول متراژ نیز افزایش می‌یابد و موجب افزایش حرارت خواهد شد. نحوه انتقال حرارت در کولینگ تاورهای مداربسته به گونه‌ای می‌باشد که آب در لوله ها جریان می‌یابد، با جداره داخلی لوله تماس پیدا می‌کند و می‌توان نتیجه گرفت روش انتقال حرارت به شکل غیرمستقیم و از سطح لوله‌های فلزی کویل صورت می‌گیرد. در صورتی که در برج‌های خنک کننده مدار باز این انتقال حرارت به وسیله‌ی پکینگ‌ها و به شکل مستقیم انجام می‌شود.

انواع مختلف کویل‌ها و کاربرد آن در برج‌های خنک‌کننده

۱-کویل‌هایی با متریال مسی

مس یکی از پر استفاده‌ترین فلزها در قسمت انتقال حرارت در بخش‌های گرمایشی سرمایشی به حساب می‌آید. کویل مسی تشکیل شده از لوله های باریک مسی با ضخامتی بین ۰٫۵ میلی متر تا ۱٫۲ میلی متر عموماً در برجهای خنک‌کننده مداربسته کاربرد فراوانی دارد. این تیپ کویل برج خنک کننده می‌تواند وابسته به خشک بودن یا هیبریدی بودن مدار خنک کاری کولینگ تاور در دو تیپ فین دار و بدون فین مورد استفاده قرار گیرد. قالب بیشتر از ۸۰ درصد کولینگ تاورهای  تولیدی طراحی شده  از  نوع مداربسته دارای کویل مسی بدون فین می‌باشند. بکارگیری فین در شبکه‌های لوله های مسی از یک طرف موجب افزایش سطح تبادل انرژی خواهد شد واز طرفی دیگر نیز سبب گرفتگی و رسوب در نتیجه کاهش راندمان خنک کاری می‌شوند.

۲-کویل هایی با متریال استیل(استنلس)

استنلس استیل که بیشتر در دو تیپ ۳۱۶، ۳۰۴ و رده‌های دیگر تولید و عرضه می‌شود  عمدتاً  در  کاربری‌های خاص در خنک کاری آب بکار می‌رود. لوله‌های استنلس استیل ۳۱۶ با درصد  کم  کربن  (SS316L) برای محیط یا آب‌های اسیدی کاربرد فراوانی پیدا کرده است. کویل با لوله های استنلس استیل ۳۰۴نیز بدلیل مقاومت خوب در برابر رسوبات نمکی در بسیاری از برج های خنک کننده صنعتی بکار برده می شود.

۳-کویل هایی با متریال گالوانیزه

متریال فولاد یا کربن استیل در تیپهای مختلف گالوانیزه فابریک یا گالوانیزه با پوشش آبکاری در دو تیپ مانسیمان (بدون درز) و API (درز دار) در انواع کولینگ تاور بکار برده می‌شود. ضخامت لوله‌های گالوانیزه چه مانیسمان و چه درز دار می‌تواند در بازه ۲٫۱۱ میلی متر تا ۴ میلی متر بکار برده می‌شود. البته بدلیل کند شدن  انتقال حرارت معمولاً  از بکار بردن لوله‌های  فلزی با ضخامت بالا در طراحی کویل برج خنک‌کننده خودداری می‌شود. رده ۱۰ قالب‌ترین  نوع  لوله در تولید کویل برج خنک کن محسوب می‌شود.

کویل مسی و گالوانیزه برج خنک‌کننده چگونه بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد؟

عوامل بسیار زیادی بر تعیین قیمت برج خنک کننده کویل دار تاثیر می‌گذارند. کویل گالوانیزه و مسی برج خنک کن از مهمترین این متریال استفاده شده در برج خنک‌کننده هستند. برخی از این عوامل را در پاراگراف زیر نام ذکر شده اند:

متراژ کویل

ابعاد کویل

تعداد ردیف این قطعه

جنس متریال استفاده شده آن

درصد و اندازه ضخامت کویل

کویل برج خنک‌کننده چیست و چه کاربردی دارد؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 − 6 =