کد خبر : 284295
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
-

عربستان در سکوت احکام اعدام را اجرا می‌کند

عربستان در سکوت احکام اعدام را اجرا می‌کند

تعداد احکام اعدامی که طی سال میلادی کنونی در عربستان اجرا شده به ۵۶ مورد می‌رسد و مجازات اعدام حدود ۴۰ بازداشتی دیگر را تهدید می‌کند که برخی از آن‌ها نوجوان هستند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روزنامه الاخبار، مقامات سعودی پنجم ماه میلادی جاری فردی به نام مسلم المحسن را به شکل ناگهانی و بدون اینکه به خانواده‌اش اطلاع بدهند اعدام کردند این درحالی است که یک ماه پیش نیز جوان دیگری به نام عدنان الشرفاء را اعدام کردند. با این تعداد، تعداد افرادی که از اوایل سال میلادی کنونی اعدام شده‌اند به ۵۶ تن می‌رسد که از جمله آن‌ها هفت تن با حکم قتل تعزیری اعدام شده‌اند یعنی براساس حکم قاضی نه براساس مجازاتی که در نظام قضایی آمده است.

در ژوئن ۲۰۲۱ عربستان نوجوانی به نام مصطفی آل درویش را اعدام کرد درحالی که متعهد شده بود که نوجوانان را اعدام نکند. این نوجوانان در زیر شکنجه به اتهامات اعتراف می‌کنند.

خانواده‌های تمام کسانی که اعدام می‌شوند از خداحافظی با فرزندانشان محروم می‌شوند و تنها از طریق رسانه‌ها از سرنوشتشان آگاه می‌شوند. همچنین مقامات سعودی اجساد ۱۰۰ تن را به خانواده‌هایشان تحویل نداده‌اند.

برخی منابع می‌گویند که دلیل عدم تحویل اجساد این است که نگرانند نقض‌هایی که علیه آن‌ها صورت گرفته درباره شکنجه و بازجویی‌ها فاش شود.

این اعدام‌ها در سکوت صورت صورت می‌گیرد و این درحالی است که مقامات سعودی وعده داده بودند که سیاست اعدام را تغییر بدهند. این مقامات تنها برای خاموش کردن خشم مردم اعدام‌های جمعی را لغو کرده‌اند.

این اقدامات درحالی صورت می‌گیرد که مقامات سعودی طی ماه‌های گذشته برای بهبود وجهه حقوقی خود تلاش می‌کنند. مرکز دولتی حقوق بشر عربستان ژانویه در بیانیه‌ای اعلام کرد دلیل کاهش اجرای احکام اعدام در ۲۰۲۰ را اصلاحات در نظام عدالت جزائی و توقف احکام قتل در جرایم مواد مخدر دانست.

اخیرا سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان هشدار داد که عربستان از طریق انتقال از اجرای اعدام‌های جمعی به اعدام‌های فردی می‌خواهد شدت انتقاداتی را که طی سال‌های قبل وجود داشت از طریق تغییراتی در روش اجرای حکم اعدام کاهش دهد. این سازمان نسبت به ادامه روند تصاعدی احکام اعدام که همچنان ۴۰ بازداشتی از جمله تعدادی نوجوان را تهدید می‌کند، هشدار داد.

عربستان در سکوت احکام اعدام را اجرا می‌کند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − 2 =