کد خبر : 283956
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
-

حیف و میل صنعت مرغ در ورطه دلالان

حیف و میل صنعت مرغ در ورطه دلالان

چالش‌های موجود در صنعت تولید مرغ گویا تمامی ندارد و همچنان مشکلات ریز و درشت موجود در این صنعت باعث شده که دود آن هم به چشم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده برود؛ دلالان هم که به خوبی می‌دانند چگونه از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند!

به گزارش عصرقائم، پرورش جوجه گوشتی و تولید گوشت مرغ یکی از ارکان اصلی تامین مواد غذایی و امنیت غذایی برای جامعه است به ویژه از زمانی که قیمت گوشت قرمز افزایش یافته این محصول سهم پررنگی در سفره‌های مردم به ویژه قشر کم‌درآمد و متوسط پیدا کرده است.

طی سال‌های اخیر صنعت تولید مرغ در بحث تولید و عرضه با مشکلاتی مواجه شد به طوری که نرخ مصوب مرغ با ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و به‌ علت کمبود مرغ با تشکیل صف‌های طولانی برای خرید این کالا روبه رو شدیم؛ یکی از علل اصلی کمبود این کالا بحث تامین نهاده بود که با حل شدن بخشی از این مشکل بازهم خبری از کاهش قیمت مرغ نبود گرچه نباید افزایش قیمت نهاده‌ها را نادیده بگیریم.

استان قزوین کمتر از یک درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده اما ظرفیت‌های بالایی در بخش تولیدات دامی و کشاورزی دارد و حدود ۵ درصد از نیازهای کشور را تامین کرده و سهم بسزایی در تولید محصولات دام و طیور دارد.

این‌روزها نیز شاهد نارضایتی مرغداران از وضعیت موجود هستیم. این صنف مدعی هستند که اگر دولت چاره‌ای برای آن‌ها نداشته باشد قطعا شاهد مشکل کمبود مرغ در ماه‌های آینده خواهیم بود.

معاون بهبود تولیدات دامی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، اظهار کرد: استان قزوین دارای ۵۰۱ واحد نیمچه گوشتی به ظرفیت ۱۰ میلیون و ۹۵۲ هزار و ۶۷۰ قطعه می‌باشد که تعداد ۳۹۱ واحد از آن با ظرفیت ۹ میلیون و ۳۹۰ هزار قطعه فعال است.

۵۰ درصد از تولید مرغ گوشتی استان قزوین به استان‌های البرز و تهران ارسال می‌شود

حمیدرضا عزتی افزود: در سال ۹۹ تعداد ۲۹ میلیون و ۱۵۷ هزار قطعه جوجه‌ریزی داشتیم که این میزان در ۶ ماهه اول سال جاری به ۱۷ میلیون قطعه رسید و مقدار ۱۶ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۳۹۰ کیلو مرغ گرم جهت توزیع بین شهروندان تحویل تنظیم بازار شده است .

وی بیان کرد: همچنین تعداد ۷۴ واحد مرغ تخم‌گذار به ظرفیت ۸ میلیون و ۸۳۰ هزار قطعه در استان موجود است که اکنون ۶۲ واحد آن به ظرفیت ۶ میلیون قطعه فعال است و روزانه بیش از ۲۲۰ تن تخم‌مرغ خوراکی در این واحدها تولید می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از تولید استان به استان‌های البرز و تهران ارسال می‌شود، ادامه داد: مرغداری‌های قزوین توان تامین ۱۰۰ درصدی نیاز بازار استان را دارند چون مصرف روزانه استان قزوین در کالای مرغ مجموعا ۱۰۰ تن و در تخم‌مرغ ۴۰ تن است بنابراین مازاد تولید استان به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین آمار جوجه ریزی مرغداری‌های استان نشان می‌دهد نه تنها با کمبود تولید مرغ روبه رو نیستیم بلکه تولید مازاد نیز داریم اما با این وجود به دلیل اختلاف قیمت مرغ در داخل و خارج از استان و فعالیت دلالان به منظور خریداری مرغ و فروش آن در خارج از استان،  شاهد اخلال در عرضه و کمبود مرغ در فروشگاه‌ها و بازار هستیم.

یکی از مرغداران اظهار کرد: امروز بخش تولید در مرغداری‌ها به ویژه طیور گوشتی با تنش همراه است به طوری که امسال هیچ نرخ مصوبی برای مرغ تعیین نشده و مرغداران مجبور هستند با هزینه‌های سال جاری تولید داشته باشند اما با قیمت مصوب سال گذشته توزیع کنند.

طاهری نسب افزود: سال گذشته دولت قیمت کارشناسی شده ۱۷ هزار و ۱۰۰ را با توجه به هزینه‌های نهاده‌های سال گذشته، قیمت جوجه ۴۲۰۰ تومانی و قیمت دارو، دستمزد کارگر و هزینه‌های جانبی دیگر ارزیابی کرده در حالی که خود دولت در سال جاری قیمت ذرت را ۴۰۰ تومان و سویا را ۳۰۰ تومان افزایش داده است.

وی بیان کرد: قیمت جوجه یک روزه در سال گذشته ۴۲۰۰ تومان بود که متأسفانه امروز در بازار کمتر از ۹ هزار تومان نیست و حتی برخی مرغداران دوره قبل تا ۱۱ هزار تومان نیز خریداری کرده‌اند که نسبت که به سال گذشته با افزایش ۲ و نیم برابری همراه است و این افزایش هیچ تاثیری در قیمت مرغ ندارد.

این مرغدار قزوینی با اشاره به افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی نهاده‌ها بیان کرد: ذرتی را که سال گذشته کیلویی ۱۵۰۰تومان خریداری می‌کردیم امروز به۱۹۰۰ تومان رسیده و سویا که ۳هزار و ۳۰۰ بود به ۳ هزار و ۷۰۰ رسیده است.

طاهری‌نسب ابراز کرد: بر اساس سامانه، مرغداران باید ۹۰ درصد خروجی تولیداتشان را به دولت تحویل دهند و در صورتی که این کار را انجام ندهند اسم آن‌ها از لیست سامانه حذف و هیچ‌گونه نهاده‌ای به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد لذا مرغداران به تعهداتشان پایبند هستند اما انتظار داریم نگاه ویژه‌ای به این بخش شود.

وی با اشاره به افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت دارو تصریح کرد: متاسفانه امسال با کاهش بارندگی و خشکی هوا شاهد شیوع بیماری‌های طیور نظیر بررونشیت و آنفولانزای نیوکاسل هستیم، این در حالی است که ما در سال گذشته یک فارم ۳۰ هزارتایی را ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان خریداری می‌کردیم که امسال به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.

عدم دسترسی به موقع مرغداران به نهاده‌های دامی چالشی جدید بر سر راه تولید

این مرغدار اذعان کرد: از زمانی که دولت سامانه بازارگاه را به‌منظور تامین نهاده مرغداران و سامانه رهتاب را برای خرید مرغ از مرغداران راه‌اندازی کرده، شرایط برای مرغداران بهتر از گذشته شده است اما کیفیت نهاده‌ها بسیار پایین است و همین موجب ضعیف شدن جوجه و افزایش میزان تلفات می‌شود.

طاهری‌نسب عنوان کرد: سامانه بازار گاه تا ۴۰ روزگی جوجه، نهاده تخصیص می‌دهد، ضمن آنکه تا ۲ هفته اول پس از ورود جوجه به سالن، مرغداران مجبور به تأمین نهاده از بازار آزاد هستند یا همیشه باید ۲۰ تا ۳۰ درصد نهاده را از قبل ذخیره داشته باشد چون نهاده‌ها با تاخیر به دست مرغداران می‌رسد.

وی با بیان اینکه ۶ واحد مرغ مادر در قزوین داریم، تصریح کرد: ماهانه ۲ میلیون و ۸۰۰ تا ۳ میلیون جوجه‌ریزی در استان داریم که علی‌رغم قیمت ۴۲۰۰ تومانی، تولیداتشان را به قیمت ۸تا ۹ هزار تومان عرضه می‌کنند لذا از مسئولین استانداری و جهاد کشاورزی تقاضا داریم که تمرکز لازم را روی تولیدات مرغ مادر داشته باشند تا آن‌ها قسمتی از تولیدات خود را با قیمت مناسب‌تر به در اختیار استان قرار دهند و کمکی به بخش تامین گوشت سفید شود.

این مرغدار اضافه کرد: امسال تلفات مرغداران بیشتر از حالت عادی شده به طوری که حدود ۵ درصد از تلفات بیش از حد استاندارد است چه بسا که اگر هر سال ۱۰ تا ۱۵ درصد تلفات داشتیم نیز امسال به خاطر خشکی هوا، ضعیف بودن نهاده‌ها و در نهایت ضعیف شدن جوجه به ۱۵ تا ۲۰ درصد رسیده است.

یکی دیگر از مرغداران در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین، اظهار کرد: قیمت نهاده تنها علت افزایش قیمت مرغ نیست بلکه گرمای هوا و نبود رطوبت هم در وزن‌گیری جوجه‌ها تأثیر دارد، علاوه بر آن بیماری نیوکاسل و فرونشیت موجب افت تولید و در نهایت افزایش قیمت ‌خواهد شد.

جعفر حاجی افزود: انتظار مرغداران از دولت این است که جوجه به قیمت مصوب توزیع شود در صورتی‌که باوجود خرید مرغ به نرخ مصوب از مرغدار، جوجه یک‌روزه به نرخ مصوب به مرغداران داده نمی‌شود.

این مرغدار بیان کرد: یکی از مشکلات بزرگ مرغداران کیفیت پایین نهاده‌ها است که این موضوع موجب تلفات مرغ در مرغداری‌ها شده است و متاسفانه هیچ‌گونه نظارتی بر خرید و واردات نهاده‌های دامی صورت نمی‌گیرد.

حاجی عنوان کرد: اگر از مرغداران حمایت نشود و نظارت لازم بر این صنعت صورت نگیرد بسیاری از مرغداران از این چرخه خارج خواهند شد و مشکلات بیشتری کشور و استان را تهدید خواهد کرد به طوری که در چند سال اخیر بیش از ۵۰۰۰ مرغداری به‌دلیل مشکلات مختلف تعطیل شده‌اند.

به گزارش صبح قزوین، مرغداران در حال حاضر با مشکل تامین نهاده مواجه نیستند، بلکه با مشکلاتی هم‌چون مشخص نبودن نرخ مصوب جوجه یک‌روزه، عدم نقدینگی و عدم کیفیت نهاده‌های توزیعی و داروها مواجه‌ شده‌اند که لازم است برای حمایت از مرغداران و مقرون به صرفه بودن تولید در این صنعت مهم، مشکلات آن‌ها برطرف شود.

کیوان لشگری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، اظهار کرد: چرخش صنعت مرغ به صورت کشوری و سراسری صورت می‌گیرد و به‌طور معمول تولید گوشت مرغ  برپایه تولید جوجه یک‌روزه به عنوان نهاده منفرد تولید در زنجیره تامین است.

وی با اشاره به افزایش قیمت جوجه یک روزه افزود: قیمت مصوب جوجه یک روزه بر اساس هزینه‌های کارشناسی شده سال گذشته ۴۲۰۰ تومان محاسبه شده که امروز به ۹ تا ۱۰ هزار تومان رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغداران استان قزوین افزایش قیمت نهاده‌ها و عدم دسترسی مرغداران به نهاده‌ها را از دیگر مشکلات این قشر عنوان کرد و گفت: متاسفانه مرغداران نقدینگی لازم برای خرید نهاده‌ها و جوجه یک روزه را ندارند و از طرفی نهاده‌هایی را که از بازارگاه درخواست می‌دهند ۴۰ تا ۵۰ روز زمان می‌برد تا به دستشان برسد.

لشگری ادامه داد: به طورکلی، به دلیل کمبود نقدینگی ناشی از ضرر و زیان طولانی‌مدت، مرغداران برای خرید نهاده‌های مورد نیاز از جمله خوراک و جوجه یک‌روزه معمولا به واسطه‌ها گرایش می‌یابند و برای فروش محصول نهایی نیز ناگزیر به فروش مدت‌دار به همین واسطه‌ها هستند که بسیار به ضرر آنها تمام می‌شود.

میانگین تلفات مرغ استان به بیش از ۲۰ درصد رسیده است

این مقام مسئول عنوان کرد: اکنون میانگین تلفات استان به بیش از ۲۰ درصد رسیده است در حالی که در سال‌های گذشته این میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد بود و علت اصلی آن به عوامل مختلفی مانند بیماری‌های بررونشیت و نیوکاسل، ضعیف بودن نهاده‌ها و جوجه‌ها، کمبود بارش و عدم رطوبت هوا و داروهای کم‌اثر باز می‌گردد.

وی اذعان کرد: ۴۴۰ واحد مرغداری صنعتی در استان داریم که ۹۵ درصد از آن‌ها فعال هستند و میانگین جوجه‌ریزی استان به طور متوسط بین ۲ میلیون ۸۰۰ تا ۳ میلیون است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغداران استان قزوین ادامه داد: بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته توسط مسئولین زیربط قیمت تمام شده مرغ ۱۹ هزار و ۹۱۰ تومان ارزیابی شده در حالیکه بر اساس کارشناسی صورت گرفته توسط مرغداران این قیمت ۲۰ هزار و ۱۶۸ تومان بدون هیچ گونه سود محاسبه شده که اگر بخواهیم سود را در نظر بگیریم امروز باید مرغداران هر مرغ زنده را کیلویی ۲۱ هزار تومان به فروش برسانند.

لشگری تصریح کرد: خوشبختانه در سطح استان هیچ کمبودی نداریم و وضعیت تولید مرغ مناسب است به طوریکه روزانه ۱۳۰ تن مرغ در استان توزیع می‌کنیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: جهاد کشاورزی و اتحادیه‌ها به وظیفه ذاتی خود پایبند بوده و تعهدات خود را انجام می‌دهند اما تفاوت قیمت در استان‌های همجوار انگیزه‌ای شده تا مرغ به صورت قاچاق توسط دلالان در کشتارگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها از استان خارج شود.

وی عنوان کرد: تولید مرغداری‌های قزوین بیش از نیاز استان است چه بسا که تامین‌۸۰ تن در روز برای مصرف استان کافی است اما اگر روزی ۱۲۰ تن مرغ در استان توزیع کنیم بازهم کم است چون فاصله قیمت در استان‌های همجوار با استان قزوین زیاد است و حضور دلالان در مقطعی موجب شده بود که بخش زیادی از مرغ تولید شده در مرغداری‌ها به خارج از استان برود و بازار قزوین با مشکل مواجه شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغداران استان قزوین تصریح کرد: علت کمبود مرغ‌ در استان به قاچاق این کالا توسط دلالان در کشتارگاه‌ها و قطعه‌بندها باز می‌گردد چون مرغ قطعه‌بندی را به قیمت ۷۰ هزار تومان عرضه می‌کنند و زمانی که به سطح بازار مراجعه می‌کنیم مرغ گرم موجود نیست اما در قطعه‌بندها به وفور یافت می‌شود.

لشگری در پایان گفت: مشکل بعدی کرایه پشت بارنامه رانندگان حمل و نقل است که کرایه قانونی راننده کیلویی ۴۰۰ تومان بارنامه می‌شود در حالی که از مرغداران کیلویی ۵۸۰ تومان دریافت می‌کنند که در هزینه تولید محاسبه نشده است و هر راننده ۴ تا ۵ میلیون تومان هزینه مازاد از مرغداران دریافت می‌کند.

صنعت مرغ با نرخ بالای اشتغال همراه است که در این زیربخش به طور مستقیم و غیر مستقیم مرغداری‌های گوشتی، مرغ مادر و اجداد، واحدهای جوجه کشی، کارخانه‌های خوراک و مکمل سازی، کشتارگاه‌ها، تولید تجهیزات مربوطه، حمل ونقل و… با این فعالیت درگیر هستند و از طرفی اقبال عمومی به مصرف گوشت مرغ نیز تولید گوشت مرغ را در کشور به محصولی اساسی تبدیل کرده است؛ لذا انتظار می‌رود مسئولین زیربط نگاهی برنامه‌ریزی شده و کارشناسانه به این عرصه داشتند باشند تا علاوه بر دادن شرایط تنفس به عرصه‌داران تولید، بار دیگر شاهد معضلات و مشکلات کمبود مرغ و صف‌های طولانی در این شرایط کرونایی نباشیم.

حیف و میل صنعت مرغ در ورطه دلالان/ کمبود و بی‌کیفیتی نهاده‌ها تیرخلاص به تلفات مرغداری‌ها زد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 + دو =