کد خبر : 283814
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
-

فرانسه از طرح توسعه انرژی‌ هسته‌ای و فناوری‌های سبز رونمایی کرد

فرانسه از طرح توسعه انرژی‌ هسته‌ای و فناوری‌های سبز رونمایی کرد

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از یک طرح سرمایه‌گذاری پنج ساله به ارزش ۳۰ میلیارد یورو رونمایی کرد که به توسعه فناوری‌های صنعتی نوآورانه از جمله ساخت راکتورهای کوچک هسته‌ای، خودروهای برقی و هواپیماهایی با مصرف سوخت کم اختصاص خواهد یافت.

به گزارش عصرقائم، به نقل از یورونیوز، ماکرون گفت هدف طرح دولتی «فرانسه ۲۰۳۰» این است که رشد اقتصادی و قدرت رقابت این کشور را در دهه آینده در مصاف با چین و ایالات متحده افزایش دهد. وی افزود صرف هزینه‌ها از سال آینده آغاز خواهند شد.

طرح جدید شامل ۸ میلیارد یورو جهت توسعه فناوری در حوزه انرژی است که به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند. به گفته رئیس‌جمهور فرانسه این بودجه عمدتا برای ساخت «راکتورهای کوچک مدولار هسته‌ای» (SMRs)، که نسل جدیدی از نیروگاه‌های هسته‌ای سازگار با محیط زیست هستند، هزینه خواهد شد. فرانسه در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از برق خود را به کمک انرژی هسته‌ای تولید می‌کند.

پیشتر رهبران اتحادیه اروپا توافق کرده بودند که در راستای تحقق «قاره عاری از کربن» تا سال ۲۰۵۰، کشورهای عضو اجازه خواهند داشت از انرژی هسته‌ای برای کمک به سرپا نگه داشتن اقتصاد خود استفاده کنند.

این موضوع قبل از حاصل شدن توافق باعث بحث و جدل‌های عمیق در داخل اتحادیه اروپا شده بود. آلمان و شماری دیگر از کشورها استدلال کرده بودند که انرژی هسته‌ای نباید در برنامه‌های تامین منابع انرژی سبز قرار گیرد چرا که به استخراج اورانیوم و دفع زباله‌های اتمی رادیو اکتیو نیاز دارد.

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود همچنین متعهد شد فرانسه تا سال ۲۰۳۰ «پیشتاز عرصه هیدروژن سبز» شود. این شکل از انرژی که دی‌اکسید کربن تولید نمی‌کند، می‌تواند در صنایعی مانند فولاد و همینطور صنایع شیمیایی که در حال حاضر به سوخت‌های فسیلی متکی هستند استفاده شود.

این طرح مستلزم هزینه ۴ میلیارد یورو برای توسعه حدود ۲ میلیون خودروی برقی و هیبریدی تا پایان دهه جاری است.

فرانسه همچنین گفته است سرمایه‌گذاری عظیمی در ساخت نخستین «هواپیمای با سوخت کربنی پایین» خواهد کرد، هواپیمایی که احتمالا با مشارکت دیگر کشورهای اروپایی ساخته می‌شود.

قرار است حمایت‌های دولتی در فرانسه از فناوری‌های نوآورانه در دیگر بخش‌ها نظیر تولید مواد غذایی، صنعت فیلم و پزشکی نیز ارائه شود.

فرانسه از طرح توسعه انرژی‌ هسته‌ای و فناوری‌های سبز رونمایی کرد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − 11 =