کد خبر : 283585
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
-

تسهیلات متعدد برای نوسازی ناوگان جاده‌ای

تسهیلات متعدد برای نوسازی ناوگان جاده‌ای

رئیس سازمان راهداری اعلام کرد: تسهیلات مختلفی برای بازسازی و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم هرچه سریع‌تر کامیون‌های وارداتی رسوبی در گمرک ترخیص شوند.

به گزارش عصرقائم، داریوش امانی در گفت‌وگو ، اظهار کرد: نوسازی ناوگان به مسائل مختلفی برمی گردد و در همه حوزه های سواری، مینی بوس، اتوبوس و کامیون باید مورد توجه قرار گیرد و همه دستگاه ها با یکدیگر همکاری کنند اما وقتی به عنوان مثال همچنان خودروهای سواری مانند پیکان و رنو در حال فعالیت هستند و آنها را در جاده ها مشاهده می کنید این نشان می دهد که قدرت خرید خانوار ایرانی پایین است و به اقتصاد بر می گردد چرا که اگر این نبود می توانستیم بعد از حدود ۱۰ سال یک خودرو را در ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده اعلام کنیم و وقتی خودرویی به آن سن رسید تردد آن را ممنوع کنیم. این در حالی است که در شرایط کنونی دخل و خرج مردم با هم نمی خواند و نمی توان این کار را به راحتی انجام داد.

وی اضافه کرد: بنابراین دولت باید تسهیلاتی دراین زمینه ایجاد کند و اعتبارات سازمان راهداری نیز دراین زمینه محدود است. چرا که پاسخگوی این حجم از فرسودگی ناوگان نیست.

رئیس سازمان راهداری درباره و آخرین وضعیت ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی و برنامه های نوسازی آن اعلام کرد: در حال حاضر ۵۵ هزار دستگاه کامیون با عمر بالای ۴۰ سال داریم که فرسوده هستند بنابراین برای نوسازی ناوگان از طریق تولیدات داخلی با ایران خودرو دیزل قرار داد ساخت ۱۰۰۰ دستگاه و با اسکانیا قرار داد ساخت ۵۰۰۰ دستگاه کامیون را امضاء کرده ایم و تسهیلات هشت درصدی ارزان قیمت را براساس ظرفیت پیش بینی شده در ماده ۳۰ قانون احکام دائمی در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: همچنین اجازه داده ایم تا کامیون زیر سه سال کارکرد بتواند وارد کشور شود و براین اساس تاکنون ۶۰۰۰ دستگاه کامیون ثبت سفارش شده و حدود ۳۰۰۰ دستگاه در گمرک های کشور هستند و اگر ترخیص شوند می تواند کمک بسیاری در زمینه نوسازی ناوگان کند.

رئیس سازمان راهداری اظهار کرد: البته برای بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی نیز می توانیم به دنبال بازسازی آن باشیم چرا که با توجه به تحریم ها و افزایش قیمت خودرو به عنوان مثال خرید یک اتوبوس وی آی پی بیش از پنج میلیارد تمام می شود و بسیاری از رانندگان نمی توانند این هزینه سنگین را متحمل شوند در این راستا تسهیلات ارزان قیمتی با استفاده از تبصره ۱۸ جهت بازسازی ناوگان درنظر گرفته ایم که این وام های ارزان قیمت برای اورهال کردن به بازسازی وسائل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس می تواند استفاده شود.

به گفته وی، اورهال و بازسازی یک دستگاه اتوبوس بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان هزینه دارد بنابراین با هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه کشور تسهیلات ارزان قیمتی در اختیار رانندگان قرار می دهیم تا بتوانند ناوگان خود را اورهال کنند چرا که اگر به عنوان مثال یک اتوبوس به صورت کامل اورهال و بازسازی شود پنج سال از عمر آن کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به این که نوسازی سواری‌های کرایه پلاک عمومی را از عید امسال آغاز کرده ایم اظهار کرد: در حال حاضر تسهیلات مختلفی برای نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درنظر گرفته ایم که اگر بتوانیم سالانه ۱۰ هزار ناوگان را نوسازی کنیم طی بازه زمانی مشخص می توانیم سن ناوگان حمل و نقل عمومی را از ۲۰ سال به ۱۵ سال کاهش دهیم. همچنین نوسازی مینی بوس در دستور کار ما قرار دارد.

تسهیلات متعدد برای نوسازی ناوگان جاده‌ای
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 + شش =