کد خبر : 283446
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
-

حفر اولین چاه برای نصب دستگاه‌های بررسی تغییرات پوسته زمین در منطقه ۱۵ تهران

حفر اولین چاه برای نصب دستگاه‌های بررسی تغییرات پوسته زمین در منطقه ۱۵ تهران

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از خرید شش دستگاه لرزه‌نگاری درون‌چاهی به منظور بررسی تغییرات پوسته زمین خبر داد و گفت: این دستگاه تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است ولی شش نقطه برای حفر چاه‌ها به منظور نصب این دستگاه‌ها جانمایی و یکی از این چاه‌ها در مرکز مدیریت بحران منطقه آزادگان واقع در منطقه ۱۵ تهران حفر شده است.

به گزارش عصرقائم، دکتر علی نصیری امروز در نشست بررسی زلزله احتمالی شهر تهران، چالش‌ها و راهکارها که به صورت آنلاین برگزار شد، با بیان اینکه “غیر مترقبه” خواندن زلزله اصطلاحی عجیب است، گفت: ما با زلزله به دنیا می‌آییم و برخی از شهروندان به دلیل وقوع زلزله فوت می‌کنند و در این زمینه نیاز است تا از خواب بیدار شویم چراکه ایران یکی از زلزله‌خیزترین کشورهای جهان با گسل‌های فراوانی است که حدود ۹۰ درصد مساحت آن را پوشانده است.

وی وقوع بیش از ۱۴ زلزله با بزرگای بیش از ۷ از ۱۹۰۰ تاکنون و بیش از ۵۰ زلزله با بزرگای بیش از شش در فلات ایران را از دیگر دلایل لرزه‌خیزی کشور دانست و اظهار کرد: بیش از ۱۲۰ هزار نفر از سال ۱۹۰۰ تا به امروز در فلات ایران به دلیل وقوع زلزله کشته شده‌اند که این عدد قابل توجهی است.

نصیری شهر تهران را در محاصره گسل‌ها توصیف کرد و ادامه داد: از مهمترین گسل‌های تهران می‌توان به “گسل مشا” با طول تقریبی بیش از ۲۰۰ کیلومتر، “گسل شمال تهران” با طول تقریبی بیش از ۱۰۰ کیلومتر و “گسل جنوب ری” با طول تقریبی بیش از ۲۰ کیلومتر اشاره کرد که هر کدام می‌توانند باعث زلزله‌ ویرانگری شوند.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه در شهر تهران هر ۲۰۰ سال یک زلزله بزرگتر از ۴ رخ می‌دهد، یادآور شد: با شیوع کرونا من به “زلزله + کرونا” فکر می‌کنم و به منظور پایش این مخاطره چهار میز پایش برخط مخاطرات شهر تهران در حوزه زلزله با عناوین “سامانه هشدار سریع زلزله” برای دریافت سیگنال‌ از سامانه و ارسال آن به سازمان‌های عملیاتی، “سامانه تخمین خسارت زلزله” برای اعلام میزان تلفات و خسارات ناشی از زلزله با ارائه ۷۰ گزارش متنوع تا پنج دقیقه بعد از وقوع زلزله، “سامانه پایش پوسته زمین” برای رصد برخط جابجایی گسل‌ها و میزان فرونشست زمین در شهر و “سامانه پیش نشانگر زلزله” برای پایش ماهواره‌ای لرزه‌ای گسل‌ها به منظور پیش بینی زلزله احتمالی در شهر تهران را راه‌اندازی کردیم.

نصیری، سابقه راه اندازی سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران را از سال ۹۲ در قالب همکاری فنی با آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن-تهران دانست و افزود: در این راستا اقدام به راه اندازی آزمایشی سامانه هشدار سریع با ۴ ایستگاه شتاب‌نگاری برخط و جانمایی ایستگاه‌های هشدار سریع کردیم. نصب سنسورها و تجهیزات برقی و مخابراتی و توسعه و ارتقای این سامانه از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است.

به گفته وی در زمینه دسترسی به سامانه هشدار سریع در وضعیت خوبی هستیم به گونه‌ای که ۱۴ دستگاه شتاب‌نگاری از سوی شهرداری در تهران نصب شده است. ضمن آنکه از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ۱۰ دستگاه شتابنگاری و از سوی شرکت ملی گاز ۴۵ دستگاه شتابنگاری نصب و به بهره برداری رسیده است.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به راه اندازی سامانه تخمین سریع خسارات و تلفات زلزله در تهران گفت: به منظور واکنش اضطراری موثر به فاصله دقایقی بعد از وقوع زلزله نیاز به ایجاد بستر سخت افزاری و نرم افزاری مناسب برای تخمین میزان و موقعیت صدمات ناشی از زلزله داریم که برای این منظور این سامانه با ۱۴ایستگاه شتاب‌نگاری بر خط به بهره برداری رسیده است.

نصیری راه اندازی میز پایش برخط هوشمند الگوهای پیش نشانگر لرزه‌ای را از دیگر خدمات این  سازمان برای مدیریت بحران پس از وقوع زلزله ذکر کرد و گفت: پردازش اولیه داده‌ها و نصب نرم افزارها و تهیه کدهای کامپوتری مورد نیاز، بررسی و تعیین تغییرات زمین‌لرزه‌ای روی داده‌های الکترومغناطیسی، بررسی چگالی الکترونی یونسفری از داده‌های GPS و بررسی تغییرات جذب امواج دنباله‌ای از اهداف راه اندازی این میز خدمت است.

وی همچنین از خرید شش دستگاه لرزه نگاری درون چاهی به منظور بررسی تغییرات پوسته زمین خبر داد و گفت: این دستگاه تاکنون به بهره برداری نرسیده است ولی شش نقطه برای حفر چاه‌ها برای نصب این دستگاه‌ها جانمایی و یکی از این چاه‌ها در مرکز مدیریت بحران منطقه آزادگان واقع در منطقه ۱۵ تهران حفر شده است.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای پایش فرونشست زمین اظهارکرد: ما برای پایش مخاطرات طبیعی و انسان‌ساز نمی‌توانیم فناوری‌های نوین را نادیده بگیریم ولی برای این پایش تنها نیاز به فناوری نداریم بلکه نیازمند سیاستگذاری و برنامه ریزی برای کاهش ریسک مخاطرات داریم.

حفر اولین چاه برای نصب دستگاه‌های بررسی تغییرات پوسته زمین در منطقه ۱۵ تهران
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × چهار =