کد خبر : 283391
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
-

۴ نکته مهم برای حفاظت رستوران‌ها در برابر آتش‌سوزی

۴ نکته مهم برای حفاظت رستوران‌ها در برابر آتش‌سوزی

آتش سوزی در رستوران‌ها معمولاً از قسمت پخت و پز و آشپزخانه آغاز می‌شود. بیشتر آتش سوزی‌ها معمولا قبل از اینکه به نقطه دیگری سرایت کنند خاموش می‌شوند.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام پنتا، رستوران‌هایی که  از سیستم‌های اطفاء حریق، کپسول آتش خاموش کن قابل  حمل و سایر تجهیزات ایمنی برخوردارند، دچار آتش سوزی چندانی نشده و متحمل خسارات محدودی می‌گردند. این مطلب توسط سایت پنتا تهیه و آماده شده است.

چگونه یک سیستم اطفا حریق اتوماتیک کار می‌کند؟

این سیستم به طور خودکار کار می‌کند، پس از وقوع آتش سوزی در دستگاه پخت و پز، سیستم اطفا حریق مواد شیمیایی را برای خاموش کردن آتش به بیرون تخلیه می‌کند. علاوه براین، سیستم‌های اطفاحریق به طور خودکار منابع گرمایی دستگاه‌ها را خاموش میکنند.

پس از استفاده از این مکانیسم، یک بازدارنده به جلوگیری از بروز مجدد آتش کمک می‌کند. همچنین این سیستم می‌تواند به صورت دستی با تحریک پول استیشن فعال شود. معمولا، همه این ایستگاه‌ها با کلمه “PULL” (کلید مخصوص فعال نمودن اطفاء‌حریق) مشخص می‌شوند.

بهترین ایده این است که یک محافظ فلزی را در اطراف هر پول استیشن نصب کنید. صفحه یا جعبه محافظ، از فعال شدن تصادفی سیستم، جلوگیری می‌کند. اکثر سیستم‌ها در حال حاضر دارای محافظ  هستند اما این حفاظ‌ها باید به طور مداوم بررسی شوند تا مطمئن شوید که آنها دارای چنین گاردهایی هستند زیرا تخلیه  تصادفی می‌تواند پرهزینه باشد.

بررسی سیستم‌های آتش نشانی:

مواردی وجود دارد که برای حصول اطمینان از عملکرد سیستم، باید مورد بررسی قرار گیرند:

هر پول استیشن دستی باید به خوبی مشخص شده باشد.

هیچ چیزی تغییر نکرده باشد (وسایل جدیدی وجود نداشته باشد یا وسایل جابجا نشده باشند).

درپوشهای محافظ موجود برروی دهانه لوله‌ها برداشته نشده باشند (درپوشهای گمشده دهانه لوله‌ها سر جایشان قرار داده شده باشند) اطمینان حاصل کنید که کارمندان می‌دانند که هر زمانی که آتش سوزی رخ داد باید دسته پخش کننده مواد اطفاحریق را بکشند و در صورت گم شدن درپوشهای دهانه‌ها به روسای خود اطلاع دهند.
علاوه بر این، همچنین  مالک رستوران باید سیستم را هر شش ماه یکبار سرویس کند چراکه این کار برای عملکرد خودکار سیستم بسیار مهم است. اگر برچسب سیستم نشان می‌دهد که سیستم بیشتر از  ۶ ماه قبل سرویس شده، مالک باید با شرکت تجهیزات آتش نشانی تماس بگیرد.

چراغ‌های هود:

لامپ هودهای آشپزخانه برای ایمنی این تجهیزات طراحی شده‌اند. این لامپها دارای حباب‌های مخصوصی هستند و غالباً دارای محافظ فلزی‌ای می‌باشند که در برابر آسیب از آنها حفاظت می‌کنند. علاوه بر این حباب‌ها ممکن است شیشه‌ای و یا دارای یک پوشش پلاستیکی ضدزنگ باشند.

حباب‌های در نظر گرفته شده برای این مورد در برابر گرما تغییر رنگ نمی‌دهند. اگر یک حباب یا محافظ آن گم شده باشد، باید از شرکت تجهیزات آتش نشانی بخواهید تا آنها را جایگزین کند.

نشانه‌های فن خروجی:

فن خروجی آشپزخانه باید در زمان استفاده از وسایل آشپزخانه همواره فعال باشد. فن به سیستم هود و مجرای خروج گرد و غبار متصل است و از انتقال بوی آشپزخانه به ناهار خوری جلوگیری می‌کند. از منظر ایمنی، این سیستم بخارات روغنی قابل احتراق را به دام انداخته و آنها را از بین می‌برد. برای اطمینان از روشن بودن فن در هنگام استفاده از وسایل مورد نیاز، یک علامت باید فعال باشد.

کپسول‌های آتش نشانی آشپزخانه:

کپسول‌های آتش نشانی بصورت مخصوص طراحی شده‌اند و مواد شیمیایی موجود در آنها با مواد شیمیایی موجود در سیستم اطفاحریق یکسان است.
در ادامه مواردی ذکر شده که کارمندان باید آنها را در هنگام کار با دستگاه‌های اطفا حریق بررسی کنند:

کپسولهای آتش نشانی برای محافظت از وسایل آشپزخانه باید “کلاس K” باشند.

حداقل باید یک دستگاه اطفاحریق کلاس K در فاصله ۹ متری از وسایل آشپزی قرار داشته باشد و  به راحتی قابل دسترس باشد.

دستگاه‌هایی  که از ذغال سنگ یا سوخت‌های مشابه استفاده می‌کنند وسایل آشپزی سوخت جامد نامیده می‌شوند. ابزارهای اطفاحریق برای اطفاحریق حاصل از دستگاه‌های سوخت جامد، باید دارای  اطفاحریق آبی یا  اطفاحریق کلاس K باشند.

اطفاکننده‌های حریق‌بخش ناهار خوری:

برای محافظت از ساختمان و همچنین حفظ ایمنی مراجعان باید از اطفاکننده‌های حریق بیشتری استفاده کرد. در قسمت غذا خوری  رستوران‌ها، وسایل قابل احتراق مانند، مبلها، کاغذ و پارچه هست که به آنها مواد قابل اشتعال رایج گفته می‌شود.

معمولا، اطفا کننده‌های حریق شیمیایی خشک ABC برای اینگونه مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین خاموش کننده حریق باید از هر نقطه  ۷۵  فوت فاصله داشته باشد. شرکت تجهیزات آتش نشانی باید اطلاعات لازم در مورد  اندازه مناسب، تعداد اطفاکننده‌های حریق و مکان‌های استراتژیک آنها را برای مناطق ناهار خوری در اختیار رستوران‌ها قرار دهد.

بررسی سالانه اطفاکننده‌های حریق:

تعمیر و نگهداری سالانه دستگاه‌های اطفاء حریق توسط تکنسین‌های آموزش دیده‌ای که  برای سرویس این دستگاه‌ها آموزش دیده‌اند لازم و ضروری است. تکنسین‌ها از دفترچه دستورالعمل‌های سازنده پیروی می‌کنند و مقررات NFPA را رعایت می‌نمایند.

آنها نه تنها کار تعمیر و نگهداری سالانه را انجام می‌دهند، بلکه می‌دانند چه موقع باید دستگاه مجددا شارژ شود و چه موقع باید تستهای هیدرواستاتیک سیلندرها انجام گردد. خواندن برچسب  سرویس آسان است، اگر برچسب نشان دهد که از سرویس دستگاه ۱۲ ماه گذشته، وقت آن است که با شرکت تجهیزات آتش نشانی تماس بگیرید.

صاحب یک رستوران وظیفه مراقبت و سرویس تجهیزات ایمنی را دارد. برای تحقق این تعهد، مالک باید مرتبا تجهیزات ایمنی را بررسی کرده و کارمندان رستوران را با عملکرد سیستم اطفاحریق آشنا ساخته و استفاده صحیح از اطفا کننده‌های حریق قابل حمل را به آنها نشان دهد.

هر کارمندی باید بداند که چطور با آتش نشانی تماس بگیرد و هرچقدر هم که آتش سوزی کوچک باشد باید اینکار را انجام دهد. کارمندان رستوران باید بدانند که سیستم اطفاحریق و سایر تجهیزات ایمنی چگونه کار می‌کنند.

4 نکته مهم برای حفاظت رستوران‌ها در برابر آتش‌سوزی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه − یک =