کد خبر : 283364
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
-

روشنایی سالن‌های ورزشی با ال ای دی

روشنایی سالن‌های ورزشی با ال ای دی

یکی از جدیدترین و بروزترین روش های نورپردازی و روشنایی سالن های ورزشی استفاده از تجهیرات LED نظیر پروژکتورهای ال ای دی و چراغ های سوله‌ای می‌باشد که علاوه بر روشنایی مناسب و کاهش هزینه‌ها، سلامتی ورزشکاران را در پی دارد.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام آذر طیف، امروزه سالن های ورزشی در سراسر جهان در حال پیروی از انقلاب نوری LED هستند و برای صرفه جویی در انرژی و هزینه با چراغ های LED جایگزین می گردند.

به روزرسانی سالن های ورزشی با روشنایی ال ای دی

برای طراحی روشنایی مکان ها و سالن های ورزشی باید پارامترهای متعددی را در نظر گرفت. در مجموعه های ورزشی کارایی و آرامش بصری اهمیت زیادی دارد. در واقع، اصول طراحی روشنایی بر اساس بینایی انسان است و روشنایی محیط باید با توجه به ساختار و ویژگی های چشم تنظیم شود. از آنجا که در سالن های ورزشی فیلم برداری تلویزیونی نیز ممکن است صورت بگیرد، شدت روشنایی در صفحات عمودی نیز اهمیت پیدا می کند. به همین جهت استفاده از تجهیزات نوری بدون فلیکر حائز اهمیت است.

معمولاً به دلایل اقتصادی بسیاری از سالن های ورزشی مثل سالن های والیبال، بسکتبال، فوتبال داخل سالن، کشتی و ورزش های رزمی را به صورت چند منظوره بنا می کنند. به عنوان مثال از یک سالن ممکن است برای مسابقات والیبال، بسکتبال، هندبال و … استفاده گردد. در چنین سالن هایی موارد زیر باید رعایت شود:

روشنایی یکنواخت در کل سالن اهمیت بسیاری دارد. وجود اختلاف بین شدت روشنایی نقاط مختلف باعث محدود شدن دید بازیکنان می شود.

به منظور محدود کردن خیرگی ناشی از نور چراغ در سالن ها، باید چراغ ها را به صورت مستقیم بالای سالن و یا از دیواره ها با ارتفاع بالاتر نصب کرد.

از آنجا که در سالن های ورزشی کوچکترین حرکات حریف برای بازیکنان اهمیت دارد، باید شدت روشنایی در صفحات عمودی به همان اندازه شدت روشنایی در صفحات افقی باشد.

با توجه به احتمال برخورد توپ یا هر گونه برخورد فیزیکی دیگر با چراغ، لازم است از محصولاتی استفاده گردد که در برابر ضربات احتمالی مقاوم باشند.

با توجه به شرایط محیطی مختلف مانند میزان رطوبت، محصولی با استاندارد آی پی مناسب انتخاب گردد.

اقدام به روزرسانی و جایگزینی چراغ و پروژکتور LED برای صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه های نگهداری انجام می گردد. می‌توان گفت هزینه های این پروژه‌ها که عموما از محل درآمدهای سالن ورزشی پرداخت می گردد، در طی مدت زمان کوتاهی با هزینه انرژی پایین تر و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری جبران می گردد.

مصرف برق برای تامین روشنایی سالن های ورزشی حدود ۲۵% از مصرف کل انرژی الکتریکی و در ساعات اوج مصرف ۵۰% آن را شامل می‌شود. پس واضح است که صرفه جویی در این زمینه کمک شایانی به کاهش هزینه ها خواهد داشت.

مزایای روشنایی LED نسبت به روشنایی نسل قدیم

انگیزه تعویض و جایگزینی روشنایی های سنتی با روشنایی ال ای دی، به دلیل تعویض مداوم لامپ ها و چراغ ها و هزینه‌های مربوط به نگهداری آن بوده است. طبق بررسی ها و گزارشات انجام شده، تعویض، تغییر و تعمیر لامپ های متال هالید و بخار سدیم، دو تاسه بار در سال صورت می گیرد، در صورتی که برای مثال چراغ سوله ای LED طول عمر بسیار بالایی داشته که بطور متوسط هر سه سال یکبار نیاز به نگهداری و تعویض دارد.

یکی از معایب بزرگ چراغ های قدیمی بخار جیوه و بخار سدیم، خاموش و روشن شدن های مکرر به دلیل گرمای بیش از حد لامپ های گازی می باشد که چراغ و پروژکتورهای ال ای دی این مشکل را به خوبی مرتفع کرده و قابلیت دائم کار بودن و روشن بودن بی وقفه را دارا می باشند.

سالن ها معمولاً اجازه می دهند تا چندین چراغ قبل از تعویض آنها به جهت صرفه جویی در هزینه های نگهداری از بین بروند. با کم شدن این چراغ ها، روشنایی سالن های ورزشی شروع به کاهش می کنند. چراغ های LED کیفیت روشنایی سالن های ورزشی را بهبود می بخشند و همچنین به مرور زمان کاهش نمی یابند.

عواقب چراغ های ضعیف سالن های ورزشی که صرفاً هزینه های ناچیزی را برای سالن به دنبال دارد، می تواند فجایع بزرگی به بار آورد. نورپردازی ضعیف تأثیرات منفی بر سلامتی ورزشکاران نیز دارد. روشنایی LED می‌تواند ورزشکاران را در سالن های ورزشی متمرکز و ایمن نگه دارند.

تغییرات سالن های ورزشی به وسایل روشنایی LED نشان می دهد که این جایگزینی آسانتر از همیشه است .در اعمال این جایگزینی و تغییرات، نیاز به هیچگونه تغییرات در ساختار سخت افزاری و سیستم برق رسانی سالن نمی باشد .لامپ ها و پروژکتور های روشنایی ال ای دی دقیقاً در قسمت های قدیمی قرار می گیرند و بنابراین ما در واقع هیچ کدام از سخت افزارها را جایگزین نمی کنیم.

شرکت صنایع روشنایی آذرطیف ، تولیدکننده چراغ های روشنایی سالن های ورزشی

شرکت روشنایی آذرطیف تولیدکننده محصولات روشنایی ال ای دی

شامل انواع پروژکتورهای صنعتی، چراغ های خیابانی، چراغ های کارگاهی و وال واشرها با تکنولوژی فوق کم مصرف

LED , SMD ,COB

در صورت نیاز به مشاوره و اطلاعات بیشترمی توانید از طریق شماره های ۵۶۵۷۳۳۱۱ و ۰۹۱۲۰۸۸۷۰۰۸ با کارشناسان شرکت صنایع روشنایی آذرطیف در ارتباط باشید.

روشنایی سالن‌های ورزشی با ال ای دی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه − 6 =