کد خبر : 283375
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
-

نشست آفریقا-فرانسه بدون رهبران آفریقا

نشست آفریقا-فرانسه بدون رهبران آفریقا

صدها تن از جوانان عضو “جامعه مدنی” آفریقا برای نشست یک روزه آفریقا-فرانسه در شهر مون‌پلیه در جنوب فرانسه گرد هم آمدند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از آناتولی، برای اولین بار از سال ۱۹۷۳ که نشست‌های فرانسه-آفریقا برگزار شده امسال هیچ یک از رهبران آفریقا برای این نشست دعوت نشدند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، ۳ هزار نفر از جمله کارآفرینان جوان، پژوهشگران، دانشجویان، هنرمندان، چهره‌های ورزشی و نمایندگان انجمن‌های قاره آفریقا را به این نشست دعوت کرد که با همتاهای فرانسوی و اعضای جوامع مختلف آفریقایی‌ در زمینه‌ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گفت‌وگو کنند.
اسماعیل بوکانان، پروفسور ارشد در دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه رواندا معتقد است که شاکله جدید این نشست راجع‌به “سیاست‌های اصلاحاتی ماکرون در روابط فرانسه – آفریقا” است.
براساس گفته‌های بوکانان، هدف فرانسه تغییر استراتژی خود به سمت آفریقا با انتقال از روابط دوجانبه کلاسیک با دولت‌ها به برخورد با نسل جوان آفریقایی و سازمان‌های جامعه مدنی آفریقا است.
بوکانان به خبرگزاری آناتولی گفت: شاید ماکرون فکر می‌کند که این دسته از روابط نوعی اعتماد را بسازد و پیچیدگی‌های تاریخی را بین فرانسه و آفریقا تغییر دهد.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ماکرون گفت که فرانسه باید سهم عادلانه خود را از “آفریقایی بودن” را برعهده بگیرد و خاطرنشان کرد که نزدیک به ۷ میلیون فرانسوی با مردم آفریقا در ارتباط هستند.
به گفته ریاست جمهوری فرانسه، رویکرد جدید این نشست این است روش‌ها و راهکارهای قدیمی کنار گذاشته شود و به صدای جوانان آفریقا گوش داده شود.
این نشست زمانی شکل گرفت که نفوذ فرانسه توسط مستعمره‌های قدیمی با چالش روبه رو شده است.
بنابر گزارش کاخ الیزه، همچنین عملیات نظامی فرانسه در قاره آفریقا، حاکمیت و دموکراسی در دستور کار این نشست قرار داشت.
۱۲ تن از جوانان آفریقا از کنگو، مالی، ساحل عاج، تونس، آفریقای جنوبی، کنیا و جاهای دیگر با ماکرون در طول این جلسه دیدار کردند.
بوکانان گفت که ماکرون با توجه به شرکای خارجی جدید که مشتاق تجدید و ایجاد روابط با قاره افریقا هستند، تلاش می کند تا جوانان آفریقایی را قدرتمند کند.
وی افزود: با رویکردی که فرانسه دارد، من فکر می‌کنم فرانسه ممکن است پیشینه تاریخی خود را در قاره آفریقا تغییر دهد.
فرانسه این مجمع را به عنوان “اساسی جدید” برای روابط تعریف کرده است.
گرچه آشیل امبمب، فیلسوف کامرونی، بر این باور است که فرانسه تا حدودی از جنبش‌های جدید و تجارب فرهنگی و سیاسی جوانان آفریقایی فاصله دارد؛ هر چند به رسمیت شناختن انحراف گذشته استعماری‌اش مهم است.

نشست آفریقا-فرانسه بدون رهبران آفریقا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + 4 =