کد خبر : 283251
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
-

ماجراجویی در نجوم ایران‌کهن به مناسبت هفته جهانی فضا

ماجراجویی در نجوم ایران‌کهن به مناسبت هفته جهانی فضا

مسابقه اسطرلاب (ماجراجویی در نجوم ایران کهن) به منظور احیای محاسبات و اقدامات دانشمندان در زمان قدیم و آشنایی هرچه بیشتر مردم ایران و علاقه‌مندان به تاریخ علم نجوم و همچنین دانشمندان ایرانی و اسلامی از ۱۸ مهر ماه جاری تا ۱۲ آبان ماه برگزار می‌شود.

به گزارش عصرقائم، مسابقه اسطرلاب به منظور آشنایی هرچه بیشتر مردم ایران و علاقه‌مندان به تاریخ علم نجوم و همچنین دانشمندان ایرانی و اسلامی طراحی شده و هدف آن احیای محاسبات و اقدامات دانشمندان در زمان قدیم است. به عنوان مثال دانشمندان ایرانی در گذشته چگونه محاسبات مربوط به ستارگان و زمین را انجام می‌دادند و یا از چه محاسبات و ابزارهایی استفاده می‌کردند. آیا ما به عنوان وارثان این دانشمندان توانایی احیای همان محاسبات را داریم؟ غیاث الدین جمشید کاشانی، خواجه نصیرالدین طوسی، عبدالرحمان صوفی، ابن هیثم، خوارزمی، ابن شاطر دمشقی، ابوریحان بیرونی و بسیاری دیگر از دانشمندان دوران تمدن ایرانی-اسلامی کارهایی ارزشمند در این حوزه داشتند که بسیاری از مردم حتی نام این دانشمندان را نشنیده و یا اصلا با خدمات آن‌ها آشنایی ندارند. تجربیات این دانشمندان چراغ روشنی برای نسل امروز است تا بتوانند با آگاهی از تاریخ علم قدمی استوارتر در راه اعتلای این سرزمین بردارند.

این مسابقه با همکاری سازمان فضایی ایران، انجمن نجوم ایران و مرکز نجوم آوا استار برگزار می‌شود. جوایز این مسابقه را سازمان فضایی ایران به برگزیدگان اهدا خواهد کرد و بخش علمی و اجرایی مسابقه به عهده مرکز نجوم آوا استار است. تیم علمی و اجرایی مسابقه اسطرلاب جمعی از مدال آوران المپیاد، نخبگان و اساتید حوزه نجوم هستند و در کنار بخش رقابت به آموزش نجوم به شرکت کنندگان می‌پردازند.

بر اساس اعلام سازمان فضایی ایران، جوایز مسابقه به این شرح است که تیم اول: ۱۲ میلیون تومان + اشتراک یک ساله مجله آوااستار، تیم دوم: ۱۰ میلیون تومان + اشتراک یک ساله مجله آوااستار و تیم سوم: ۸ میلیون تومان + اشتراک یک ساله مجله آوااستار.

علاقه‌مندان می‌توانند به صورت انفرادی و یا گروه‌های حداکثر ۳ نفره در این مسابقه شرکت کنند. شرکت کنندگان باید شرط سنی ۱۲ سال به بالا را داشته باشند.

کارگاه‌های آموزشی رایگان برای شرکت کنندگان مسابقه اسطرلاب در هفته جهانی فضا (۱۲ لغایت ۱۸ مهر) و تا پیش از آغاز مسابقه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

در طول مسابقه تمامی کارگاه‌ها و بخش‌ها به صورت آنلاین خواهد بود و در هیچ یک از موارد نیازی به آزمون حضوری نیست. ماهیت مسابقه مبتنی بر خلاقیت، کار گروهی، پشتکار، مطالعه، جستجو و اطلاعات عمومی است و تمامی افراد جامعه می‌توانند در مسابقه شرکت کنند، اگرچه در طول مسابقه به ریاضیات و برخی پیش‌نیازها احتیاج خواهید داشت.

ثبت نام در مسابقه اسطرلاب رایگان است و پس از بررسی فرم‌های دریافتی، پیامک تایید ثبت نام برای افراد ارسال می‌شود. با توجه به ظرفیت مسابقه، اولویت ثبت نام با کسانی است که فرم ثبت نام را زودتر ارسال کنند.

فضای کلی رقابت به صورت یک سیر تاریخی در دنیای ستاره‌شناسی ایران کهن است. شاید در طول مسابقه نیاز به ساخت ابزارهایی خلاقانه نیز وجود داشته باشد یا حتی شرکت‌کنندگان برای خودشان محاسباتی منحصر به فرد انجام دهند.

آخرین مهلت ثبت نام، ۱۸ مهر ماه جاری است و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام در مسابقه اینجا را کلیک کنند.

ماجراجویی در نجوم ایران‌کهن به مناسبت هفته جهانی فضا/آخرین مهلت ثبت‌نام
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 + هجده =