کد خبر : 283062
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
-

تولید یک عدد تخم مرغ برای مرغدار چقدر هزینه دارد؟

تولید یک عدد تخم مرغ برای مرغدار چقدر هزینه دارد؟

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار می گوید قیمت تمام شده هر عدد تخم مرغ با در نظر گرفتن سود متعارف مرغدار، درب مرغداری ۱۲۲۷ تومان و قیمت هر شانه آن ۳۸ تا ۳۹ هزار تومان است. اینکه تخم مرغ دانه ای ۲۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده می رسد نتیجه دلال بازی و شفاف نبودن سیستم توزیع است.

به گزارش عصرقائم، حمید کاشانی در گفت و گو ، با بیان اینکه قیمت هر دانه تخم مرغ درب مرغداری برای مرغداران ۱۰۹۶ تومان تمام می شود، گفت: با ۱۲ درصد سود متعارف مرغدار قیمت آن ۱۲۲۷ تومان و با ۲۵ درصد سودی که سازمان حمایت برای شبکه توزیع و حمل و نقل در نظر گرفته است قیمت تمام شده تخم مرغ درب مغازه ۱۵۳۵ تومان است. همچنین هرشانه تخم مرغ ۳۰ عددی هم برای مرغداران ۳۸ تا ۳۹ هزارتومان تمام می شود.

وی ادامه داد: قیمت مصوب تخم مرغ همچنان قیمت سال قبل است و با وجود نامه های بسیاری که به وزارت جهاد کشاورزی و ستادتنظیم بازار ارسال و در آنها درخواست کردیم که قیمت تخم مرغ اصلاح شود و به قیمت های واقعی برسد اما همچنان قیمت مصوب هرکیلو تخم مرغ همان ۱۴ هزارتومان باقی مانده است.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اضافه کرد: با وجود اینکه اعلام کردیم می توانیم به مقدار نیاز تخم مرغ با قیمت هر شانه ۴۳ تا ۴۵ هزارتومان توزیع کنیم اما میادین میوه و تره بار، فروشگاه های زنجیره ای و غرفه ها این قیمت را نپذیرفتند و اجازه توزیع داده نشد و در نهایت بازار دست عده ای دلال افتاد.

وی در بخش دیگری از سخنانش قیمت مولفه های تولید را جز به جز تشریح کرد و گفت: خرید پولت تخم گذار(مرغ نیمچه تخم گذار یا جوجه از یک ماهگی تا سه ماهگی) اولین قدم در این بخش است. قیمت هر عدد از این پولت ها ۷۰ هزارتومان است. هر مرغ نیز در هر دوره ۳۶۸ عدد تخم می گذارد که اگر تقسیم بر۷۰ هزار تومان هزینه هر عدد پولت شود یعنی هر دانه تخم مرغ ۱۹۰ تومان می شود. از طرفی این پولت ها باید دوماه در قفس باشند که سه و نیم کیلو دان مصرف دارند. اگر در دان ۴۰۰۰ تومانی ضرب کنیم تقریبا ماهی ۱۴ هزارتومان هزینه دان می شود و با تقسیم این ۱۴ هزارتومان به تعداد ۳۶۸ عدد تخم مرغ به عدد ۳۸ می رسیم. یعنی ۳۸ تومان به قیمت پولت اضافه می شود.

کاشانی افزود:هزینه آب و برق و گاز و کارگر نیز ۵۰ درصد هزینه تولید است که حدود ۱۹ تومان به قیمت هر عدد تخم مرغ اضافه می کند. این یعنی از هنگام خرید جوجه تا تخم گذاری ۲۴۷ تومان هزینه می شود.

وی در ادامه به هزینه های دوره پرورش مرغ تخم گذار اشاره کرد و گفت:استاندارد جهانی مصرف دان در دنیا ۲کیلو و ۳۰۰ گرم است. یعنی مرغ باید ۲کیلو.  ٣٠٠ گرم دان مصرف کند که یک کیلو تخم مرغ دهد. که اگر این عدد در دان کیلویی ۴۰۰۰ تومان ضرب شود یعنی هزینه دان مرغ ۹۲۰۰ تومان می شود. این عدد ۹۲۰۰ تومان اگر تقسیم بر ۱۶(هر کیلو تخم مرغ حدود ۱۶ عدد است) شود هر دانه تخم مرغ ۵۷۵ تومان فقط نهاده نیاز دارد. هزینه واکسن و درمان نیز ۳۴ تومان، آب، برق و سوخت ۶تومان، پرسنلی ۹۹ تومان، آماده سازی سالن ۹ تومان و ۴ ریال تعمیرو نگهداری ۲۸ تومان، استهلاک مرغداری ۵۶ تومان، هزینه های متفرقه ۴۴تومان و کارمزد سرمایه در گردش  یک تومان و ۱۳ ریال است که سرجمع به عدد ۸۴۹ تومان می رسیم.

این فعال بخش خصوصی افزود: اگر هزینه های دوره پرورش را با دوره قبل پرورش جمع کنیم عدد ۱۰۹۶تومان بدست می آید که با سود ۱۲ درصدی مرغدار هزینه تولید یک عدد تخم مرغ درب مرغداری ۱۲۲۷ تومان می شود.   با اضافه شدن سود شبکه توزیع و حمل و نقل به قیمت ۱۵۳۵ تومان خواهیم رسید.

کاشانی تصریج کرد: اینکه هر عدد تخم مرغ با قیمت ۲۰۰۰تومان فروخته می شود متاسفانه به دلیل دلال بازی و عدم وجود سیستم شفاف توزیع است که دود آن در نهایت به جیب تولیدکننده و مصرف کننده می رود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واردات تخم مرغ صورت گرفته است یا خیر؟  گفت: فعلا در مرحله تامین ارز برای آن هستیم. البته اگر قیمت ها اصلاح شود نیازی به واردات نیست.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن تصریح کرد: چون در سه ماه ابتدای سال قیمت هر کیلو تخم مرغ به ۸۰۰۰تومان یعنی حدود ۷۰۰۰ تومان زیر قیمت تمام شده رسید تعدادی گله از دست دادیم و این موضوع باعث شد نتوانیم مانند هر سال در زمستان تخم مرغ صادر کنیم وتخم مرغ فقط به اندازه نیاز کشور باشد.

تولید یک عدد تخم مرغ برای مرغدار چقدر هزینه دارد؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + 10 =