کد خبر : 282655
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
-

روسیه ۴ هلی‌کوپتر و تسلیحات دیگر در اختیار ارتش مالی قرار داد

روسیه ۴ هلی‌کوپتر و تسلیحات دیگر در اختیار ارتش مالی قرار داد

سادیو کامارا، وزیر دفاع مالی پس از تحویل گرفتن چهار هلی‌کوپتر نظامی از سوی روسیه، از این کشور به‌عنوان شریکی یاد کرد که همیشه رضایت آن‌ها را جلب کرده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از یورونیوز، نزدیکی کشور مالی به روسیه باعث عصبانیت فرانسه شده است به طوریکه ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اوایل ماه گذشته در واکنش به خبر توافق احتمالی بین مالی و شرکت امنیتی واگنر روسیه گفته بود که حضور شبه نظامیان روس در مالی همزمان با حضور نیروهای فرانسوی «کاملا ناسازگار» است.

سادیو کامارا در مراسم تحویل گرفتن تجهیزات نظامی روسی به مالی گفت: «ما امشب اینجا هستیم تا چهار هلی‌کوپتر ام‌آی-۱۷۱، اسلحه و مهمات را دریافت کنیم. سلاح و مهمات از سوی فدراسیون روسیه اهدا شده است. چهار هلی‌کوپتر ارسال شده نیز جدید است و هزینه آن از بودجه ملی تامین شده است.»

وزیر دفاع مالی تاکید کرد: «این تحقق قراردادی است که در دسامبر ۲۰۲۰ امضا شد و در ژوئن ۲۰۲۱ لازم الاجرا بود. سرعت فوق‌العاده اجرایی شدن این قرارداد، قابلیت اطمینان و جدیت این شریک [روسیه]‌ را نشان می‌دهد که همیشه در زمینه مبادلات برد-برد رضایت ما را به همراه داشته است.»

اندکی قبل، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اظهارات چوگوئل کوکالا مایگا، نخست وزیر مالی در دوران گذار را «غیرقابل قبول» دانسته بود. نخست وزیر مالی در تاریخ ۲۵ سپتامبر در سازمان ملل سازماندهی مجدد نظامی فرانسه در ساحل را برای ترک کردن کامل کشورش عنوان کرد و آن را «فرار از جنگ» دانست.

در پاسخ به این اظهارات، ماکرون در حاشیه ضیافتی در کاخ الیزه «مشروعیت دولت کنونی» مالی را زیر سوال برد و گفت که این دولت پس از دو کودتا در اوت ۲۰۲۲ و مه ۲۰۲۱ بر سر کار آمده است و از نظر دموکراتیک فاقد مشروعیت است.

فرانسه قصد دارد تا پایان سال جاری پایگاه‌های نظامی خود در کیدال، تیمبوکتو و تسالیت در شمال مالی را تخلیه کند تا تمرکز بیشتری در اطراف گائو و میناکا نزدیک «منطقه سه مرزی» با نیجر و بورکینافاسو داشته باشد و از سوی دیگر نیروهای خود را تا سال ۲۰۲۳ از بیش از ۵ هزار نیروی فعلی به ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نیرو کاهش دهد.

رئیس جمهوری فرانسه در ماه ژوئن گفته بود که عملیات پاریس برای نبرد با شبه نظامیان اسلامگرا در منطقه ساحل در غرب آفریقا به پایان رسیده است و نیروهای این کشور از این پس به عنوان بخشی از برنامه نظامی بین‌المللی در منطقه فعالیت می‌کنند.

 روسیه ۴ هلی‌کوپتر و تسلیحات دیگر در اختیار ارتش مالی قرار داد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + 1 =