کد خبر : 282604
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
-

انواع موتور برق و نکات مهم در انتخاب آن

انواع موتور برق و نکات مهم در انتخاب آن

موتور برق دستگاهی است که برای تولید برق با استفاده از مشتعل شدن سوخت بنزین ، گاز و گازوئیل انرژی‌مکانیکی را به انرژی‌الکتریکی تبدیل می‌کند.

به گزارش عصرقائم، بنابراعلام فلوپارس، در واقع موتور برق همان ژنراتوراست که در سایزهای کوچک تر تولید می‌شود و برای تامین برق مورد استفاده قرار می گیرد. موتوربرق از دو قسمت اصلی موتور و مولد برق تشکیل شده است که این قسمت‌ها بطور مستقیم با یکدیگر کوپل شده‌اند و بصورت پکیج به فروش می‌رسند. موتور برق ها در انواع بنزینی ، دیزلی ، گازی ، بی صدا ، کانوپی دار ، اینورتر ، کیفی قابل حمل ، تکفاز و سه فاز طراحی و ساخته می‌شوند که در ادامه به تشریح هر یک می‌پردازیم.

بهترین مارک موتور برق در ایران

نوع کاربرد در انتخاب بهترین برند موتور برق تا حدود زیادی تاثیر گذار است. بطور مثال برند کوپ در تولید موتور برق های دیزلی کانوپی دار ( بی صدا ) به عنوان یک شرکت پیشرو شناخته شده است. در حال حاضر پرفروش‌ترین برند های موتور برق در ایران شامل هوندا المکس ، هیوندای ، کوپ ، کاما ، کیپور ، لانسین ، گرین پاور ، سان پاور ، راتو ، جیانگ دانگ ، استریم و رونیکس می‌باشند.

موتور برق اینورتر چیست؟

موتور برق اینورتر تجهیزی است که برق مصرفی شهری AC را به برق متناوب DC تبدیل کرده و سپس جریان ( AC ) را متناسب با کارکرد دستگاه کنترل می‌کند. به عبارتی دیگر سیستم اینورتر از وسایل الکترونیکی حساس و هوشمند همچون لپ تاپ ، تلویزیون و… در مواقع افت یا افزایش شدت جریان الکتریکی محافظت کرده و در مقایسه با موتور برق های ساده انرژی الکتریکی پاک و پایدارتری تولید می‌کنند. مدل های اینورتردار با نام‌های کیفی یا بی‌صدا نیز شناخته می‌شوند و وزن بسیار کمتری نسبت به دیگر موتور برق ها دارند.

معرفی انواع موتور برق از نظر سوخت مصرفی

· موتور برق بنزینی : یکی از رایج‌ترین موتور برق ها نوع بنزینی است که از نظر سهولت در استفاده و تامین سوخت محبوب می‌باشد. این دستگاه باعث می‌شود تا ژنراتور سوخت حاصل از احتراق که توسط جرقه شمع انجام می‌شود را به انرژی مکانیکی و سپس به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

· موتور برق دیزلی : در این موتور برق ها از سوخت گازوئیل یا همان دیزل استفاده می‌شود. احتراق سوخت با متراکم شدن پیستون صورت می‌گیرد که این امر قدرت موتور را چند برابر مدل بنزینی افزایش می‌دهد. همچنین از نظر اقتصادی سوخت گازوئیل نسبت به بنزین به صرفه‌تر است.

· موتور برق گازی : سوخت طبیعی این موتور برق ها گاز طبیعی می‌باشد و به علت سوخت تمیز و ارزانی  که دارند برای مصارف خانگی ایده‌آل هستند. این موتور ها با توجه نوع سوخت مصرفی که دارند از مدل بنزینی طول عمر بیشتری بهره می‌گیرند.

مکانیزم راه اندازی موتور برق ها چگونه است؟

هندلی : در این سیستم وقتی چنگک طناب کشیده می‌شود، طناب از سیم پیچ خارج می‌شود و میل‌لنگ را می‌چرخاند تا باعث روشن شدن موتور برق شود. سیستم هندلی برای توان های بین ۱ تا ۳ کیلووات طراحی شده‌اند و بیشتر برای کمپ ها و مسافرت کاربرد دارند.

استارتی : به یک سوئیچ در موتور برق گفته می‌شود که با زدن دکمه استارت موتور برق را روشن می‌کند. بسیاری از کاربران به دلیل سهولت در استفاده ترجیح می‌دهند از موتور برق هایی با استارت الکتریکی استفاده کنند. معمولا این مکانیزم در توان های بالاتر از ۳ کیلووات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امرجنسی : کنترل پنل ATS زمانیکه دسترسی به برق شهری قطع می‌شود، سوئیچ انتقال خودکار به موتور برق فرمان روشن شدن می‌دهد و بعد از چند ثانیه دستگاه روشن شده و جریان برق را وارد مدار می‌کند. همچنین می‌توان گفت از ابزارهای سنگینی که به منبع تغذیه وصل هستند به صورت پیوسته جریان برق را پایدار نگه داشته و از صدمات افت ولتاژ جلوگیری می‌کند.

موتور برق بی صدا

موتور برق بی صدا به مدل هایی گفته می‌شود که سطح صدای آنها در حین عملکرد کم باشد. برای خرید حتما باید به سطح صدای آن که با نماد دسیبل مشخص می‌شود توجه کرد. یکی از آیتم‌های مهم میزان دسیبل می‌باشد که هر چه کمتر باشد صدای موتور برق کمتر خواهد بود. لازم به ذکر است که موارد دیگری در سطح صدای موتور برق تاثیر دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

روش های کاهش سطح صدای موتور برق

· موتور برق را بر روی سطوح صاف و یکنواخت قرار دهیم.

· از صدا خفه کن هایی نظیر اگزوز می‌توان استفاده کرد.

· فاصله موتور برق تا محل کار حداقل ۷ متر باشد.

· خریداری دستگاه‌هایی که مجهز به اینورتر هستند.

· استفاده از موتور برق های کانوپی دار که برای کاهش صدا طراحی شده‌اند.

نکات مهم درخرید موتور برق

· نوع سوخت : سوخت مصرفی معمولا بنزین ، گاز طبیعی یا گازوئیل می‌باشد.

· مکانیزم راه اندازی : موتور برق ها به سه روش هندلی ، استارتی یا اتوماتیک تقسیم بندی می‌شوند.

· شاسی : موتور برق های کانوپی دار در مقایسه با مدل های ساده سطح صدای کمتری دارند.

· ولتاژ خروجی : موتور برق ها به دو نوع تک فاز و سه فاز دسته‌بندی می‌شوند.

· AVR : این سیستم در مواقعی که افت یا افزایش جریان داریم از وسایل الکترونیکی حساس همچون کامپیوتر ، تلویزیون و… محافظت می‌کند.

انواع موتور برق و نکات مهم در انتخاب آن
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک + 7 =