کد خبر : 282642
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
-

ادعای گاردین مبنی بر احتمال دست‌داشتن انگلیس در ترور سردار سلیمانی

ادعای گاردین مبنی بر احتمال دست‌داشتن انگلیس در ترور سردار سلیمانی

روزنامه گاردین در گزارشی مطرح کرد بر اساس اطلاعاتی که از یک تحقیق درباره فعالیت‌های مرموز پایگاه اطلاعاتی نیروی هوایی سلطنتی انگلیس به دست آمده است، «احتمال دارد» که این پایگاه در عملیات ترور شهید سردار سلیمانی طی حمله‌ای پهپادی، به آمریکا کمک کرده باشد.

به گزارش عصرقائم، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت که بر اساس تحقیقات انجام‌شده، «احتمال دارد» مِنتویث هیل، پایگاه اطلاعاتی نیروی هوایی سلطنتی انگلیس (RAF) به عملیات پهپادی ترور شهید سردار قاسم سلیمانی در دی‌ماه سال ۹۸ مرتبط بوده باشد.

عملیات ترور شهید سردار سلیمانی به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و طی حمله‌ای پهپادی به خودروی حامل او در نزدیکی فرودگاه بغداد انجام شده بود.

گاردین در ادامه می‌نویسد: فعالان سیاسی در پی انتشار گزارشی که سوالاتی را درباره دست‌داشتن انگلیس در حملات آمریکا برانگیخته است، از وزرای انگلیس خواسته‌اند توضیح بدهند که آیا پایگاه اطلاعاتی مرموز منویث هیل در یورکشایر در عملیات‌های ترور اخیر نقش داشته است یا نه.

این گزارش می‌افزاید: تحقیق انجام شده نتیجه‌گیری می‌کند که «احتمال دارد» شهید سردار سلیمانی در ژانویه سال گذشته با استفاده از اطلاعاتی که از این پایگاه انگلیسی به دست آمده بود، ترور شده باشد. این محل در اصل یک پایگاه دورافتاده آژانس اطلاعاتی ملی آمریکا (NSA) است.

گاردین می‌افزاید: این تحقیق همچنین این سوال را مطرح می‌کند که آیا کارکنان انگلیسی در این پایگاه در کمک به حملات پهپادی مرگبار آمریکا دست دارند یا نه، بویژه در یمن، پاکستان، سومالی و تمام مناطق درگیری که انگلیس بطور رسمی در آنها درگیر یک جنگ نیست.

این گزارش همچنین مطرح می‌کند که بر اساس اسناد درزیافته، پایگاه منتویث هیل بخشی از یک شبکه استراق سمع جاسوسی است که قادر به جمع‌آوری روزانه داده‌ها از میلیون‌ها ایمیل و تماس تلفنی است.

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: بارنبی پِیس، یک روزنامه‌نگار تحقیقاتی در یک گزارش مطرح می‌کند که نیروهای آمریکا و انگلیس در منتویث هیل  «فراتر از حد دیده‌بانی و پاسخگویی علنی عملیات می‌کنند».

این روزنامه علاوه بر این مطرح می‌کند: پیس بر اساس اطلاعاتی که درز پیدا کرده نتیجه‌گیری می‌کند که احتمال دارد منتویث هیل در ترور ژنرال سلیمانی نقش داشته باشد. اما وزیران انگلیسی طبق این سیاست که «ما درباره جزئیات عملیات‌هایی که در پایگاه متویث هیل انجام می‌شوند نظری نمی‌دهیم»، از ارائه توضیحات در این‌باره که آیا پایگاه یورکشایر در این حمله پهپادی نقش داشته است یا نه، خودداری کرده‌اند.

گاردین در ادامه می‌نویسد: پیس استدلال می‌کند این حد از پنهان‌کاری باعث پیش‌آمدن سوالاتی جدی می‌شود. به گفته او «دست‌داشتن انگلیس و منتویث هیل در تروری که در بر دارنده خطر شعله‌افروزی یک جنگ بود، تا حد زیادی نگران‌کننده است. شکست دولت انگلیس در اطمینان‌دادن اینکه این پایگاه هیچ نقشی در این ترور نداشته است، سوالات بزرگی را درباره پاسخگویی بابت اقدامات این پایگاه ایجاد می‌کند».

در بخش پایانی این گزارش آمده است: یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در این‌باره گفته است «پایگاه منتویث هیل بخشی از شبکه ارتباطات دفاعی آمریکاست و فعالیت‌های ارتباطی متعددی را پشتیبانی می‌کند. به دلایل امنیتی و سیاستی که در این زمینه وجود دارد، نه وزارت دفاع انگلیس و نه وزارت دفاع آمریکا بطور علنی درباره جزئیات عملیات‌های نظامی یا ارتباطات محرمانه حرفی نمی‌زنند».

ادعای گاردین مبنی بر احتمال دست‌داشتن انگلیس در ترور سردار سلیمانی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − دو =