کد خبر : 282357
تاریخ انتشار : جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۳۵
-

افزایش بلیت هواپیمای اربعین از کجا آب خورد؟

افزایش بلیت هواپیمای اربعین از کجا آب خورد؟

گرانفروشی شرکت‌های هواپیمایی سال‌هاست به بهانه‌های مختلف ادامه دارد و اوج این گرانی‌ها با اجرای طرح محدودیت ۶۰ درصد ظرفیت صندلی بود.

به گزارش عصرقائم، گرانفروشی شرکت‌های هواپیمایی سال‌هاست به بهانه‌های مختلف ادامه دارد و اوج این گرانی‌ها با اجرای طرح محدودیت ۶۰ درصد ظرفیت صندلی بود.

گرانی بلیت هواپیما در روزهای اربعین حسینی که مردم به دلیل محدودیت‌های کرونایی از سفر زمینی به کربلا و نجف محروم شده‌اند به اوج خود رسید و بسیاری از مردم که شاید شرایط مالی مناسبی نداشتند با به جان خریدن خرید بلیت هواپیما (هرچند با قیمت چند برابر) این فرصت را برای خود ایجاد کردند تا امسال از جاماندگان سفر به کربلا نباشند و نام خود را در دفتر سیدالشهدا ثبت کنند.

قبل از اربعین حسینی با رصد خیلی ساده در سایت‌ها می‌شد قیمت‌های نجومی هواپیما (مسیر تهران به نجف) را مشاهده کرد، بدون اینکه نیازی به توضیح مسئول یا نماینده مجلسی در کار باشد.

زیاده‌خواهی شرکت‌های هواپیمایی تا جایی پیش رفت که قیمت‌ها سر به فلک کشید و تا سقف ۵۷ میلیون تومان هم پیش رفت، بدون آنکه مسئولان زحمت برخورد با شرکت‌های زیاده‌خواه هواپیمایی را به خود بدهند.

قصه از کجا شروع شد؟

ایرلاین‌ها و سازمان‌های هواپیمایی ابتدا سقف بلیط هواپیما را ۵ میلیون تومان تعیین کردند، اما هیچ مسئولی نبود که از این شرکت‌ها سوال کند که برچه اساسی قیمت بلیت هواپیمایی تهران به نجف که مسافت آن از مسیر تهران ـ زاهدان، تهران ـ شیراز یا تهران ـ مشهد کمتر است باید این قیمت باشد؟

شرکت‌های هواپیمایی در مقابل این گرانی بهانه می‌آورند که هزینه سوخت در کشورهای خارجی رویالتی یا خدمات فرودگاه محاسبه می‌شود و در نهایت این قیمت تعیین شده است و برای اثبات ادله خود فاکتور سوخت و رویالتی ارائه می‌دهند، حال سوال این است که شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه‌های عراق که سوخت نمی‌زنند. از سوی دیگر عراق در اربعین حسینی هزینه خدمات فرودگاه را حساب نمی‌کند، بنابراین نباید دو برابر قیمت از مردم کشورمان پول دریافت کنیم.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این مسئله پی برد که براساس بُعد مسافت نمی‌شود با زیاده‌خواهی از مردم ۵ میلیون تومان بی‌زبان را دریافت کرد و قیمتی که در نهایت ۲ میلیون تومان است را به ۵ میلیون تومان افزایش داد، در حالی که آب از آب هم تکان نخورد.

با در نظر گرفته بُعد مسافت و امتیازهای ارائه شده از سوی دولت عراق سوال دیگر مطرح می‌شود که دریافت مبلغ ۵ میلیون تومان از مردم برچه اساسی صورت گرفته و چه کسانی باید در این مورد پاسخگو باشند.

حال که مردم به هر ترتیب به زیارت کربلا مشرف شده و در حال بازگشت هستند نمی‌شود این مورد مهم را نادیده گرفت و باید با خاطیان افزایش گرانی بلیت هواپیمای تهران به نجف برخورد لازم صورت بگیرد.

نکته غیرقابل باور و تأسف‌آورتر اینکه قبل از اربعین دسترسی آژانس‌های مسافرتی به سیستم فروش بلیت اربعین بسته شد و تنها برخی آژانس‌های خاص موفق شدند بلیت بفروشند و همین مورد موجب کمیاب‌تر شدن بلیت هواپیما شد، البته راه افتادن بازار سیاه در این زمینه قیمت‌ بلیت‌ها را افزایش هم داد.

حال سوال این است که چرا نهادهای نظارتی به موضوع تخلف شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها ورود نمی‌کنند و با آنها برخورد لازم صورت نمی‌گیرد؟

خبرنگار برای پیگیری این موضوع گفت‌ووگویی را چند از نمایندگان مجلس ترتیب داده است تا نظر این نمایندگان را درباره گرانی بلیت هواپیما جویا شود.

فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه اوضاع بدی قبل از اربعین برای اعزام مردم به کربلا حکمفرما بود، اظهار کرد: گرانی بلیت هواپیما معضل بزرگی برای مردم شده و شرکت‌های هواپیمایی باید در این زمینه پاسخگو باشند، اما به هر صورت اتفاقی بود که افتاد.

ورود مجلس به مسئله گرانی بلیت هواپیما

وی درباره اینکه شما به عنوان نماینده مردم در مجلس چه پیشنهادی به مسئولان برای درست شدن این اوضاع دارید، مطرح کرد: از نهادهای نظارتی درخواست می‌کنم که به مسئله گرانی بلیت هواپیما ورود کرده و نتیجه را به مردم ابلاغ کنند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گرانی بلیت هواپیما مقطعی بود و امیدوارم دیگر تکرار نشود، متذکر شد: افرادی که پول داشتند به راحتی می‌توانستند به سفر اربعین مشرف شوند، اما افرادی که در مضیقه هستند به سفر کربلا و نجف مشرف نشدند.

مقصودی با تأکید بر اینکه مجلس به مسئله گرانی بلیت هواپیما (نه فقط اربعین) ورود خواهد کرد، یادآور شد: نمایندگان از موضوع گرانی بلیت هواپیما بسیار ناراحت هستند.

خبرنگار به‌سراغ علیرضا پاک‌فطرت رفت تا نظر وی را درباره گرانی هواپیمای اربعین حسینی که معضلی برای مردم شده بود جویا شود.

پاک‌فطرت در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای مقابله با گرانی بلیت هواپیمای اربعین دارید و آیا با خاطیان برخورد لازم صورت می‌گیرد، تبیین کرد: متأسفانه این مورد نارضایتی مردم را در پی داشت و حتماً در مجلس پیگیر این موضوع خواهیم بود.

وی با بیان اینکه درصورتی‌که فروش بلیت هواپیمای اربعین حسینی با قیمت ۲۰ و ۵۷ میلیون تومان حقیقت داشته باشد، با خاطیان برخورد خواهد شد، تشریح کرد: نهادهای نظارتی باید بعد از آرام شدن اوضاع با خاطیان افزایش بلیت هواپیما برخورد کنند.

همچنین برای بررسی موضوع گرانی بلیت هواپیما سراغ دو تن از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رفت تا نظرشان را درباره این موضوع جویا شود که این دو تن از نمایندگان حاضر به پاسخگویی نشدند.

افزایش بلیت هواپیمای اربعین از کجا آب خورد؟/ سقوط آزاد شرکت‌های هواپیمایی به دره بی‌اعتمادی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده − دو =