کد خبر : 282254
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۰۰
-

از بزرگترین گروه مهره‌داران چه می‌دانید؟

از بزرگترین گروه مهره‌داران چه می‌دانید؟

ماهی‌ها از ابتدایی‌ترین مهره دارانی هستند که پا به عرصه وجود گذاشتند و امروزه با حدود ۳۰ هزار گونه، بزرگترین گروه مهره دارهستند اما حیات آن‌ها با تهدیداتی مواجه است؛ از صید ترال گرفته تا آلودگی‌های دریایی.

به گزارش عصرقائم، ماهی‌ها اندکی بیش از نصف تعداد مهره‌داران زنده را تشکیل می‌دهند. در ادامه به برخی از ویژگی‌ها و خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند، می‌پردازیم.

* بعضی گروه‌های ماهیان با توصیف گونه‌های جدید در حال توسعه هستند و بعضی دیگر به خاطر همنامی گونه‌ها یا انقراض در حال کاهش هستند. با وجود این بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست هر ساله تعداد گونه‌های ماهیان در حال افزایش است.

* تنوع ماهی‌های زنده بیش از آرایه‌های سنگوارهای شناخته شده است و اطلاعات غنی ازسنگواره ماهیان وجود دارد.

* از حدود ۵۱۵ خانواده ماهیان امروزی گردک ماهیان، گاوماهیان، کپورماهیان و لوچ ماهیان – که اغلب ماهی‌های آب شیرین هستند – بزرگترین خانواده‌ها را تشکیل می‌دهند و جالب این که حدود ۴۳  درصد تمام ماهی‌ها، ماهی‌های آب شیرین هستند.

* بر اساس رده بندی تبارشناختی، بیشتر پرتوبالگان به پستانداران نزدیکتر هستند تا به کوسه ماهی‌ها . با وجود این ترکیب ناهمگون، پیوستگی تباری نشان می‌دهند.

* مصادیق گوناگونی برای «ماهی» ذکر می‌شود به‌گونه‌ای که بعضی اصطلاح «ماهی» را به ماهیان آرواره‌دار استخوانی محدود می‌کنند. بسیاری کوسه ماهی‌ها، سپرماهی‌ها و خویشاوندانشان را نیز بر این می‌افزایند. بعضی نیز جمجمه داران بی‌آرواره را نیز به جمع «ماهیان» اضافه می‌کنند.

* بر اساس آخرین آمار اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت در حال حاضر ۳۷ درصد از کوسه‌ها و پرتوماهی‌ها با خطر انقراض روبرو هستند

*ماهیان آبهای داخلی ایران شامل ۱۶۰ گونه است.

*در گروه ماهیان آب‌های داخلی خانواده کپور ماهیان فون غالب ماهیان را تشکیل می‌دهد و ماهی کورغار، قزل آلای خال قرمز، ماهی آفینیوس از جمله گونه‌های منحصربه ایران بشمار می‌روند و دارای ارزش زیستی بالایی هستند.

* بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست متاسفانه به دلیل  کم‌توجهی به حفظ و مدیریت آبزیان آب‌های داخلی طی دو دهه اخیر مطالعات جامعی بارای شناخت ماهیان در اکوسیستم‌های آبی مختلف صورت نگرفته و از فراوانی و پراکنش بسیاری از گونه‌ها اطلاعات و آمار دقیقی در دسترس نیست و یا جمعیت برخی گونه‌ها نظیر ماهی کورغار در معرض تهدید است.

* آلودگی نفتی، میکروپلاستیک‌ها در آب‌ها، گرم شدن اقیانوس‌ها و صید ترال از جمله مشکلاتی است که حیات ماهیان را در ایران و جهان با تهدید روبرو کرده است.

از بزرگترین گروه مهره‌داران چه می‌دانید؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست + 20 =