کد خبر : 282307
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
-

لودریان در واکنش به پیمان آکوس: یکی این وسط دروغ می‌گوید!

لودریان در واکنش به پیمان آکوس: یکی این وسط دروغ می‌گوید!

فرانسه، استرالیا را به دروغگویی تا پیش از فسخ قرارداد میلیاردی خرید زیردریایی‌ها از پاریس متهم کرد و گفت تا قبل از زمان اعلام پیمان امنیتی سه‌جانبه آکوس میان استرالیا-آمریکا- انگلیس، همه‌ چیز رو به راه بود!

به گزارش عصرقائم، به نوشته روزنامه گاردین، در شرایطی که هیچ دورنمایی از کاهش تنش‌ها میان فرانسه و استرالیا دیده نمی‌شود، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در یک نشست پارلمانی گفت که کانبرا تا پیش از فسخ قرارداد، هرگز نسبت به این قرارداد ۵۶ میلیارد یورویی زیردریایی‌ها یا پیمان استراتژیک هند – اقیانوسیه تردید ایجاد نکرده بود.

لودریان گفت: همه مطالبی که خدمتتان عرض کردم، طبق نامه‌ای که در مورخ ۱۵ سپتامبر از جانب وزارت دفاع استرالیا دریافت کردم و تاکید داشت که همه چیز طبق برنامه پیش خواهد رفت، تایید می‌شود.

وزیر خارجه فرانسه گفت: این نشان می‌دهد کسی در این میان دروغ می‌گوید. چیزی در این میان گفته نشده و ما نمی‌دانم آن چیست. شرکت مقاطعه‌کار فرانسوی در همان روزی که قرارداد فسخ شد، نامه‌ای با این مضمون دریافت کرد که استرالیا از بررسی استراتژیک زیردریایی‌ها راضی است و آمادگی دارد فورا برای فاز دوم برنامه اقدام کند.

ژان ایو لودریان گفت: در نتیجه، تصمیم برای فسخ قرارداد چند میلیاردی زیردریایی موجب بهت و گیجی فرانسه شد.

نامه مورد نظر علنی منتشر نشده است. روزنامه گاردین برای اظهارنظر به دولت استرالیا مراجعه کرد اما کانبرا پیشتر اهمیت نامه مورد نظر را کم اهمیت دانسته بود. سخنگوی وزارت دفاع استرالیا گفته بود در نامه مورد اشاره حرفی از فاز دوم برنامه وجود نداشت.

با این حال لودریان می‌گوید تا روز قبل از وقوع این “خیانت” فرانسه اطمینان یافته بود که همه چیز مرتب است. او گفت صرفا یک قرارداد تجاری در معرض خطر قرار نگرفت، بلکه صحبت از شراکت جامع استراتژیک میان دو کشور است.

لودریان گفت: استرالیا خواستار زیردریایی‌های متعارف بود چون مخالف زیردریایی با توان هسته‌ای بود. این حقایق به خودی خود گویا هستند. تصمیم استرالیا برای کنار گذاشتن شراکت با فرانسه به منظور پیوستن به پیمان امنیتی آمریکا و انگلیس به معنای آن است که استقلال و حق حاکمیت دفاعی خود را کنار گذاشته است. فقط بحث فسخ یک قرارداد نیست، این یک خیانت و نقض اعتماد است.

او افزود: اثر آن این است که استرالیا حاکمیت خود را رها می‌کند و به سمت ناشناخته‌ای حرکت می‌کند که روی انتخاب فناوری آن کنترلی ندارد و در آینده هم کنترل نخواهد داشت. این به نفع سیاست آمریکاست. فرانسه هنوز نمی‌داند نقش انگلیس در این پروژه چیست. توپ در زمین انگلیس است. اگر آنها می‌خواهند رو به جلو حرکت کنند، اعتماد باید بازسازی شود. فرانسه منتظر اقدامات قاطع است، نه حرف خالی. سفیر فرانسه هم زمانی به استرالیا بازمی‌گردد که بررسی انجام شده باشد. فرانسه از حمایت اتحادیه اروپا برخوردار است. آنها به خوبی این بحران را درک می‌کنند و این صرفا حمایت دوستانه از فرانسه نیست، آنها می‌دانند چه چیزی در معرض خطر قرار دارد. حرف بحران استراتژیک اروپاست.

لودریان در واکنش به پیمان آکوس: یکی این وسط دروغ می‌گوید!
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − پانزده =