کد خبر : 282225
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۰۰
-

لزوم توجه به مشکلات تغذیه در سالمندان

لزوم توجه به مشکلات تغذیه در سالمندان

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بابل با انجام یک مطالعه شیوع سوء تغذیه و عوامل موثر در بروز آن را در سالمندان مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش عصرقائم، وضعیت تغذیه سالمندان به عنوان یکی از مراقبت‌های ویژه در این دوران، اهمیت زیادی دارد. همراه با سالمندی تغییرات فیزیولوژیکی مانند کم اشتهایی، مشکلات تغذیه‌ای، مشکلات دهان و دندان، مشکلات جویدن غذا، ابتلا به انواع بیماری‌ها و به تبع آن استفاده از داروهای متعدد ایجاد می‌شود که این عوامل می‌تواند به تنهایی یا در کنار یکدیگر، باعث تغییر در وضعیت تغذیه سالمندان شود.

با توجه به این‌که اختلالات تغذیه‌ای در بین سالمندان رایج و جدی است و می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر سوء تغذیه قرار دهد، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بابل با انجام یک مطالعه، وضعیت تغذیه سالمندان و عوامل موثر بر آن را مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه مقطعی ۲۶۱ سالمند ساکن شهرستان بابل به صورت تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد وضعیت تغذیه آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که از میان افراد بررسی شده، ۹ نفر (۱.۷ درصد) دچار سوء تغذیه شده و ۱۴۵ نفر (۲۷.۹ درصد) در معرض خطر سوء تغذیه قرار داشتند.

طبق این یافته‌ها مشکلات سوء تغذیه در بین زنان سالمند بیشتر از مردان بود و زنان بیشتر در معرض خطر سوء تغذیه قرار داشتند.

همچنین مشخص شد که ۱۲.۶ درصد از مردان و ۶.۲ درصد از زنان دارای اضافه وزن بودند و شیوع چاقی در زنان بیشتر از مردان بود.

بررسی این مطالعه نشان داد که سوء تغذیه به طور معناداری در زنان، سالمندان ساکن شهر، بازنشسته‌ها، افراد با درآمد پایین، افرادی که تنها و یا با فرزندان خود زندگی می‌کردند، بالاتر بود.

همچنین در این تحقیق، وضعیت سوء تغذیه با عواملی مانند بی اشتهایی، خشکی دهان، تهوع، درد، پیری زودرس، یبوست، استفراغ، مشکل چشایی و بویایی، زخم دهانی و مشکلات بلعی و دندانی ارتباط معنی‌دار داشت.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: با توجه به درصد بالای سالمندان در معرض خطر سوء تغذیه و تاثیر داشتن شغل و درآمد ماهیانه مناسب بر وضعیت تغذیه آن‌ها، برنامه‌ریزی برای این قشر آسیب‌پذیر؛ به ویژه برای سالمندان با درآمد پایین، نیاز به توجه خاصی دارد.

در انجام این تحقیق رضا قدیمی، زهرا مرادی و پروین سجادی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بابل با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «وضعیت تغذیه سالمندان و عوامل موثر بر آن» در مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران منتشر شده است.

لزوم توجه به مشکلات تغذیه در سالمندان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − سیزده =