کد خبر : 282293
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
-

حرکت طوفان حاره‌ای به سمت دریای عمان و سواحل مکران

حرکت طوفان حاره‌ای به سمت دریای عمان و سواحل مکران

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور نسبت به حرکت چرخند حاره‌ای به سمت دریای عمان هشدار داده و توصیه کرده که هرگونه فعالیت دریا طی این مدت تا عبور این سامانه متوقف و ممنوع اعلام شود.

به گزارش عصرقائم، صادق ضیاییان در گفت و گو ، ضمن اشاره به اینکه انتظار می‌رود چرخند حاره‌ای که اکنون در غرب اقیانوس هند و هم‌مرز با دریای عرب مستقر است، روز جمعه (۹ مهر) به سمت دریای عرب و سواحل پاکستان حرکت کند، اظهار کرد: این طوفان ادامه فعالیت طوفان حاره‌ای به‌نام «گلاب» است که بر روی خلیج بنگال شکل گرفته بود و تاکنون نام جدیدی برای این سامانه انتخاب نشده است.

ضیاییان ضمن بیان اینکه فعالیت این سامانه طی روزهای شنبه و یکشنبه (۱۰ و ۱۱ مهر) در دریای عمان و مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود، خاطرنشان کرد: بیشترین شدت فعالیت این سامانه روز شنبه (۹ مهر) مورد انتظار است. در چنین شرایطی افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی تا ۳ متر و در مناطق دور از ساحل تا ۶ متر پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه تشریح کرد: در پی فعالیت این سامانه، وزش باد شدید حدود ۴۰ نات به بالا و وقوع بارش‌های سهمگین بر روی دیای عمان پیش‌بینی می‌شود. همچنین طی این مدت غرق شدن شناورهای تجاری و صیادی، آسیب دیدن شناورهای مستقر در بنادر صیادی و تاسیسات ساحلی و فراساحلی، از بین رفتن قفس‌های پرورش ماهی و تورهای صیادی، وقوع سیلاب ساحلی و بالا آمدن سطح آب در مجاورت سواحل نیز مورد انتظار است.  لازم به ذکر است که کشتی‌ها و شناورهای تجاری و صیادی که می‌خواهند به سمت مسیر فعالیت این سامانه حرکت کنند با خطرات بسیار جدی مواجه خواهند شد.

به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، توصیه می‌شود طی این مدت کلیه فعالیت‌های دریایی تا عبور این سامانه متوقف و ممنوع اعلام شود و  تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خسارت توسط سازمان بنادر و دریانوردی و کلیه نهادها و فعالان دریایی اتخاذ شود.

به‌ گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی همچنین درباره فعالیت این طوفان حاره‌ای هشداری قرمز رنگ صادر کرده است. هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود که یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. از این‌رو سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند. همچنین در چنین شرایطی پیگیری اخبار هواشناسی و هشدارهای رسمی صادره توسط سازمان هواشناسی کشور توصیه می‌شود.

حرکت طوفان حاره‌ای به سمت دریای عمان و سواحل مکران/ توقف هرگونه فعالیت دریایی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − یازده =