کد خبر : 282169
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
-

سیم و جوجه صدرنشین گرانی

سیم و جوجه صدرنشین گرانی

جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد که قیمت سیم، جوجه یکروزه، برخی از انواع خوراک دام و طیور، و برخی از انواع روغن جامد، حبوبات و سیمان در تیر ماه امسال بیش از ۱۰۰ درصد و ۵۰ کالا از جمله برخی از انواع گوشت و مرغ، تخم مرغ، لبنیات، صیفی‌جات، حبوبات، قند و شکر، چای، شوینده، روغن مایع، آهن آلات، سیمان، لاستیک و یخچال بیش از ۵۰ درصد گران شدند و فقط قیمت دو کالا کاهش یافته است..

به گزارش عصرقائم، از بین ۹۸ کالایی که تغییرات قیمت آن‌ها از تیر ماه سال گذشته تا ماه مشابه امسال منتشر شده، قیمت ۱۲ کالا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و قیمت آن‌ها بین دو تا نزدیک به سه برابر شده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به دو نوع سیم و جوجه یک روزه است. قیمت سیم ۱*۱.۵ و ۱*۲.۵ به ترتیب ۱۷۴.۵ و ۱۵۶.۵ و قیمت جوجه یک روزه ۱۶۹.۹ درصد در مدت یاد شده افزایش یافته است.

۹ کالای دیگری که قیمت آن‌ها در تیر ماه بیش از دو برابر شده شامل جو داخلی و خارجی با ۱۵۵.۹ و ۱۲۶.۱ درصد، ذرت داخلی با ۱۰۳.۳ درصد که به عنوان خوراک دام و طیور بر قیمت مرغ، گوشت، تخم مرغ و لبنیات نیز تاثیرگذارند و همچنین نخود با ۱۳۶.۵، روغن نباتی ۱۶ کیلویی با ۱۲۷.۷، کره پاستوریزه ۱۰۰ گرمی با ۱۲۶.۹، روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی با ۱۱۶.۶ پیاز با ۱۰۸ و سیمان خاکستری تیپ دو پاکتی با ۱۰۱.۴ درصد افزایش قیمت است.

۵۰ کالا بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد گران شد

از بین این ۹۹ کالا، قیمت ۵۰ کالا از جمله برخی از انواع گوشت و مرغ، تخم مرغ، لبنیات، صیفی‌جات، حبوبات، قند و شکر، چای، شوینده، روغن مایع، آهن آلات، سیمان، لاستیک و یخچال بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد گران شده است.

از جمله مهم‌ترین این کالاها کنجاله سویا وارداتی با ۶۲.۵، مرغ زنده با ۶۱.۵ درصد، گوشت مرغ تازه با ۵۷.۶، تخم مرغ با ۵۱.۶، گوساله زنده با ۵۷.۲، شیر خام و شیر استریل پاکتی یک لیتری پرچرب با ۷۲.۸ و روغن مایع سرخ کردنی و آفتابگردان با ۸۹.۴ و ۷۳.۹ درصد افزایش قیمت بوده است. در تیرماه امسال قیمت هر کیلو مرغ زنده به ۱۸ هزار و ۷۰۰، گوشت مرغ تازه به ۲۶ هزار و ۵۰۰، تخم مرغ به ۱۸ هزار و ۸۰۰، هر لیتر شیر خام و شیر استریل پاکتی پرچرب به ۵۰۰۰ و ۱۳ هزار تومان و بطری ۸۱۰ گرمی روغن مایع سرخ کردنی و آفتابگردان به حدود ۱۳ هزار تومان رسیده است.

البته قیمت مرغ در ماه‌های اخیر به ۴۰ هزار تومان و بعد با اندکی کاهش به ۳۵ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که فروردین ماه سال جاری قرارگاه ساماندهی مرغ، قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم را برای مصرف کننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرد ولی این قیمت بیشتر از یک ماه دوام نداشت. اما چون ارز دولتی به نهاده‌های تولید اختصاص یافته مرغ باید با همین قیمت مصوب در دسترس همگان باشد.

قیمت قند، شکر و چای در تیرماه

در این میان برخی از کالاهای دیگری که قیمت آن‌ها طی یک سال بیش از بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته می‌توان به شکر، قند، چای، برخی از انواع حبوبات و صیفی جات اشاره کرد؛ به‌طوری که در تیر امسال قیمت شکر سفید و بسته بندی حدود ۶۱ درصد، قند شکسته ۶۵.۵، انواع چای خارجی بین ۶۶ تا ۷۲ درصد، لپه ۶۷.۴، لوبیا چیتی ۵۷، سیب زمینی ۶۱.۷، گوجه فرنگی ۹۷.۵، موز ۸۶.۴ و برنج تایلندی ۷۹.۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است. در تیر امسال قیمت هر کیلو قند و شکر به  ۱۶، ۱۳ هزار تومان و بسته نیم کیلویی چای خارجی به ۱۱۳ تا ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.

از بین دیگر کالاهای مهم در این بخش می‌توان به برخی از انواع شوینده شامل پودر، مایع و صابون با ۵۸ تا ۶۳ درصد، کاغذ آ چهار و دفترچه مشق ۴۰ برگ ۷۵.۹ و ۸۴.۷ درصد افزایش قیمت و همچنین برخی از انواع تیرآهن، میلگرد، سیمان، گچ، لاستیک و یخچال و فریزر بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت اشاره کرد.

از جمله مهم‌ترین کالاهایی که در مدت یاد شده کمتر از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتند هم شامل برنج طارم اعلا ،داخلی هاشمی، برنج داخلی خزر و برنج پاکستانی با ۳۹.۴، ۳۹ و ۳۵.۸ با ۲۷.۴ درصد، عدس با ۳۹.۹، لوبیا قرمز با ۳۴.۷، خرما مضافتی با ۳۹.۷، گوشت گوسفندی مخلوط و گوساله با ۳۴.۴ و ۴۹.۹ درصد، ماست کم چرب و پرچرب با ۴۱ و ۴۵.۱، دستمال کاغذی با ۳۰، کاغذ چاپ ۷۰ گرمی اندونزی و روزنامه وارداتی با ۴۰.۹ و ۴۲.۶ درصد، انواع روغن موتور با حدود ۴۲ تا ۴۵ درصد، انواع تلویزیون با حدود ۳۶ و ماشین لباسشویی با ۲۲ تا ۲۷ درصد افزایش قیمت اشاره کرد.

کدام کالاها ارزان شدند؟

در این میان در مدت یاد شده فقط قیمت سیب زرد و پرتقال تامسون شمال به ترتیب ۹ و ۱۰.۹ درصد کاهش یافته و قیمت این دو محصول در تیر امسال به نزدیک ۱۴ و ۱۱ هزار تومان رسیده است.

سیم و جوجه صدرنشین گرانی/ افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت ۵۰ کالا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =