کد خبر : 282180
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
-

اتحادیه اروپا دیگر موافق عضویت ۶ کشور بالکان نیست

اتحادیه اروپا دیگر موافق عضویت ۶ کشور بالکان نیست

اتحادیه اروپا نگران از درگیری‌های سیاسی در کشورهای عضو، دیگر نمی‌تواند عضویت آتی شش کشور حوزه بالکان که زمانی قول آن را داده بود، تضمین کند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، بن بست بر سر اعلامیه برای اجلاس رهبران اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه بالکان ششم اکتبر، یک نقطه ضعف در استراتژی اتحادیه اروپا برای عضویت کوزوو، صربستان، بوسنی هرزگوین، مونته‌نگرو، آلبانی و مقدونیه شمالی در این اتحادیه است. این روند همچنین با تنش‌های رو به رشد در مرز بین کوزوو و صربستان همزمانی پیدا کرده است.

در این نشست اتحادیه اروپا قرار بود بار دیگر وعده‌اش را برای عضویت این شش کشور حوزه بالکان که ۱۸ سال قبل مطرح کرده بود، اعلام کند. دستکم دو دور گفتگو در این باره انجام شود اما توافقی حاصل نشده است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا مواضع خود را اعلام نکرده‌اند اما کشورهای ثروتمند شمالی مانند دانمارک، فرانسه و هلند نگران تکرار الحاق عجولانه رومانی و بلغارستان به اتحادیه اروپا در ۲۰۰۷ و مدیریت ضعیف مهاجرت کارگران اروپای شرقی به انگلیس هستند که باعث شد تا بسیاری از مردم این کشور در مقابل اتحادیه اروپا قرار بگیرند.

بلغارستان با پیوستن مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا مخالف است چون دو کشور مناقشه زبانی دارند. حتی اگر یک زبان در نهایت تایید شود، بازتاب‌ها و واکنش‌های ضعیف طرح اتحادیه اروپا را برای ایجاد حلقه دوستان از اوکراین تا تونس به واسطه پیشنهاد روابط نزدیکتر، تجارت و کمک فلج می‌کند و از کار می‌اندازد.

در عوض، چین و روسیه در حال افزایش فعالیت‌های خود به واسطه سرمایه‌گذاری‌ها و نفوذ خود هستند. در ژانویه ۲۰۲۱، صربستان نخستین کشور اروپایی شد که واکسن‌های چینی کرونا را برای تزریق گسترده دریافت کرد.

اتحادیه اروپا همچنین به صورت غیرمستقیم تنش‌ها در این منطقه با جمعیت ۲۰ میلیونی را تشدید کرده اما شهروندان بالکان در آرزوی پیوستن به اتحادیه اروپا پس از جنگ‌های قومی دهه ۹۰ میلادی همزمان با فروپاشی یوگسلاوی هستند.

حضور گشت‌های نیروهای ناتو روز دوشنبه در کوزوو و نزدیک گذرگاه مرزی تشدید شد؛ این همان منطقه‌ای است که چند تن از صرب‌های محلی با خودروها و کامیون‌هایشان آن را مسدود کرده‌اند.

صربستان اعلام استقلال ۲۰۰۸ کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسد و در نزدیکی مرز بین دو کشور مانورهای نظامی برگزار کرده است.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در بروکسل دخیل در سیاست بالکان گفت: آنها برای آنکه مورد توجه قرار گیرند، باید رفتار نادرستی داشته باشند. وخامت اوضاع در بالکان ناشی از منافع از بین رفته در پایتخت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

اتحادیه اروپا و آمریکا خواستار آرمش هستند و اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی نیز در سفری سه روزه به این شش کشور حوزه بالکان در روز سه شنبه به دنبال نشان دادن تعهدات اتحادیه به منطقه است.

وی در نخستین توقف خود در آلبانی گفت، از وعده مربوط به پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا حمایت می‌کند اما اعتبار اتحادیه اروپا به ویژه پس از آن که فرانسه و هلند دو سال قبل روند گسترش اتحادیه را به صورت موقت، متوقف کردند، ضربه دیده و بلغارستان نیز در حال حاضر مانعی بر سر راه پیوستن مقدونیه شمالی به این اتحادیه است.

کوزوو و صربستان در حال حاضر احساس می‌کنند که آمریکا جلوی آنها را برای ملحق شدن به این اتحادیه گرفته پس از آن که سال قبل از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت به کاخ سفید دعوت شدند تا توافق عادی سازی اقتصادی را امضا کنند اما آنطور که باید، این توافق پیش نرفت. اتحادیه اروپا اما به وعده‌اش برای اجازه دادن به کوزوو برای مسافرت بدون ویزا عمل نکرده است.

کشورهای حامی گسترش اتحادیه اروپا شامل اتریش، ایتالیا، کرواسی، اسلوونی و کشورهای حوزه بالتیک نتوانستند نظر آلمان و فرانسه را درباره بلغارستان برگردانند.

اتحادیه اروپا دیگر موافق عضویت ۶ کشور بالکان نیست
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 + 13 =