کد خبر : 282140
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
-

پیشنهادهایی به صندوق اعتباری هنر

پیشنهادهایی به صندوق اعتباری هنر

کامران پارسی‌نژاد در نوشتاری با تقدیر از اقدامات اخیر صندوق اعتباری هنر، پیشنهاداتی را به این صندوق ارائه کرد.

به گزارش عصرقائم، این نویسنده در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است: “جناب آقای‌ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای گذشته از اعطای تسهیلات کم‌بهره و بلاعوض از طریق صندوق اعتباری هنر به هنرمندان خبر دادند. هنوز مدت کوتاهی از انتصاب آقای سیدمجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نمی‌گذرد که شاهد اقدامات مهم و تاثیرگذاری در جهت حمایت از اهالی قلم و هنر هستیم. این نشان می‌دهد که وزارت ارشاد قصد وعده و وعید ندارد و در عمل برای رفع مشکلات اهالی قلم و هنر تلاش می‌کند. از آن‌جایی که متاسفانه فرهنگ تشکر کردن در جامعه کنونی ما کمرنگ شده است و مردم صرفا گلایه‌ها و درخواست‌های خود را مطرح می‌کنند بر خود واجب دانستم تا با تشکر از مسئولینی که پیش از دادن وعده عمل می‌کنند، فرهنگ خوب قدردانی را که به فراموشی سپرده شده است، تقویت کنم.

همان‌طور که مستحضرید در طی این هفته به منظور پوشش حداکثری هزینه‌های درمانی خانواده بزرگ فرهنگ، هنر و رسانه کشور، صندوق اعتباری هنر همچون سالیان گذشته خدمات بیمه تکمیلی اعضای خود را از تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۰۱ تا ۱۴۰۱/۰۶/۳۱ ارائه داد. جالب این است با توجه به افزایش تعرفه‌های ارائه خدمات درمانی که از سوی شرکت‌های بیمه‌گر مورد تأیید بیمه مرکزی (به‌طور میانگین با حداقل ۶۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته) اعلام شد، صندوق اعتباری هنر در راستای دستور وزیر محترم ارشاد و به‌منظور حمایت از اعضای تحت پوشش، تلاش خود را به کار گرفته است تا بیشترین خدمات با کمترین هزینه برای اعضا منظور شود. بی‌شک جایگزینی بیمه قبلی با بیمه جدید اقدام بسیار مهمی بود که نتیجه آن را به‌زودی اهالی هنر و قلم خواهند دید. بیمه جدید با غالب مراکز درمانی معتبر و مهم در ارتباط است و توانمندی زیادی در رفع مشکلات اهالی قلم دارد. جدای از آن مبالغ پرداختی به هنرمندان با توجه به افزایش نرخ درمان چندبرابر شده است. این در حالی است که نسبت به سال گذشته، هیچ‌گونه افزایش قیمتی در سهم حق بیمه پرداختی اعضا در قرارداد ۱۴۰۰-۱۴۰۱ اعمال نشده است. بی‌شک این اقدام بسیار حائز اهمیت است و نباید به راحتی از آن عبور کرد. جدای از آن دیدار مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با مدیرعامل یکی از بانک‌ها می‌تواند گام مفیدی برای اعطای وام باشد.

در این‌جا لازم می‌دانم ضمن تشکر از زحمات مسئولین محترم ارشاد توجه دوستان را به مسئله بازنشستگی اهالی قلم جلب کنم. از آن‌جایی که بسیاری از هنرمندان تحت پوشش بیمه نویسندگی هستند و در دوایر دولتی و خصوصی فعالیت ندارند لاجرم بر اساس تعرفه حقوقی تعیین‌شده بعد از بازنشستگی حقوق دریافت می‌کنند. میزان حقوق در نظر گرفته‌شده در حد و اندازه حقوق یک کارگر ساده است. این در حالی است که اهالی قلم و هنر در طی سالیان متمادی با خویشتن‌داری و صرفا به دلیل عشق و علاقه به حرفه خود تلاش کرده و بی‌شک تاثیر زیادی بر جامعه، فرهنگ و باورهای مردم گذاشته و می‌گذارند. جا دارد در این مقطع در این خصوص راه‌کاری مطرح بشود تا حقوق بازنشستگی هنرمندان به طریقی افزایش یابد. در ارتباط با اعطای وام نیز باید در نظر گرفت که بسیاری از هنرمندان به سختیتوان پرداخت وام‌های بدون بهره را دارند. در عین حال که دریافت وام هم برای‌شان مهم است. لذا در شرایط خاصی که صنعت نشر کتاب و فعالیت‌های هنری افول کرده و غالب هنرمندان در شرایط سختی به سر می‌برند خوب است وام اعطاشده بدون بهره باشد. در شرایط کنونی گاهی برخی هنرمندان ممکن است در رویارویی با مسائل زندگی به صفر مرزی برسند. لاجرم کمک بلاعوض به این گروه از افراد جایز و ارزشمند است. در این خصوص صحبت از ارائه بسته‌ای خاص به هنرمندان شده است اما توضیح دقیقی در این خصوص داده نشده است. آیا صندوق قصد دارد یک بار برای همه اهالی قلم تسهیلاتی را در نظر بگیرد یا کمک بلاعوض به برخی هنرمندان در شرایط خاص را در دستور کار خود قرار می‌دهد و برای همیشه پا برجا می‌ماند؟ در هر حال هر اقدامی متولیان و مسئولین محترم ارشاد انجام داده‌اند ارزشمند است و پیشنهادات مطرح‌شده خدشه‌ای بر قدردانی هنرمندان ایجاد نخواهد کرد.”

پیشنهادهایی به صندوق اعتباری هنر
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + یازده =