کد خبر : 282099
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
-

امام حسین(ع) الگوی تمام آزادیخواهان جهان است

امام حسین(ع) الگوی تمام آزادیخواهان جهان است

برخی اندیشمندان هندوستان در وبینار «پیام انسانیت» که (۶ مهرماه) به همت خانه فرهنگ کشورمان در بمبئی برگزار شد، تأکید کردند: امام حسین(ع) الگوی تمام آزادیخواهان جهان است.

به گزارش عصرقائم،  به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس و زنده نگهداشتن نام و یاد شهدای دلاور، ایثارگر جنگ تحمیلی، خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی هند وبیناری با عنوان «پیام انسانیت» با حضور علماء، اندیشمندان، اساتید، دانشجویان، جوانان و جمع کثیری از جماعت علوی بوهرا گجرات در بستر فضای مجازی (زوم) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی‌پور، نماینده مقام معظم رهبری در شبه قاره هند در سخنرانی خود، بیان کرد: سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) پس از مرگ معاویه و به درخواست مردم کوفه در سال ۶۱ هجری قمری به سوی کوفه حرکت کردند و این سر آغاز قیامی بود که تا ابد ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این قیام ثمرات بی شماری داشت که اولین اثر ان آشکار شدن چهره حکومت استبدادی و ستمگر یزید ملعون بود که در انتها به فروپاشی حکومت امویان انجامید. خطبه‌‎های امام سجاد (ع) و حضرت زینب کبری (ع) باعث رسوایی حکومت امویان شد.

نماینده مقام معظم رهبری در شبه قاره هند همچنین، گفت: در کوفه حضرت زینب (س) چنان پایه‌های حکومت ابن زیاد ملعون را لرزاند که مجبور شد هرچه زودتر اسرای کربلا را به شام بفرستد و در شام نیز، حضور امام سجاد (ع) و زینب کبری (س) چنان مراسم عیاشی یزید که تصور می‌کرد فاتحی بزرگ شده است را برهم زدند و باعث خوار و ذلیل شدن او و موجب تبدیل شدن غرور و تکبرش به خذلان شد و از سوی دیگر، مظلومیت خاندان عصمت و طهارت (ع) بر همگان مسلم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌پور ادامه داد: دومین اثر قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تبدیل قیام آن امام همام به الگوی جامع و کامل برای قیام‌ها و جنبش‌های آزادی خواه جهان شد که تا امروز شاهد آنها هستیم.

وی با تأکید بر اینکه خون مطهر آن امام همام، اسلام ناب را احیاء و دین اسلام را زنده کرد، عنوان کرد: سومین اثر قیام والای سید و سالار شهیدان ناکامی برای مسببان این حادثه بود. عمر سعد لعنه الله علیه با ارتکاب به این عمل پلید تصور داشت می‌تواند بر ری حکومت کند اما در نهایت موفق نشد. ابن زیاد پس از چندی از کوفه به بصره رفت و نتوانست مدت زیادی حکومت کند و همه آنها توسط مختار ثقفی به هلاکت رسیدند. دشمنان باید بدانند حرکت‌های آزادیخواه به تأسی از قیام سید و سالار شهیدان توانسته‌اند به کامیابی برسند و خواهند رسید و از سوی دیگرستمگران در مقابل این تفکر هرگز به اهداف شوم خویش نخواهند رسید و جز سرافکندگی برای ایشان چیزی بدنبال نخواهد داشت.

محسن آشوری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی در این مراسم، گفت: جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر اعظم (ص) دچار دگرگونی‌های بسیار زیاد شد. اگر به تاریخ مراجعه کنید به خوبی متوجه می‌شویم که آرمان‌های والایی که در ابتدای حکومت اسلامی بود همگی در مدت کمتر از چهل سال دستخوش تغییر می‌شوند و فردی ظالم و ستمگر به سلطنت می‌رسد که از معیارهای انسانی و بشری هیچ چیز نمی‌دانست و قدرت بلا منازع را برای خود می‌خواستند.

وی اظهار کرد: قیام امام حسین (ع) در زمانه‌ای رُخ می‌دهد که همه جا راخفقان فرا گرفته است و هیچ کسی نمی‌توانست بر ضد حکومت ستمگر یزید سخن گوید اما امام قیام خود را از کنار خانه خدا آغاز کردند.

آشوری تأکید کرد: با شهادت ایشان و یاران با وفایشان و افشاگری‌های حضرت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) پایه‌های کاخ ستم به لرزه در می‌آید و حکومت ظلم اموی نابود می‌شود و قیام امام حسین (ع) موجب شد که اسلام ناب محمدی (ص) دوباره احیا شود. آن امام همام الگوی کاملی برای بشریت و آزادی خواهان هستند و قیام ایشان تا ابد پایدار خواهد بود.

ماذون سعید الخیر، رهبر آینده جماعت بوهرا علوی برودا ایالت گجرات در سخنرانی خود، گفت: خداوند سبحان را بسیار شاکر هستیم که پیامبر اسلام (ص) را الگوی کامل در جامعه انسان‌ها قرار داد و ایشان را رحمة للعالمین اعلام کردند.

وی یادآور شد: خاندان عصمت و طهارت در زمان خود نیز اسوه کاملی برای جامعه خود بودند و سید الشهدا (ع) از سال ۶۱ هجری تاکنون اسوه کامل برای بشر است و اخلاق اسلامی را از گذشته تا کنون به نسل‌های پس از خود ارائه داده‌اند.

امام حسین(ع) درس فداکاری و ایثار را به بشریت آموخت

در ادامه این مراسم، میلیند خیر ـ Milind Kher ـ روانپزشک و مختصص اعصاب و روان به بیان داستانی در مورد فرشته‌ای به نام فطروس پرداخت و گفت: سید الشهدا(ع) در میان مذاهب گوناگون دارای جایگاه و درجه‌ای والا است و قیام ایشان تا ابد زنده خواهند بود و درس‌های آن، الگوی کامل برای آزادی خواهان جهان خواهد بود.

سید ضیا الرحمن، استاد بخش داروسازی دانشکده جواهر لعل نهرو اظهار کرد: امام حسین (ع) و راه ایشان، چراغ راهی برای آزادی خواهان و طرفداران عدل و عدالت خواهد بود. ایشان به همگان درس خودگذشتگی و ایثار دادند و با قیام خود به همگان نشان دادند که بایستی در مقابل ظالم و ستمگر ایستاد و از آرمان‌ها و اعتقادها دفاع کرد.

آهوجا، رئیس گروه صنعتی آهوجا و رئیس بنیاد ضد تروریست تأکید کرد: پیامبران و اولیای همه ادیان و مذاهب برای راهنمایی بشر از سوی خداوند سبحان انتخاب شده‌اند و تنها هدفشان رستگاری انسان‌ها بوده است و اگر جوامع و گروه‌ها از دستورات آنها به درستی پیروی کنند، هیچ گاه برای هیچ انسانی مشکلی ایجاد نمی‌شود و می‌توانند در کنار هم به خوبی زندگی کنند.

مفتی منظور ضیاءالدین، اندیشمند دینی و رئیس هیأت امنای علمای اهل سنت هند سخنانی را در مورد قیام امام حسین(ع) بیان کرد. وی گفت: اگر تاریخ اسلام را مورد مطالعه عمیق قرار دهیم به خوبی پی می‌بریم که یزید نمادی واقعی از رذیلت‌های انسانی بود و نمادی از حکومتی فاسد در جهان.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) با خاندان و یاران با وفایش در مقابل آنها ایستادند و این حرکت امام درس مهمی برای انسان‌ها است و نشانگر پیروزی خون بر شمشیر خواهد بود.

ذوالقرنین بای صاحب حکیم الدین، رأس الحدود بهره‌های علوی اظهار کرد: نام بردن از امام حسین (ع) اشاره به همه خوبی‌‎های و یادآور انسانیت و مقابله با ظلم و ستم است و قیام ایشان چراغ راهی برای آزادی خواهان جهان خواهد بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد جواد فیضان جوادی، رئیس جامعه فاطمیه بمبئی با اشاره به واقعه روز عاشورا بیان کرد: آزادگی نشانه‌ای از وابستگی به معیارهای اخلاقی است که هر فرد در هر دین و مذهب بایستی به آن پایبند باشد. امروزه در دنیا این واژه بسیار غریب است و بسیاری از افرادی که به مراکز قدرت وابسته هستند و همین امر باعث شده که منافع خود را بر هر چیز، حتی اخلاق مقدم به شمار آورند ولی امام حسین (ع) با نثار خون خود و خاندان و یارانشان نشان دادند که وابستگی به هیچ یک از لذایذ دنیا ندارند و ما به عنوان پیروان ایشان بایستی راه آن امام همام را پیشه خود سازیم.

محمد وجیه الدین به عنوان آخرین سخنران این مراسم، با اشاره به سفر خود به ایران اسلامی و عتبات عالیات، آن سفری را فراموش نشدنی توصیف کرد.

امام حسین(ع) الگوی تمام آزادیخواهان جهان است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت + یازده =