کد خبر : 281883
تاریخ انتشار : شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
-

آیا به دنبال یک ازدواج موفق هستید؟

آیا به دنبال یک ازدواج موفق هستید؟

ازدواج قراردادی اجتماعی است که دو فرد را متعهد به ماندن در کنار یکدیگر و پذیرش برخی مسئولیت ها در قبال یکدیگر می کند.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام انتخاب نو، باید به این موضوع نیز تاکید شود که برای تدام یک رابطه، تعهد شخصی نیز نیاز است که در مدت آشنایی شکل می گیرد و در طول زندگی مشترک ادامه پیدا می کند. طبق نظر مشاوران مراکز مشاوره تهران متاسفانه اکثر افرادی که تصمیم به ازدواج می گیرند شناخت صحیحی از ازدواج یا برنامه ریزی مشخصی برای زندگی مشترک ندارند و اغلب پس از مدت کوتاهی با مشکلات و تعارض هایی رو به رو می شوند و برای مقابله با آن ها آمادگی و مهارت کافی ندارند. مهم ترین عاملی که به داشتن ازدواج موفق کمک می کند شناختی است که هر یک از زوجین نسبت به خود دارد. این شناخت با تصمیم گیری آگاهانه درباره انتخاب های هر فرد همراه می شود که نتیجه آن پذیرش مسئولیت این انتخاب است. برای این که ازدواج موفقی داشته باشید باید آمادگی های لازم را قبل از ازدواج داشته باشید که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

آمادگی هیجانی:

بر اساس گفته محمد رضا تابع جماعت فردی که دارای آمادگی هیجانی می باشد، در مواجهه با نا کامی، بهترین شرایط را ایجاد می کند و فعالیت هایش را برای غلبه بر موانع هماهنگ می کند یا عوامل اجتناب ناپذیر را  می پذیرد. برای فردی که آمادگی ندارد، نا کامی موقعیتی برای پرخاشگری و کج خلقی است.

فرد دارای آمادگی هیجانی دارای توانایی دوست داشتن است و همچنین توانایی برای درک احساسات دیگران را دارد. قرار گرفتن در یک رابطه ی عاطفی مستلزم توجه کردن به خواسته ها و نیازهای فرد مقابل است و با این روش رابطه ی آن ها به سمت موفقیت و لذت پیش می رود. همه ی روابط انسان ها نیازمند آمادگی هستند، ولی ازدواج نیازمند آمادگی بیشتری است. افراد متاهل برای مدت طولانی، به اندازه ای نزدیک به یکدیگر زندگی می کنند که عدم آمادگی برای آن ها آسیب زا است. خود محوری در دوره ها یا چرخه های بد زندگی، حالت دفاعی طرف مقابل را تحریک می کند. در ازدواج، چرخه های رفتار به سرعت گسترش پیدا می کنند و فرصت هایی برای سرد شدن از یکدیگر، جدایی و چرخه های شکست ایجاد می شود. فردی که دارای آمادگی هیجانی می باشد می تواند از شکل گیری چرخه های منفی جلوگیری کند. قرار گرفتن در رابطه ی زوجی مستلزم حمایت کردن و حمایت شدن است و به معنی این است که هر فرد باید بتواند نیازهای همسر را مانند نیازهای خود ادراک کند و همچنین مستلزم این است که هر شخص فردیت و هویت منحصر به فرد خود را حفظ کند و برای هویت مستقل دیگری احترام قائل باشد. می توان گفت که ازدواج موفق نیازمند تعادل بین فردیت و با هم بودن و بین استقلال و وابستگی می باشد. برای مشاور تلفنی و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

آمادگی اجتماعی:

طبق نظر دکتر نسرین باقری آمادگی اجتماعی یکی از مهم ترین، جنبه های رشد شخصی است و معیار سنجش آمادگی اجتماعی هر فردی، میزان سازگاری او با دیگران است و شامل تمام افرادی می شود که شخص با آن ها در ارتباط است. انسان با کسب تجارب زیاد در می یابد که رضایت در گرو مبادله ی عواطف و احترام به دیگران حاصل می شود و احساس خوشبختی و مفید بودن به میزان آمادگی اجتماعی اش بستگی دارد.

آمادگی اجتماعی، نه تنها در سازگاری با افرادی که در حال حاضر با آن ها سر و کار دارد موثر است بلکه همیشه در میزان موفقیت شغلی و پیشرفت های آینده ی اجتماعی نیز تاثیر دارد. در حالت کلی می توانیم بگوییم آمادگی اجتماعی یعنی توانایی عملکرد انسان در اجرای رفتار مسئولانه ی اجتماعی، خود آگاهی، همدلی، مقابله با هیجانات و تصمیم گیری می باشد. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه می توانید به صورت مشاوره آنلاین در ارتباط باشید.

آمادگی مالی:

باید به این نکته توجه داشت که زوجین قبل از ازدواج به پختگی اقتصادی دست پیدا کنند. حداقل درآمد یک زوج برای کنار آمدن با یکدیگر از یک زوج به زوج دیگر متفاوت است و بستگی به ارزش های آن ها دارد. و هر زوجی، حداقل استانداردی برای زندگی اش دارد. فردی که تصمیم به ازدواج می گیرد باید از حداقل توانایی اقتصادی برخوردار باشد. آمادگی مالی یعنی داشتن شغل مناسب، معاش مناسب و مدیریت مالی مناسب می باشد.

شناخت از خود برای داشتن ازدواج موفق ضروری می باشد و نیازمند آگاهی از عواملی است که بر عملکرد فردی و اجتماعی افراد تاثیر می گذارد. رفتار ها، شناخت ها، هیجان ها، ویژگی های جنسیتی و عوامل اجتماعی از مهم ترین این موارد هستند. هر فردی هر کدام از موارد گفته شده را به صورت آگاهانه و نا آگاهانه وارد زندگی مشترک می کند و به رابطه شان تاثیر می گذارد  افراد با شناخت این عوامل می توانند نقاط قوت و ضعف و علت برخی از رفتارها یا هیجان های خود آگاهی پیدا کنند. در طول جلسات مشاوره پیش از ازدواج در مرکز مشاوره انتخاب نو به افراد کمک می شود تا بتوانند به شناخت نسبی از خود و فردی برسند که برای همسری آینده انتخاب کرده اند و همچنین از میزان آمادگی برای ازدواج، در اختیار قرار دادن اطلاعات واقعی و مناسب با فرهنگ جامعه و اصلاح افکارها، باورها و اعتقادات نادرست و همچنین در صورت لزوم، مهارت های لازم و مورد نیاز برای بهبود عملکرد فردی و زوجی را به آن ها آموزش می دهند.

آیا به دنبال یک ازدواج موفق هستید؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × دو =