کد خبر : 281850
تاریخ انتشار : جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
-

شریفی‌نیا و اکبر عبدی با هم تام و جری هستند

شریفی‌نیا و اکبر عبدی با هم تام و جری هستند

مسعود ده‌نمکی نظرش را درباره بازیگرانی که تاکنون با آن ها همکاری کرده است، چنین عنوان می‌کند: اکبر عبدی سربازی نرفت ولی در سه «اخراجی‌ها» دوره سربازی اش را گذراند. امین حیایی یکی از بازیگران بسیار خوب است. شریفی نیا هم کُپُل سینما است و با اکبر عبدی تام و جری هستند.

به گزارش عصرقائم، مسعود ده نمکی ـ کارگردان سینما و تلویزیون ـ درباره دوران دفاع مقدس عنوان کرد: شرایط سنی ما در زمان جنگ ایجاب می کرد که برای دفاع از کشور بجنگیم. در سن ۱۷ سالگی به جبهه رفتم و تا پایان جنگ آن جا رزمنده بودیم و به عنوان تک تیرانداز وارد گردان سلمان لشکر محمد رسول الله شدم. پس از آن در چند عملیات حضور داشتم تا آخر جنگ هم بودم. با تقلب یک سال شناسنامه‌ام را دستکاری کردم تا اجازه اعزام به من بدهند و در نهایت بزرگ شدن من در جبهه بود.

ده نمکی تصریح کرد: شخصی می‌گفت جنگ عراق علیه ایران آخرین جنگ بشری است که انسان در برابر آهن قرار گرفت و بعد از آن جنگ‌ها الکترونیک می شود و خیلی کم جنگ کلاسیکی رخ می دهد. در این نوع جنگ عامل انسانی و روحیات و بعد معنوی خیلی تاثیرگذار است و در همه جنگ‌ها صادق است. شهید مطهری می گوید «وقتی شیپور جنگ نواخته می شود مرد و نامرد را جدا می کند» درباره مردها در موقعیت های مختلف زیاد حرف زده ایم اما درباره نامردهای این جبهه صحبتی نکرده ایم.

وی افزود: سخنی از امام خمینی (ره) هم وجود دارد که می فرمایند «جبهه دانشگاه انسان سازی است». شاید از نظر جسمی در جبهه‌ها بزرگ شدیم اما آنجا در واقع آدم شدن و تغییر انفسی است که انسان را به صورت روحی و باطنی بزرگ می کند چون افراد در محک امتحان عملی خداوند قرار می گیرند. وصیت نامه های جوانان ۱۷ ساله را که می خواندیم حرف های عارف های مسن  را می زدند که با سال ها سیر و سلوک به آن حجم از بیزاری از دنیا رسیده اند. خیلی ها در این مسیر ادعا داشته اند اما بسیاری پای عمل که می رسد نمی توانند از جان خود بگذرند.

این کارگردان سینما بیان کرد: تغییراتی که جنگ در ما به وجود آورد گفتنی نیست ملموس است؛ آن عاملی که جوان را از آرامشش در شهر و پیش خانواده می کشد در خاک و خون و تا اندازه ای گیرا است که جوانان دلشان نمی خواست برای مرخصی هم برگردند. قطعا چنین اراده ای عشق جنگ نبود که آن ها را نگه می داشت. آن اتفاقی که می افتاد به دلیل این بود که جبهه نسبت به خارج از مرزها مدینه فاضله حساب می شد اما درون خودش هم چالش هایی وجود داشت مثلا همه افراد شجاع و نترس نبودند. آن هایی که می آمدند یک گام از آن هایی که نمی آمدند بالاتر بودند. آن هایی که شب عملیات موج ۰۲۱ نمی گرفتند که یاد شهر کنند و کم بیاورند باز هم یک پله از کسانی که نتوانسته بودند از دنیا دل بکنند بالاتر بودند. بسیاری هم تا عملیات می رفتند و پای میدان مین کم می آوردند و هوای بازگشت می کردند. در شب عملیات کمتر کسانی بودند که حاضر می شدند جلوی دوشکا بایستند.

ده نمکی درباره اصطلاحشان در بین رزمندگان توضیح داد: موج ۰۲۱ به این معنا است که در جبهه به خاطر اینکه کد تلفن تهران ۰۲۱ است می گفتیم موج ۰۲۱  کسی را گرفته یعنی او هوای خانواده و زندگی اش در تهران را کرده است.

وی از رابطه صمیمانه خود با دیگر رزمندگان گفت: کتاب «آدم باش» خاطراتم از تولد تا پایان جنگ است. جبهه به خاطر آدم هایش برای ما عزیز بود؛ نزدیک به ۴۰ سال از آن روزها گذشته اما هنوز هم با رزمندگان از فامیل به هم نزدیک تر هستیم. آن آدم های فداکار و ایثارگر را در جبهه ها از دست دادیم، افرادی که روی مین رفتند تا دیگران عبور کنند و دیگران زندگی کنند؛ به خاطر اینکه چنین انسان هایی را از دست دادیم در چاپ نشریات فکر کردم حالا که زنده برگشته ام باید برای آرمان های آن ها بجنگم نه خود آن ها.

کارگردان «معراجی ها» درباره ارزش قهرمانان برای مردم در دیگر کشورها تصریح کرد: در مسکو مقبره شهدای گمنام هست که بسیار مورد توجه مردم بود و عروس و دامادها گل می آوردند روی مزار این شهدا می گذاشتند و بعد زندگی شان را آغاز می کردند. روزی در فرودگاه یکی از کشورهای خارجی دیدم همه افراد دور یک فرد جمع شده اند فکر کردم یک بازیگر معروف یا یک فرد سلبریتی است اما بعدا فهمیدم پیرمردی که مدال های زیادی بر گردن دارد در آن مکان حضور دارد که بازمانده جنگ جهانی دوم بود و جوانان در فرودگاه از او عکس می گرفتند. دنیا با قهرمان های خود اینگونه رفتار می کند، در کشورهای دیگر در متروها جایگاه های ویژه برای جانبازان جنگی در نظر گرفته می شود و اسم خیابان ها در این کشور بر اساس اسامی قهرمانان انتخاب می شود و پز نامزدهای ریاست جمهوری در گذشته حضورشان در جبهه بوده است.

ده نمکی افزود: نشریه راه انداختم برای حفظ آرمان بچه ها تا آن ها را برجسته کنم اسمش هم شلمچه بود چون بدترین جنگ ها در شلمچه اتفاق افتاد، روی کاغذ کاهی شهدا را معرفی می کردم تا آرمان های هم سنگرانمان را مطالبه کنم.

وی ادامه داد: فرزند کوچک ترم موقع خواب می گفت از خاطراتی که تا حالا برای کسی نگفتی برایم بگو. مثل قصه خاطراتم را برایش تعریف می کردم و کیف می کرد که از من آتو دارد و چیزهایی را می داند که به رسانه ها نمی گویم. با بچه های ایران و دنیا باید با زبان خودشان از وضع جبهه بگوییم و سعی کردم در آثارم هم با ادبیات جهان شمول وضع جبهه را با ادبیات اقشار مختلف برای مردم روایت کند.

کارگردان سینما بیان کرد: عجیب ترین خاطره ام از اخراجی ها۱ زمانی بود که امین حیایی ماسک خودش را به دختری که درگیر شیمیایی شده بود، می دهد که آن دختر فرزند خودم بود که آن روز کلاس اول بود. یک روز برای برگرداندش از مدرسه به دنبالش رفتم که یکی از بچه های کلاس مرا از پنجره دید و از کلاس بیرون آمد و شروع کرد به خواندن “ایول ایول داش مجید و ایول ایول ایول داش مسعود و ایول” و بعد همه مدرسه در دادن این شعار او را همراهی کردند.

ده نمکی اظهار کرد: به نظرم کاری به این عظمت نمی توانست اینگونه تاثیرگذار باشد. وقتی از جبهه برمی گشتم فکر می کردم همه مردم کل خیابان ها را پر کرده اند و روبان ها را حاضر کردند تا جشنی بزرگ به مناسبت این پیروزی برگزار کند اما آن روز سیستم تبلیغاتی ما بلد نبود از این پیروزی درست استفاده کند. من در اخراجی ها۲ به این حس رسیدم. وقتی این فیلم اکران شد سینماها شبانه‌روزی شده بود، بلیط نبود و میلیون ها نفر برای دیدن این فیلم به سینما آمدند؛ مردم کف زمین می نشستند در سینما فرش می انداختند و چای دم می کردند تا این فیلم را ببینند. در شمال خانواده‌ها از روستا به شهر می رفتند که فیلم را ببینند. این حس برایم غرورآفرین بود.

وی درباره استقبال از «اخراجی ها» گفت: یکی از روزنامه های خارجی درباره این فیلم نوشته بود اخراجی ها تصورات آمریکا را درباره جوانان ایران به هم ریخت. چون آن ها فکر می کردند اگر دوباره جنگ شود همان کهنه سربازان دفاع مقدس دوباره به جبهه می روند اما استقبال این چنینی از یک فیلم جنگی همه قشرهای مختلف مردم را به سینماها کشاند و نشان داد که هنوز هم کسانی هستند که برای وطن خود بجنگند.

این کارگردان تصریح کرد: نظرش را درباره بازیگرانی که در سینمایی های اخراجی ها با آن ها همکاری کرده بود : اکبر عبدی سربازی نرفت ولی در اخراجی های یک دو و سه دوره سربازی اش را گذراند. امین حیایی یکی از بازیگران بسیار خوب سینما است. شریفی نیا کپل سینما است و با اکبر عبدی تام و جری هستند.

ده نمکی خبر داد: در حال تدوین و چاپ فرهنگنامه ای هستیم که بزرگترین کار مرجع جنگ در دنیا است. در این فرهنگنامه تاریخ نویسی اسارت از چند هزار اسیر دفاع مقدس انجام شده و خاطراتشان جمع آوری شده است که می تواند منبع خوبی برای تحقیقات در موضوع دفاع مقدس باشد.

برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی و عبدالرضا امیراحمدی مجریانی هستند که هر کدام در شب‌های مختلف برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند.

شریفی‌نیا و اکبر عبدی با هم تام و جری هستند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =