کد خبر : 281715
تاریخ انتشار : جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۲۰
-

برهم صالح: عراق درگیر جنگ علیه فساد است

برهم صالح: عراق درگیر جنگ علیه فساد است

برهم صالح، رئیس جمهور عراق، بر ضرورت همکاری جهانی برای مبارزه با فساد و تحقق صلح در سوریه و یمن تأکید کرد.

به گزارش عصرقائم، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در سخنرانی خود در هفتاد و ششمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تأکید کرد که عراق با فداکاری و سلحشوری نیروهای خود و با کمک و حمایت ائتلاف بین المللی و دوستان و همسایگان خود و نقش پررنگ مرجعیت عالی دینی در نجف اشرف که ملت را به رویارویی سرنوشت ساز با تروریسم فراخواند، توانست خاک خود را از لوث داعش پاک کند و جهان را از جنایت های آن در امان نگه دارد.

او گفت که کوتاهی و درگیر شدن به نزاع ها فرصتی برای بازگشت تروریسم و تهدید امنیت کشورها و ملت‌ها خواهد بود و نباید درباره خطر تروریسم سهل انگاری کرد.

صالح تأکید کرد که پایان دادن به تروریسم جز با از میان بردن فساد به عنوان اقتصاد سیاسی خشونت و تروریسم ممکن نیست و افزود که فساد و تروریسم دو پدیده در هم تنیده و در خدمت یکدیگر هستند و افزود که مبارزه با فساد یک تکاپوی ملی در عراق است و عراق راهی جز پیروزی در این جنگ ندارد.

رئیس جمهوری عراق خواستار کمک به عراق در شناسایی و بازپس گیری اموال قاچاق شده از عراق شد و بر ضرورت تشکیل ائتلافی بین المللی برای مبارزه با فساد و بازپس گیری اموال غارت شده تأکید کرد.

او همچنین انتخابات عراق را حادثه ای سرنوشت ساز و ملی خواند که پیامدهای در سطح همه کشورهای منطقه خوهد داشت و در پاسخ به مطالبه‌ای مردمی و اجماع ملی برای اصلاحات ریشه‌ای و قرارداد سیاسی و اجتماعی تازه برای رفع اختلال در نظام حکومت داری عراق برقرار شده است.

او گفت که باید انتخابات را مسیر مسالمت آمیز اصلاحات از طریق پارلمان دانست و افزود که تضمین مشارکت گسترده مردم اولولیت اصلی است.

رئیس جمهوری عراق تأکید کرد که بخشی از بحران سیاسی در عراق نتیجه اختلال در نظام سیاسی و نبود اعتماد به انتخابات سابق است.

به گزارش میدل ایست نیوز، برهم صالح ادامه داد که عراق در قلب منطقه‌ای واقع شده که نزاع‌های گسترده ای را به علت فروپاشی نظام های سیاسی و امنیتی در ۴ دهه گذشته تجربه کرده و افزود که خالی شدن جای عراق در منطقه موجب برهم خوردن ثبات در صحنه سیاسی منطقه شد.

او گفت که عراق نیازمند نظام منطقه ای تازه ای مبتنی بر همکاری و پیوند اقتصادی میان کشورهای منطقه است و افزود که هرگونه صلحی در منطقه بدون عراق امن و باثبات و دارای حاکمیت ارضی کامل و بازیابی نقش محوری عراق در منطقه ممکن نخواهد بود و لازمه آن پایان دادن به نزاع دیگران در خاک عراق است.

رئیس جمهوری عراق گفت که این کشور گرفتار مشکلات زیست محیطی سختی ازجمله افزایش بیابان ها و کمبود منابع آبی است و افزود که لازم است برای احیای محیط زیست بین النهرین که روزگاری به حاصلخیزی و سرسبزی شناخته می شد تلاش کرد.

او ادامه بحران سوریه و پیامدهای انسانی آن بر ملت سوریه را غیر قابل قبول دانست و گفت که وقت آن رسیده که با جدیت برای پایان دادن به رنج های ملت سوریه تلاش شود.

برهم صالح تأکید کرد که عراق بر موضع ثابت خود برای یافتن راه حل فراگیر و عادلانه مسئله فلسطین تأکید می کند و افزود که بدون تحقق کامل حقوق مشروع ملت فلسطین امنیت و ثبات در منطقه برقرار نخواهد شد.

رئیس جمهوری عراق ادامه جنگ در یمن و پیامدهای امنیتی و انسانی آن را موجب نگرانی دانست و خواستار راه حلی شد که ضامن امنیت و صلح در این کشور باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × چهار =