کد خبر : 281674
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
-

بورل: ایران به یک توافق نیاز دارد

بورل: ایران به یک توافق نیاز دارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گویی به موضوع از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین و آمادگی ایران در این زمینه پرداخت.

به گزارش عصرقائم، به نقل از شبکه پی. بی. اس، جوزپ بگرب مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گویی با این شبکه در پاسخ به این که چهار ماه است ایران و اروپا مذاکرات جامعی نداشته اند و آیا از نظر او این ایران است که امروز تمایلی به گفت و گوی جدی در زمینه احیای توافق هسته ای ندارد؟ گفت: البته دو ماه است، اما واقعیتش این است که باید در نظر داشته باشید تنها ۲۵ روز از زمان روی کار آمدن وزیر امور خارجه جدید ایران می گذرد. فرصت این را داشتم که روز گذشته شخصا با او دیدار کنم و گفت و گویی طولانی داشتیم.

بورل ادامه داد: او به من اطمینان داد که به میز مذاکرات در وین باز خواهند گشت. به عنوان هماهنگ کننده توافق هسته ای، تمام تلاشم را خواهم کرد تا این اتفاق بیفتد، توافق احیا شود، آمریکا به توافق بازگردد و ایرانی ها هم کاملا تعهدات هسته ای شان را اجرا کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این که آیا از نظر او برای اطمینان یافتن از بازگشت ایران به مذاکرات، احتیاج به اعمال فشار بر آن هست یا نه، بیان کرد: موضوع اعمال فشار نیست. فکر می کنم موضوع متقاعد کردن آنهاست که به یک توافق نیاز دارند. اقتصاد و جامعه ایران هم در وضعیت بدی قرار دارد. آن ها هزینه گزافی برای مسدود شدن ظرفیتشان در تامین نفت می پردازند. آن ها برای از سرگیری فعالیت اقتصادی به یک توافق نیاز دارند. تنها راه رسیدن به این توافق، بازگشت به میز مذاکره است.

بر اساس این گزارش، اظهارات بورل در پی این مطرح می شود که حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر، در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر این امر که دولت سید ابراهیم رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار داشت: همانطور که قبلا گفته شده است، ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت. ملاک ما عمل طرفهای مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت میکند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: متاسفانه رفتار و سیاستهای دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است. بایدن با وجود آنکه به صورت زبانی از سیاستهای ترامپ انتقاد کرده اما در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می کند.

وزیر خارجه در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های بورل برای پیگیری روند مذاکرات، اظهار داشت: اگر آمریکایی ها فکر می کنند با اعمال فشار علیه ایران نتیجه می گیرند صد در صد اشتباه می کنند. مردم ایران نشان داده اند به فشار و تهدید پاسخ سخت می‌دهند. سه کشور اروپایی بجای فشار به آمریکای ناقص برجام برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند. همه طرف ها باید بدانند، برجام می‌بایست برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریمهای غیرقانونی را ببینیم. همه طرفها باید عملا با برداشتن گامهای محکم پایبندی خودشان را به برجام ثابت کنند. این وضعیت غیرقابل قبول است که آمریکا از یک طرف گاهی حرفهای مثبت میزند و از طرف دیگر تحریمهای جدید علیه ایران اعمال می کند.

وزیر خارجه افزود: اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی آزمایی شود ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم. این کار سختی نیست که آمریکاییها به تعهدات خودشان بر اساس برجام عمل کنند و سه کشور اروپایی به بی عملی خود پایان دهند.

قدرت های جهانی تا کنون شش دور مذاکرات را پیرامون احیای توافق هسته ای در وین برگزار کرده اند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.

برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا گفته است که این مذاکرات می تواند ظرف چند هفته آتی از سر گرفته شود.

این مذاکرات در راستای بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به پایبندی کامل به توافق هسته ای برگزار شده است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و ضمن بازگردانی تحریم های قبلی علیه ایران، تحریم های متعدد جدیدی را نیز بر آن اعمال کرد. ایران با گذشت یک سال و نیم پس از متحمل شدن این تحریم ها و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در راستای پیداکردن راهکارهای عملی برای کاهش تاثیر تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، در چند گام تعیین شده از تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای فاصله گرفت.

مذاکرات وین در این راستا پیش می رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، امکان بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای را فراهم کند.

بورل: ایران به یک توافق نیاز دارد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 2 =