کد خبر : 281498
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
-

ارتقای اعتبار صنعت آزمایشگاهی و هدفمند شدن سرمایه‌گذاری‌ها

ارتقای اعتبار صنعت آزمایشگاهی و هدفمند شدن سرمایه‌گذاری‌ها

فقدان بانک‌های اطلاعاتی معتبر و جامع از توانمندی آزمایشگاهی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور معضلی است که می‌تواند اعتبار صنعت آزمایشگاهی را کاهش دهد.

به گزارش عصرقائم، مجتبی نسب، دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه نبود بانک اطلاعاتی معتبر از توانمندی‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی در کشور  موجب می‌شود که پژوهشگران در انجام پژوهش‌ها و همچنین صنایع برای انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود، با چالش‌های گوناگونی مواجه شوند، گفت: این اتفاق تاثیر مستقیمی در کاهش کیفیت خدمات حوزه بهداشت و سلامت دارد.

وی افزود: گاهی این عدم اطلاع باعث شده که با وجود تجهیزات آزمایشگاهی در کشور، برخی از آنها از دیگر کشورها خریداری شود. این کار یعنی خروج ارز از کشور و سرمایه گذاری موازی برای تجهیزاتی که در کشور وجود دارد و ظرفیت خدمات دهی آنها اطلاع‌رسانی نشده است.

به گفته نسب، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین راستا و با هدف ارائه تصویری درست و روشن از تجهیزات و تخصص‌های موجود کشور در حوزه آزمایشگاهی شکل گرفته و این اطلاعات جامع را در اختیار فعالان، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و علاقه‌مندان به این صنعت قرار می‌دهد.

دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: البته شبکه برای ارائه یکپارچه خدمات تعمیر و نگهداری مناسب برخی تجهیزات ارزشمند آزمایشگاهی، ارتقای آموزش‌های سازمان‌یافته برای کارشناسان آزمایشگاه‌ها و کاربران تجهیزات و تدوین استانداردهای آزمایشگاهی نیز تلاش می‌کند تا با این کار روند توسعه این صنعت را شتاب دهد و خدماتی جامع و کامل در اختیار فعالان این حوزه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این کار در کنار مزایای فوق، راهی است برای کاربردی‌تر کردن تحقیقات دانشگاهی و پژوهش‌های صنعتی؛ سرمایه‌های ارزشمندی که در صنعت آزمایشگاهی وجود دارد و به دلیل عدم بهره‌گیری مناسب از آنها به فراموشی سپرده شده‌اند. اما ایجاد یک شبکه جامع از فعالیت‌ها و دارایی‌های موجود می‌تواند مسیر شناسایی و استفاده از آنها را در کشور تسهیل کند و توانمندی و تخصص آنها را به زنجیره صنعت آزمایشگاهی کشور گره بزند.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، نسب همچنین گفت: این کار به «بهره‌مندی از کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف آزمایشگاهی»، «ایجاد تمرکز در پیگیری و انجام کارهای فنی و اجرایی»، «کاهش زمان بررسی و پاسخگویی به درخواست‌ها و امور ارجاع شده به شبکه»، «ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بهره‌برداری بیشتر از دانش فنی کارشناسان و متخصصان آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی کشور» و «افزایش میزان مشتری‌مداری شبکه آزمایشگاهی» نیز منجر شده است.

ارتقای اعتبار صنعت آزمایشگاهی و هدفمند شدن سرمایه‌گذاری‌ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − پانزده =