کد خبر : 280636
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
-

گزارش نیویورک تایمز از فشار ایران به دولت بایدن برای احیای سریع برجام

گزارش نیویورک تایمز از فشار ایران به دولت بایدن برای احیای سریع برجام

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره افزایش ظرفیت هسته ای کشورمان تصریح کرد که هدف جمهوری اسلامی ایران از این کار، اعمال فشار بر دولت بایدن برای احیای سریع توافق هسته ای ٢٠١٥ است.

به گزارش عصرقائم،

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود مدعی شد: ایران به زودی به ظرفیتی دست خواهد یافت که برای تولید مواده هسته ای لازم جهت ساخت یک بمب اتم تنها یک فاصله خواهد داشت و این یک تاکتیک است تا دولت آمریکا را برای بازگشت فوری به توافق هسته ای ٢٠١٥ تحت فشار قرار دهد.

این روزنامه در ادامه نوشت که اگرچه مقامات فدرال در آمریکا به طور علنی ارزیابی های خود در این زمنیه را اعلام نمی کنند اما در مکالمات پشت پرده می گویند که معتقدند ایران تا چند ماه آینده به ظرفیت لازم برای تولید سوخت مورد نیاز یک کلاهک هسته ای دست پیدا خواهد کرد.

این روزنامه می نویسد: دیوید آلبرایت رئیس موسسه علوم و امنیت بین الملل (ISIS) روز جمعه در یک کنفرانس خبری مدعی شد که ظرفیت غنی سازی کنونی ایران به این کشور اجازه می دهد تا سوخت مورد نیاز اولین بمب را ظرف یک ماه تولید کند. تولید سوخت بمب دوم نیز سه ماه و سومین بمب، پنج ماه زمان خواهد برد. وی در ادامه گفت که این اقدامات تلاشی است از سوی دولت جدید ایران تا امتیازات بیشتری، به گونه ای که به نفع این کشور باشد، بگیرد. ما باید دقت کنیم. نباید اجازه دهیم ما را بترسانند.

نیویورک تایمز در ادامه این گزارش نوشت: هفته های پیش رو باتوجه به آغاز نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل برای دیپلماسی بسیار حساس است. انتظار می رود که مقامات دولت ایران، شامل وزیر امورخارجه جدید این کشور در نشست حضور داشته باشند.

این روزنامه همچنین به نقل از کارشناسان نوشت: ایران و کره شمالی که به تازگی موشک کروز آزمایش کرده و نشان دادند که قادر به عبور از سیستم های دفاع موشکی هستند، در حال آزمودن دولت بایدن اند.

رُز گوت مولِر که یک مقام سابق در حوزه کنترل تسلیحات در چند دولت آمریکا بوده و اکنون در دانشگاه استنفورد فعالیت دارد، در این باره اظهار داشت: هر دوی این کشورها (ایران و کره شمالی) تلاش می کنند تا میز مذاکره را زمانی که دولت بایدن سرانجام به سمت آنها می چرخد، به نفع خود بچینند.

گزارش نیویورک تایمز از فشار ایران به دولت بایدن برای احیای سریع برجام
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − پنج =