کد خبر : 280589
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
-

ماجرای برداشت‌های شبانه ماسه از سواحل محمودآباد

ماجرای برداشت‌های شبانه ماسه از سواحل محمودآباد

طی سال‌های اخیر، استان مازندران دستخوش اتفاقات ناخوشایندی از جمله کوه خواری، دشت خواری، جنگل خواری، دریا خواری و حالا ساحل خواری از سوی برخی سودجویان بوده است؛ دستبرد به منابع ملی که در صورت تداوم، قطعا تبعات جبران ناپذیری را بدنبال خواهد داشت.

به گزارش عصرقائم، طی روزهای اخیر، برداشت غیرمجاز از سواحل محمودآباد به ویژه در  خشت سر روستایی از توابع بخش مرکزی این شهرستان، واکنش‌های اعتراض آمیز اهالی و ساکنان این منطقه را در پی داشته است.

بومیان این منطقه با اشاره به عمر طولانی این سرقت‌های شبانه از عدم برخورد قاطع دستگاه‌های مرتبط گلایه داشتند و از مسئولان توقع ورود و برخورد جدی با متخلفان را خواستار شدند.

خسرو طالبی فرماندار محمودآباد در این باره در گفت‌وگو ،  اظهار کرد: تاکنون کسی که مدرک مستندی بیاورد که این برداشت‌ها خلاف بوده و قانونی نیست، به ما ارائه نشده است.

وی افزود: در کنار جاده‌های اصلی شهر، ماسه‌های دپو شده وجود دارد و این دپوی ماسه را همه می‌بینند؛ ما هم این موضوع را گزارش دادیم و از دادگستری شهرستان سرخرود درخواست ورود به این ماجرا را دادیم؛ منتهی مستنداتی که دال بر اثبات این ماجرا از سوی اشخاصی باشد، وجود نداشت.

فرماندار محمودآباد، خاطرنشان کرد: با قاطعیت اعلام می‌کنم که اولین مستنداتی که از سوی اهالی و یا هر منبع دیگری به دست ما برسد، مطمئن باشید بنده خودم شخصا تا آخر پای برخود با این افراد می‌ایستم.

طالبی ادامه داد: ما تاکنون نتوانستیم مستنداتی را به دست آوریم که این فرد با امکانات و دستگاه‌های مکانیکی خود شب یا روزی در کنار سواحل، اقدام به برداشت غیرمجاز شن و ماسه کرده است.

وی تاکید کرد: ما از تمامی اهالی، شهروندان و بومیان منطقه می‌خواهیم که در صورت داشتن مدارک و مستنداتی در خصوص برداشت‌های غیرمجاز آن را به ما ارائه کنند تا در اسرع وقت و به صورت جدی، این موضوع را از طریق دستگاه قضا، پیگیری کنیم.

فرماندار محمودآباد، اعلام کرد: این برداشت‌ها تنها مربوط به سواحل محمودآباد نمی‌شود و در تمامی سواحل و رودخانه‌های استان در حال اتفاق است و متاسفانه آنچه که وجود دارد این است که در بسیاری از این دستبردها به شیوه‌های گوناگون، شکل قانونی برای آن درست می‌کنند.

طالبی یادآور شد: ما شدیدا پیگیر این ماجرا هستیم و در صورت به دست آوردن مدارک مستدل در کوتاه ترین زمان ممکن با متخلفان برخود خواهیم کرد.

حسینی دهیار روستای خشت سر محمودآباد نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: غالب این دستبردها به سواحل محمودآباد و به ویژه سواحل خشت سر، شبانه صورت می‌گیرد.

وی افزود: عمده این افراد، بومی و از اهالی روستاهای مجاور هستند که در نیمه‌های شب دست به دستبرد شن و ماسه از سواحل می‌زنند.

دهیار خشت سر محمودآباد، خاطرنشان کرد: عمده این سرقت‌ها توسط تیلر و نیسان صورت می‌گیرد و اینگوه نیست که با خودروهای سنگینی نظیر کامیون، این دستبردها صورت بگیرد.

حسینی ادامه داد: البته ما به کمک اهالی، جلوی خیلی از این افراد را گرفتیم و متعهد شده‌اند که تکرار این امر صورت نگیرد، اما تعداد معدودی هستند که شبانه و در خفا اقدام به دستبرد به شن و ماسه سواحل این منطقه می‌زنند.

وی بیان کرد: البته این دستبردها به آن میزانی که در فضای مجازی مطرح شده است نیست و آنگونه نیست که به صورت مستمر و در سطح وسیع صورت بگیرد.

دهیار خشت سر محمودآباد، گفت: اگر بخواهد این برداشت‌ها در روز و به صورت آشکار و یا با خودروهای سنگین صورت بگیرد، قطعا اهالی مطلع می‌شوند و قطعا جلوی این برداشت‌ها را خواهند گرفت.

حسینی متذکر شد: عمده موارد شناسایی شده از سوی اهالی، مواردی بوده که با تیلر و توسط بومیان منطقه صورت گرفته است و تذکرات لازم به این افراد نیز داده شده است.

طی سال‌های اخیر، استان مازندران دستخوش اتفاقات ناخوشایندی از جمله کوه خواری، دشت خواری، جنگل خواری، دریا خواری و حالا ساحل خواری از سوی برخی سودجویان بوده است.

این تخلفات که بعضا با مجوز و عمدتا بدون مجوز قانونی صورت می‌گیرد موجب شده است تا شن و ماسه و تپه های شنی در سواحل مازندران، شبانه به سرقت برود و این دستبردها بی شک تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

بی شک ورود دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در کنار دغدغه‌مندی ساکنان و اهالی این مناطق در برخورد با عاملان تخریب سواحل، دست سودجویان را از دست درازی به این منابع خدادادی کوتاه خواهد کرد.

ماجرای برداشت‌های شبانه ماسه از سواحل محمودآباد/دستبرد به منابع ملی با تیلر و نیسان!
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × یک =