کد خبر : 280465
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
-

وظیفه رئیس دولت نسبت به مردمی که به او رای ندادند

وظیفه رئیس دولت نسبت به مردمی که به او رای ندادند

نقاشی گفت: دولت‌ها و حکومت ها نمی توانند بدون داشتن میزان مناسبی از اعتماد عمومی کامیاب شوند.

به گزارش عصرقائم، حسین نقاشی در گفت و گو ، اظهار کرد: سرمایه اجتماعی را می توان در کنار سرمایه های اقتصادی و انسانی ، بخشی از ثروت ملّی به حساب آورد. این سرمایه بستر مناسبی برای بهره برداری از سرمایه انسانی و فیزیکی و راهی برای نیل به موفقیت قلمداد می شود.

وی ادامه داد: برخی از ابعاد و جنبه‌های سرمایه اجتماعی شامل اعتماد، صداقت، حسن تفاهم، سلامت نفس، هم دردی، دوستی، همبستگی، فداکاری و … هستند این ابعاد از طریق جریان آموزش، تبادل اطلاعات، شبکه های اجتماعی، مشارکت های مردمی، گروه های خودیاری و نوع دوستی و روحیه جمع گرایی را در برابر فردگرایی افراطی نقویت میکنند.

این فعال سیاسی گفت: در کنار این مفهوم (سرمایه اجتماعی) مفهوم سرمایه های نمادینِ اجتماعی نیز مورد اعتناست که در ارتباط با شخصیت های موثر و مورد احترام جامعه مطرح می شود. یعنی کسانی که کنش ها و گفتارشان بخش قابل توجهی از جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نقاشی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر کشور ما با بحرانی در این زمینه مواجه است. پیش‌تر به مواردی که ذیل مفهوم سرمایه اجتماعی می گنجند اشاره کردم؛ مثل دوستی، دگر دوستی و فداکاری یا کارهایی که ذیل مشارکت عمومی مطرح می شود. در جوامعی که به لحاظ اقتصادی دچار بحران‌های شدید هستند (که تاثیر به سزایی بر روابط مردم با مردم و مردم با حاکمیت می گذارد)، این موارد به خطر می افتند. ما نیز در شرایط بحرانی هستیم.

وی سپس گفت: پانادمی کرونا هم مسئله سلامت عمومی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و تاثیرات زیادی بر بحران اعتماد اجتماعی گذاشته است. آلام و مصیبت های مکرر که مردم با از دست دادن عزیزانشان تجربه می کنند این بحران را تشدید کرد و همبستگی اجتماعی و سرمایه های اجتماعی را تضعیف نمود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: رویکرد سیاسی کشور هم عمدتا سرمایه‌های اجتماعی را بر نمی‌تابد. از کسانی که بین مردم مرجعیتی دارند و گفتار و کنش‌هایشان محل بحث و گفت و گو است حمایتی نمی‌شود.

وی گفت: نکته اساسی این است که می توان بحران های امروز مردم به ناکارآمدی مدیریتی و نوع سو گیری ها در سیاست خارجی مربوط دانست. همچنین اولویت بندی هایمان در کشور دچار اختلال است. هنوز نمی دانیم اولویت اول کشور افزایش سطح رفاه عمومی ، حفظ محیط زیست، کاهش سطح بیکاری در کشور است یا موضوعاتی دیگری مثل پیگیری مسائلی در منطقه و سیاست جهانی .

وی افزود: مثلا گاهی می بینیم مبارزه با موضعی مثل فساد بیش از کار بنیادین به مچ‌گیری سیاسی و حذف کردن مفسدین غیر همسو بر می گردد.

نقاشی تصریح کرد: در سیاستهای داخلی به جای سیاست های زیر بنایی به سیاست‌های رو بنایی پرداخته شده و در سیاست های خارجی به خاطر رویکرد قالب مان در عرصه بین الملل که غرب ستیزی است ما به سمت شرق رفتیم و رویکرد موازنه منفی را فراموش کردیم. مجموعه این بحران های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باعث شده اولویت بندی هایمان در جامعه تغییر کند.

نقاشی خاطرنشان کرد: مهم ترین تاثیر این مباحث یعنی کاهش سطح درآمد مردم ، تحت تاثیر قرار گرفتن وضعیت معیشتیشان و بحران هایی که به صورت پی دی پی در دو دهه اخیر شاهدش بودیم بر همبستگی اجتماعی دیده شده است. در چنین شرایطی مردم مدام نگران خود هستند و خویی پیدا می کنند که به آن خودپرستی افراطی یا ایگوئیست می‌گویند؛ بنابراین فقط منافع شخصی خود را پی می گیرند. با ادامه این شرایط در میان مدت و دراز مدت شاهد افول همبستگی اجتماعی خواهیم بود.

وی با اشاره به ضرورت توجه دولت سیزدهم به سرمایه‌های اجتماعی گفت: مهم ترین موضوعی که دولت سیزدهم با آن مواجهه است مسئله اقتصادی و موضوع سلامت مردم در پانادمی کرونا است. طبیعتا مهم ترین مولفه های ضروری برای دولت آقای رئیسی کنترل و مهار این موضوعات است. اگر در این امر موفق شود می تواند بخشی از سرمایه اجتماعی از دست رفته را بازیابد.

این فعال سیاسی افزود: با توجه به نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گذشته و عدم مشارکت بخش قابل توجهی از جامعه در این انتخابات که خودش یک آسیب ، بحران جدی سیاسی و بحران محبوبیت برای دولت مستقر محسوب می شود؛ باید تاکید کرد که هرچه این بحران زودتر تسکین پیدا کند دولت در اجرای وظایف خود موفق تر خواهد بود.

نقاشی خاطرنشان کرد: اگر بحرانِ پذیرش که از سوی بخش عمده‌ای از جامعه احساس می شود، تسکین پیدا نکند، ادامه‌دار باشد و التیام پیدا نکند؛ همگرایی و اعتماد عمومی کمتری را در آینده شاهد خواهیم بود.

وی افزود: دولت‌ها و حکومت ها نمی توانند بدون داشتن میزان مناسبی از اعتماد عمومی کامیاب شوند. یاری نطلبیدن و کنار گذاشتن سرمایه های مختلف اجتماعی باعث این شده است که در حال حاضر و در دولتی که آقای رئیسی امروز در رأسش است کشور با بحران های جدی رو به رو شود.

این عضو حزب اتحاد ملت گفت: کاهش آلام مردم در حوزه سلامت،سامان دهی حداقلی به وضعیت معیشعی در کنار بازگشت به اعتماد دو سویه بین دولت و بخشی که در انتخابات شرکت نکرده امری ضروری است. این موضوع خودش بحث اصلی سرمایه اجتماعی است؛ چراکه اعتماد عمومی همبستگی اجتماعی ایجاد می کند.

وی اظهار عقیده کرد: با سیاست های آقای رئیسی با توجه به شعارهای انتخاباتی و کابینه ای که انتخاب کرده در نظر من در کوتاه مدت موفق به بازسازی سرمایه اجتماعی نمی شوند.

این فعال سیاسی گفت: به طور معمول همه مسئولیت ها در اختیار دولت ها نیست اما در حال حاضر که سه قوه هم سو هستند و ارکان حاکمیت از آن ها حمایت می کنند و یگانگی ایجاد شده به نظر می رسد باید بتوانند به وعده هایشان عمل کنند.

نقاشی در بخش پایانی با اشاره به نقش رسانه‌های آزاد در بحث سرمایه‌های اجتماعی گفت: یکی از شاخه های مهم مبحث سرمایه های اجتماعی رسانه ها و شبکه های اطلاع رسانی آزاد هستند. هرچه امکان گردش آزاد اطلاعات وجود داشته باشد اعتماد عمومی افزایش پیدا می کند. اگر شاهد محدودیت برای مردم و شبکه های مجازی باشیم و رسانه ها امکان انعکاس مشکلات، فسادها و بی راهه ها را نداشته باشند زمینه ای برای جریان سازی رسانه های خارج از کشور مهیا می شود و آن‌ها در این میان متاثر از سیاست های اسپانسرهایشان بر موج نارضایتی ها سوار می‌شوند .

وظیفه رئیس دولت نسبت به مردمی که به او رای ندادند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − 4 =