کد خبر : 280329
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۸:۰۵
-

دخالت خارجی در افغانستان محکوم به شکست است؛ چه آمریکا باشد چه پاکستان

دخالت خارجی در افغانستان محکوم به شکست است؛ چه آمریکا باشد چه پاکستان

یک دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر اینکه بدون مشارکت اقوام در افغانستان هیچ حکومتی پایدار نبوده و بی‌ثباتی ها افزایش خواهد داشت، گفت: طالبان بدانند بدون مشارکت فراگیر نمی‌توانند مشروعیت به دست آورند.

به گزارش عصرقائم، محسن روحی صفت در گفت وگو ، در خصوص تحولات افغانستان و اعلام کابینه از سوی طالبان، گفت: ساختار جغرافیایی، قومی و نژادی افغانستان به نحوی است که هیچ قومی اکثریت را در آن کشور ندارد. لذا هرگونه حکومت پایدار مبتنی بر این است که هر قوم به طور معنادار در حکومت مشارکت داشته باشد.

وی تصریح کرد: حکومت برآمده از خواستگاه قومی و نژادی می تواند دوام یابد و اگر اینطور نباشد پایدار نبوده و بی‌ثباتی افزایش خواهد یافت.

این دیپلمات پیشین کشورمان در مورد دخالت های برخی کشورها در امور افغانستان، گفت: دخالت بیگانگان محکوم به شکست خواهد بود. مانند آنچه که درباره شوروی سابق، انگلیس و نمونه اخیر آن آمریکا هم اتفاق افتاد، اگر کشوری مثل پاکستان دخالت کند آن هم چنین سرنوشتی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مردم افغانستان بیگانه ستیز هستند، گفت: به زودی نشان داده می شود که اگر کشوری دخالت کند آن هم ناکام می شود. توصیه ما به تمام همسایه ها و قدرت های بزرگ این است که از دخالت در موضوعات افغانستان پرهیز کنند.

این کارشناس مسائل افغانستان در مورد تداوم درگیری ها میان جبهه مقاومت ملی و طالبان در پنجشیر، گفت: منطقه پنجشیر دارای ۲۱ دره است که آنها تنها به نزدیکترین دره که مرکز استانداری در آن واقع شده نفوذ کرده اند. ۲۰ دره دیگر در اختیار مقاومت است. بنابراین باید ببینیم در روند این درگیری ها چه اتفاق می افتد.

روحی صفت در ادامه با تاکید بر اینکه حکومت در افغانستان بدون مشارکت اقوام پایدار نخواهد بود، گفت: چون تمامی این مسائل قومی است به طور قطع در مناطقی مانند پنجشیر تنش ها ادامه می یابد. البته در زمان شوروی سابق هم تنها به دره اول رسیدند و تسخیر کردند و در ادامه موفق نشدند. به نظر می رسد این بار هم برای طالبان چنین خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به نشست مجازی کشورهای همسایه افغانستان، گفت: این کشورها نیز درخواست دارند مشارکت اقوام در افغانستان حاکم باشد تا حکومت از مشروعیت برخوردار گردد. لذا طالبان باید بداند بدون مشارکت فراگیر نخواهد توانست مشروعیت به دست آورد.

دخالت خارجی در افغانستان محکوم به شکست است؛ چه آمریکا باشد چه پاکستان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 + نه =