کد خبر : 280339
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۸:۳۰
-

طالبان و تلاش اصلاح‌طلبان برای فرار از پاسخگویی!

طالبان و تلاش اصلاح‌طلبان برای فرار از پاسخگویی!

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی نوشت: تنها تفاوت طالبان با داعش رنگ پرچم آن‌هاست، پرچم داعش سیاه با نوشته سفید بود و پرچم طالبان سفید و با نوشته سیاه است ولی در سایر اهداف و عقاید کاملاً یکی هستند. داعش به دنبال دولت اسلامی بود و طالبان در پی امارت اسلامی، داعش ابوبکر البغدادی امیرالمؤمنینش بود و در طالبان هم ملاهبت‌الله آخوندزاده امیرالمؤمنین است.

به گزارش عصرقائم، روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی نوشت: تنها تفاوت طالبان با داعش رنگ پرچم آن‌هاست، پرچم داعش سیاه با نوشته سفید بود و پرچم طالبان سفید و با نوشته سیاه است ولی در سایر اهداف و عقاید کاملاً یکی هستند. داعش به دنبال دولت اسلامی بود و طالبان در پی امارت اسلامی، داعش ابوبکر البغدادی امیرالمؤمنینش بود و در طالبان هم ملاهبت‌الله آخوندزاده امیرالمؤمنین است.

در ادامه این مطلب آمده است: من با تقابل و مواجهه مستقیم ایران با طالبان موافق نیستم اما ایران ظرفیت‌های لازم را برای مهار طالبان ضعیف امروز، قبل از قد علم کردن و مهره مزاحم سیاست‌های منطقه‌ای شدن در آینده برای ایران را دارد!
آفتاب یزد نوشت: نظام سیاسی ما نباید به خواست ملت بزرگ ایران در دفاع از ملت بزرگ و نجیب و مظلوم افغانستان و مقاومت قهرمانان پنجشیر تماشاچی و بی‌خاصیت حتی در عرصه دیپلماسی باشد!

اصلاح‌طلبان: به افغانستان نمی‌رویم، در تهران مناظره می‌کنیم
روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «تشکیل تیپ اصلاحاتیون!» نوشت: «اخیراً حسین شریعتمداری…در یادداشتی به کنایه نوشته است: اکنون‌که آمریکا در افغانستان با شکست مفتضحانه‌ای روبه‌رو شده، فرقه سیاسی غرب‌گرا برخلاف سروصدای قبلی که سوریه و عراق و داعش به ما چه ربطی دارد، امروز جیغ می‌کشند که چرا علیه طالبان (به نفع آمریکا) وارد جنگ نمی‌شویم!؟ حالا یک پیشنهاد منطقی و همه‌پسند در میان است و آن اینکه یک تیپ از مدعیان اصلاحات تشکیل شود؛ «تیپ اصلاحاتیون» تحت عنوان تیپ اصلاحاتیون به افغانستان بروید.
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «مصطفی کواکبیان در توئیتی نوشت: به جناب شریعتمداری که خواستار حضور اصلاح‌طلبان در پنجشیر شده، می‌گویم احمد مسعود کمک نظامی در میدان را نخواسته، بلکه حمایت در عرصه دیپلماسی مطرح است که آن را هم دریغ کردید! مگر در مقابله با تروریسم باید فرقی بین افغانستان و سوریه باشد؟ جناب‌عالی را به مناظره در صداوسیما دعوت می‌کنم.»
لازم به ذکر است که گرچه ممکن است بین داعش و طالبان زمینه‌هایی وجود داشته باشد ولی یکسان دانستن طالبان با القاعده و داعش نادرست است چراکه روش و منش طالبان مطابق مذهب حنفی است ولی داعش و القاعده دو جریان تکفیری هستند. از سوی دیگر در موضوع داعش کشورهای سوریه و عراق از ایران دعوت کرده بودند تا حضور مستشاری داشته باشد اما در مورد افغانستان این‌گونه نیست و دولت اشرف غنی یک دولت آمریکایی بود. از سوی دیگر جمهوری اسلامی فعلاً بر اصول کلی سیاست‌های منطقه‌ای خود توجه دارد و بر ضرورت حفظ قانون اساسی، تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و پیگیری مطالبات مردم افغانستان تأکید دارد.
اصلاح‌طلبان در حالی از مقاومت پنجشیر می‌گویند که اولاً) وضعیت گروه‌های سیاسی در افغانستان و نسبت آنها با یکدیگر حتی با احمد مسعود کاملاً شفاف نیست و ضرورت عدم‌مداخله ایران یک راهبرد هوشمندانه است و ثانیاً) اصرار بی‌جهت و بدون دلیل اصلاح‌طلبان برای ورود نظامی مشکوک و محل تأمل است چراکه آنها در تناقض‌های اساسی می‌گفتند با مدل مذاکره برجامی برویم مسئله داعش را حل‌وفصل کنیم!
روشن است که این روزها یکی از راهبردهای مدعیان اصلاحات برای فرار از پاسخگویی، انحراف افکار عمومی به مسائل حاشیه‌ای و درجه دوم است!

تمجید روزنامه اصلاح‌طلب از اقدامات اخیر اژه‌ای
روزنامه ابتکار در مطلبی به قلم محمدعلی وکیلی (فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون امید مجلس دهم) نوشت: اخیراً ریاست جدید دستگاه قضا دستوری دادند که هم متضمن علنی شدن برخی از دادگاه‌های اقتصادی و هم کاهش روند دادرسی آنها است. آقای اژه‌ای از بدو حکم ریاست خود، بنا به تجربه‌ای که در این زمینه دارند بازدیدهای میدانی مستمر را در دستور کار قرار‌داده‌اند. او به دادستان‌ها و رؤسای دادگستری‌ها دستور داده که از زندان‌ها بازدید میدانی داشته باشند.
در ادامه مطلب آمده است: اینکه ریاست جدید مانند آقای رئیسی عزم خود را برای اصلاح دستگاه قضا نشان می‌دهند کاری قابل‌تقدیر است… دستور علنی شدن دادگاه‌ها می‌تواند در جهت افزایش اعتماد عمومی باشد… این کارهای به‌ظاهر کوچک در جهت اصلاح دادگاه‌ها و روند دادرسی‌ها امیدساز می‌باشد.
چه کسانی پروژه مأیوس کردن مردم را کلید زده‌اند؟!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «هنوز دولت رئیسی شکل نگرفته عده‌ای شروع به پیش‌بینی کرده‌اند که با تیم اقتصادی مطرح‌شده عملکرد دولت او از دولت روحانی هم ضعیف‌تر خواهد بود. این پیش‌بینی‌ها بعضاً توسط منتظر المقام‌های ناامید مطرح می‌شود، یعنی کسانی که شایع بود برای گرفتن پست لابی کردند و ناکام ماندند. بنابراین ممکن است اظهارنظر آنان دارای اریب باشد. ازآنجاکه اطلاعات دقیقی در مورد رجحان‌های سیاست‌گذاری و موضع دولت در مورد پارادایم‌های اصلی و تعیین‌کننده در دسترس نیست.»
این روزنامه اصلاح‌طلب تأکید کرده که افرادی که در انتظار پست و مقام در دولت رئیسی بودند و ناکام مانده‌اند، شروع به ناامید کردن مردم کرده‌اند.
اما این روزنامه زنجیره‌ای عمداً یا سهواً به بازیگران اصلی پروژه ناامید کردن مردم اشاره نکرده است. مدعیان اصلاحات حداقل در ۸ سال گذشته دربست قوه مجریه را در اختیار گرفته بودند اما نه‌تنها بهبودی در اوضاع اقتصادی ایجاد نکرده بلکه سفره مردم را کوچک کردند.
این طیف پس از شکست سنگین در انتخابات ۱۴۰۰ بدون اشاره به میراث تأمل‌برانگیز دولت تدبیر و امید، شروع به ناامید‌سازی مردم کرده و این‌گونه القاء کردند که در دولت جدید وضع اقتصادی به‌مراتب بدتر از دولت روحانی خواهد شد.

طالبان و تلاش اصلاح‌طلبان برای فرار از پاسخگویی!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 + ده =