کد خبر : 280242
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
-

مدودف: همکاری آمریکا با روسیه در جنگ با تروریسم مهم است

مدودف: همکاری آمریکا با روسیه در جنگ با تروریسم مهم است

دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه در مقاله‌ای در پایگاه گازتا.آریو عنوان کرد، تعمیق همکاری آمریکا – روسیه در جنگ علیه تروریسم به طور ویژه مهم است اما لازم است آمریکایی‌ها توهمات مربوط به استثنا دانستن خودشان را کنار بگذارند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری تاس،به گفته مدودف، مسکو همواره برای این نوع تلاش صرف نظر از روابط دشوار با واشنگتن آماده بوده است.

او تاکید کرد: لازم است دولت ها اختلافاتشان را محض صلاح مردمشان فراموش کنند. تلاش ها برای تعمیق همکاری آمریکا – روسیه در جنگ علیه تروریسم به طور خاص مهم هستند با این حال برای این منظور لازم است شرکای ما توهماتشان درباره استثنا دانستن خود را کنار بگذارند.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه متذکر شد: هیچ کشور و هیچ ائتلافی نمی‌تواند مساله تروریسم را به تنهایی حل کند. وی افزود: ما تنها در کنار یکدیگر می‌توانیم با تضمین همبستگی لازم این بلا را از بین ببریم . بیست سال مداخله شکست خورده آمریکا در افغانستان کافی است تا ما را به فکر درباره آن وادارد .

مدودف خاطرنشان کرد: طی آن ۲۰ سال تروریسم هیچ جایی نرفته است به عبارت دیگر، این روشن است که این یک مساله مربوط به یک منطقه خاص نیست بلکه مربوط به کلیت بشریت است .

مدودف تاکید کرد: تروریست‌ها می‌توانند در هر زمانی حملاتی به میزان مرگباری حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اجرا کنند و این به معنی این است که لازم است تلاش های جامعه بین المللی بر مبارزه با این بلا که آمریکا و هم پیمانانش در ریشه کن کردنش شکست خوردند متمرکز شوند.

دیمیتری مدودف در ادامه این مقاله که امروز شنبه منتشر شد گفت: سیستمی که واشنگتن در افغانستان ایجاد کرد نمی توانست بدون حمایت آمریکا موجودیت داشته باشد بنابراین تلاش های ارتش آمریکا برای ساخت افغانستان بعد از پایان کمپین این کشور در آنجا به غبار تبدیل شد .

به گفته وی، آمریکا در تلاش برای ارائه پشتیبانی نظامی به حکومت سابق افغانستان شکست خورد .

وی افزود: پنتاگون نیروهای امنیت ملی افغانستان را از صفر ایجاد کرده و آنها را مورد آموزش قرار داد و تسلیح کرد. با این حال تحولات ماه های اخیر به روشنی نشان دادند که آنها قادر به موجودیت بدون حمایت آمریکا نبودند. معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: بعد از خروج سربازان خارجی نیروهای مسلح افغانستان تمایلی به جنگیدن بدون اسپانسر هایشان و پول آنها نشان ندادند. آنها بدون نبرد ولایات و حتی پایتخت کشورشان را تسلیم کردند . عملاً در یک لحظه تمامی تلاشهای ساخت و ساز ارتش آمریکا در افغانستان تبدیل به گرد و غبار شد .

وی افزود: در این میان عملیات های مختلف به قیمت جان حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی تمام شد. مدودف اظهار کرد: بالغ بر ۴۰ هزار غیرنظامی کشته شده و بیش از ۷۵ هزار تن دیگر متحمل جراحات شدند بسیاری از آنها در جریان حملات کورکورانه اجرا شده از سوی نیروهای ناتو جانشان را از دست دادند .

معاون رئیس شورای امنیت روسیه در ادامه مقاله خود متذکر شد اعلام پایان کمپین واشنگتن در افغانستان از سوی دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا عملاً به معنی این است که آمریکا به طور علنی به فروپاشی سیاستش که با هدف تضمین حضور نظامی و سیاسی این کشور در سطح جهانی به اجرا درآمد اذعان کرده است .

او گفت: دولت آمریکا از اذعان مستقیم به شکست در افغانستان در تلاش برای نجات وجهه خود و اقتدار ناتو به عنوان یک نهاد کلی خودداری کرده است.

به گفته مدودف، واشنگتن ترجیح داده تا وانمود کند “هیچ کس ما را بیرون نینداخت بلکه ما خودمان آنجا را ترک کردیم .”

مدودف در ادامه این مقاله خود نوشت: با این حال جو بایدن رئیس جمهور آمریکا متذکر شد که مساله خارج ساختن سربازان به معنی پایان کمپین در افغانستان نیست و بلکه به معنی پایان دوره عملیات‌های نظامی عمده به منظور بازسازی کشورهای دیگر است . به عبارت دیگر حرف های او به معنی این است که واشنگتن دارد به فروپاشی استراتژی خود که با هدف تضمین حضور سیاسی و نظامی اش در سطح جهانی اعمال شد اذعان می کند . زیرا هر زمان که آمریکایی ها برای ساختن یک دولت جدید تلاش کردند همیشه پشت سرشان به جای راه حل، مشکل به جا گذاشتند.

مدودف که سابقا نخست وزیر روسیه بوده خاطرنشان کرد: کشورهای حوزه آسیای مرکزی و روسیه با وجود پیش زمینه فعلی در افغانستان با تهدید موج جدیدی از بحران مهاجرت مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: ده‌ها هزار نفر مجبور به ترک وطن شان در جستجوی یک زندگی آرام تر شدند . تا به امروز شهروندان افغان یکی از بزرگترین گروه های پناهجویانی که به دنبال پناهندگی در اروپا هستند به حساب می آیند . یک دور جدید بحران مهاجرت برای روسیه و کشورهای آسیای مرکزی در حال سربرآوردن است .

وی افزود: آمریکا و هم پیمانانش ده ها هزار افغان را که در ضمن باور صادقانه به “آینده‌ای غربی” همکاری نزدیکی با ناتو در تمام طول آن ۲۰ سال داشتند را تنها گذاشته و به حال خودشان رها کردند .

معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: مسکو به اینکه اختلافات بین افغانها از طریق مشارکت طیف کامل نیروهای سیاسی در این کشور حل و فصل شوند علاقمند است . وضعیت شکل گرفته در افغانستان که به دلیل اقدامات آمریکا رخ داده نیازمند اقدام های سیاسی به خوبی سنجیده و عمیقا فکر شده است . بی تردید روسیه به حل و فصل اختلافات بین افغان‌ها علاقمند است با این حال این اتفاق باید از طریق نیرو های سیاسی خود آن کشور که روی کلیت جامعه آن می اندیشند رخ دهد .

مدودف گفت که به اعتقاد او هدف اصلی روسیه در این وضعیت نه فقط تضمین امنیت خودش بلکه همچنین تضمین امنیت هم پیمانانش در سازمان پیمان امنیت مشترک است . در غیر اینصورت تبعات درگیری افغانستان ممکن است در خاک کشورهای همسایه ما ظهور یابد .

مدودف: همکاری آمریکا با روسیه در جنگ با تروریسم مهم است/ارتش سازی آمریکا در افغانستان شکست خورد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =